Gå til innhold

sol - hud - urenheter

Gjest jente som elsker å reise

Anbefalte innlegg

Gjest jente som elsker å reise

Hei Dr. Langeland! Jeg håper du kanksje kunne svare meg på noen spørsmål jeg lurer på: 1. For ca. 3 mnd. siden var jeg på reise et halvt år i mellom-amerika. Topp! Det sier seg selv at det ble mye sol og jeg har en typisk norsk hudtype - lys, får litt fregner, blir solbrendt hvis jeg ikke passer meg med solprodukter. Jeg har litt uren hud/blanding, fet i t-sone, men stiv uten fukt. Det som skjedde under turen (tror jeg) var at jeg fikk en solskade/ -betennelse i ansiktet - på haken. Dette kom over natten, først som et vassende sår, hvor det siden la seg en stor skurv. Èn teori er at det kom av sol sammen med bakterier i sand/saltvann, men spansken min var ikke helt god enda da, så jeg forsto ikke alt. Jeg fikke en del salver (m/ bla. noe antibiotika) og etter noen uker ble det bedre. Men enda nå, ca. 3-4 mnd. siden er det fremdeles litt rødlig og jeg har veldig uren hud. Jeg lurer på om jeg har brendt meg så kraftig at jeg har skadet talgkjertlene, som nå overproduserer talg? Generellt ellers, under og siden jeg kom hjem fra tur, har jeg slitt med mer uren hud i hele ansiktet, hals og rygg. Kan du ut ifra dette tro noe som helst om hva dette var/er? Og må jeg gi det mer tid til å lege seg? Kan jeg hjelpe til prosessen med noen kremer el.? Så har jeg ett spørsmål til: 2. Jeg har så lenge jeg kan huske vært smårød rundt nesevingene. Dette har gått opp og ned i grad, kanskje bedre på sommeren. På reisen min ble også dette mer ille. Det er jo tynn hud og sammen med sol og saltvann så det ikke bra ut. Nå er huden fremdeles rød med noe urenheter, men ikke vanelige kviser, mer som små talgklumper. Jeg lurer på om jeg kanskje har seboreisk eksem? Hva kan jeg gjøre? Vil bare legge til at jeg er en jente, er 22 år og har svært gode renseprodukter og renserutiner for huden, prøver å spise sunt. Jeg er veldig opptatt av dette og blir utrolig lei meg når huden min ikke er noe fin. Jeg vet gener er èn ting :) - men jeg ønsker å gjøre så mye som murlig selv for at den skal bli bra. Og håper du kan fortelle meg hva jeg trenger å lære til neste gang, for det blir det helt sikkert! på forhånd en masse masse TAKK!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285748-sol-hud-urenheter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei til reiseglad ! Det du beskriver er som du selv er inne på tegn på overaktive talgkjertler. Det høres for meg ut som du har det vi kaller for talgkjertelhud, altså er godt utstyrt med talgkjertler. Dette kan medføre forskjellige ting. For det første er du utsatt for å få kviser, kan komme på ansikt og på kropp. Dernest er du utsatt for å få seborrhoisk eksem som kan komme bl a rundt nesevingene. I tillegg mistenker jeg at du har fått noe ekstra pga reisingen. For det første er det ikke uvanlig at seborrheisk eksem kan blusse opp i forbindelse med sol . Det kan også acne på kroppen , muligens også pga kremer , såkalt Mallorca acne. Dernest mistenker jeg at du har fått preparater som helst ikke skal benyttes i ansiktet da du oppsøkte lege pga såret på overleppen . Det kan dreie seg om kombinasjonmspreparater med antibiotika og sterke kortisonstoffer som har forstyrret talgkjertlene dine ytterligere slik du selv er inne på og forårsaket noe som kalles perioral dermatitt eller steroiddermatitt. Du har sikkert forsøkt å slutte med salvene , men da blitt mye verre og så har du begynt igjen, men realiiteten er at det blir verre jo lenger du holder på med salven. Du må sannsynligvis ha en antiibiotikakur av typen tetralysal / tetracyclin og holde på minst etpar mnd for å få dette i orden igjen . Når du stopper salvebruken må du regne med å bli verre før du blir bedre. Rådet for neste reise er å benytte gode solprodukter som ikke har fet krembase , gjerne lotion eller gel , dessuten dekke eksponerte deler av kroppen litt oftere med klær midt på dagen. I tillegg bør du generelt med din hudtype ikke benytte alt for mye kremprodukter og spesielt unngå fete nattkremer da du har egen "smøring" og dessuten kan risikere å få tilbake ubalansen i huden. God bedring, hilsen Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285748-sol-hud-urenheter/#findComment-2295055
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...