Gjest Utålmodig 84-modell Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Jeg er en kvinne på 23 år som ønsker å bli gravid, vi har kun prøvd to ganger (dvs i ca 2mnd) og i denne forbindelse er det en del ting jeg lurer på. - Hva er det som gjør at en ikke blir gravid når en har hatt eggløsning og har hatt sex (vet at en har truffet)? (De årsakene jeg vet om, er: endometriose, cyste på eggstokk/eggleder, tette eggledere (hva vil det si?), dårlig sædkvalitet, problemer med hormoner etter bruk av hormonelle prevensjonsmidler (hva vil det si? Kan dette være et problem selv om man vet at man har hatt eggløsning?), sterilitet, kreft i livmor/livmorhals/eggstokker/eggledere osv. Er det andre ting? Kan det hende at alt er helt normalt og at det er tilfeldig at egget ikke har blitt befruktet?) - Hvor mange prosent blir gravide etter ett forsøk, 6 mnd og 12 mnd dersom alt er normalt hos begge to og kvinnen er under 25 år? - Er det lettere å prøve å bli gravid dersom en har brukt minipiller enn hvis en har brukt p-ring? - Jeg hadde mye mer plager i forbindelse med månedlig blødning når jeg brukte p-ring enn jeg har nå når jeg prøver å bli gravid. Hva kan det skyldes? Jeg trodde at hormonelle prevensjonsmidler skulle redusere disse plagene. (Hvor mye er det normalt å blø?) - Jeg har lest på nettet at dersom en har blødning i forbindelse med eggløsning, er en ekstra fruktbar. Er dette sant? (Jeg får alltid en liten blødning når jeg har eggløsning, eller kan det være andre årsaker til at jeg pleier å få denne blødningen ca 9-11 dager etter første menstruasjonsdag og 14-16 dager før neste menstruasjon?) - Og til slutt: Finnes det et opplysningskontor for ønsket graviditet og tilsvarende? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285755-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 De færreste blir gravide etter to måneder, selv om de ikke feiler noen av de tingene du nevner, eller andre ting for den saks skyld. Hvorfor det ikke alltid klaffer på første forsøk er det ingen som vet. Sannsynligvis blir du gravid innenfor det neste halvåret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285755-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-graviditet/#findComment-2294049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 '' - Hva er det som gjør at en ikke blir gravid når en har hatt eggløsning og har hatt sex (vet at en har truffet)? (De årsakene jeg vet om, er: endometriose, cyste på eggstokk/eggleder, tette eggledere (hva vil det si?), dårlig sædkvalitet, problemer med hormoner etter bruk av hormonelle prevensjonsmidler (hva vil det si? Kan dette være et problem selv om man vet at man har hatt eggløsning?), sterilitet, kreft i livmor/livmorhals/eggstokker/eggledere osv. Er det andre ting? Kan det hende at alt er helt normalt og at det er tilfeldig at egget ikke har blitt befruktet?)'' Det er ikke på noen måte rart at du ikke har blitt gravid etter bare to prøveperioder. De tingene du nevner her er jo svært spesielle, og det er lite sannsynlig at en ung kvinne på 23 lider av noe av dette. For det første så er det ikke garantert at egget blir befuktet fordi om dere treffer på riktig dag. For det andre så mener legene at så mye som halvparten av alle befruktede egg går til grunne i løpet av de første to ukene, dvs før du før mensen. ''- Hvor mange prosent blir gravide etter ett forsøk, 6 mnd og 12 mnd dersom alt er normalt hos begge to og kvinnen er under 25 år?'' De aller fleste friske par blir gravide i løpet av et år med prøving. Det først når det er gått 12 prøveperioder at du vil få mulighet til å bli utredet av lege. ''- Er det lettere å prøve å bli gravid dersom en har brukt minipiller enn hvis en har brukt p-ring? '' Det har ingenting å si. ''- Jeg hadde mye mer plager i forbindelse med månedlig blødning når jeg brukte p-ring enn jeg har nå når jeg prøver å bli gravid. Hva kan det skyldes? Jeg trodde at hormonelle prevensjonsmidler skulle redusere disse plagene. (Hvor mye er det normalt å blø?)'' Noen får redusert blødning av hormonelle prevensjoner, men ikke alle. Noen før økt blødninger. (Det får for eksemple jeg....). Det er normalt å blø 4-7 dager, og å bytte bind alt fra 5-10 ganger om dagen. ''- Jeg har lest på nettet at dersom en har blødning i forbindelse med eggløsning, er en ekstra fruktbar. Er dette sant? (Jeg får alltid en liten blødning når jeg har eggløsning, eller kan det være andre årsaker til at jeg pleier å få denne blødningen ca 9-11 dager etter første menstruasjonsdag og 14-16 dager før neste menstruasjon?)'' Du er nok en av dem som har eggløsningsblødning. Men det har ingen påvirkning på fruktbarheten. Men det er jo praktisk, for da vet du når du har eggløsning. " - Og til slutt: Finnes det et opplysningskontor for ønsket graviditet og tilsvarende?" Helsestasjonen og jordmødrene der kan sikkert svar på spørsmål. Generelt så vil jeg gi deg råd om å ikke styre så mye med dette med å bli gravid AKKURAT NÅ! Du er ung og frisk, og det er stor sannsynlighet for at du vil bli gravid i løpet av det neste året. Det har ingenting å si om det blir akkurat nå eller om et halvt år. Det som betyr noe er at du og kjæresten din har det bra sammen og ønsker å starte en familie sammen. Det kan skape utrolig mye (unødvendig) stress i et forhold når man styrer med eggløsningstester og man begynner å bli veldig nøye på at I DAG MÅ VI HA SEX FORDI JEG HAR EGGLØSNING! Tro meg, jeg snakker av erfaring. Det er mye bedre å slutte å telle, slutte å teste og bare ha regelmessig sex uten prevensjon. Da er det mye mindre sjanse for at kjæresten din føler seg redusert til en avlsokse, og du kan heller fokuserer på at du har lyst på kjæresten din 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285755-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-graviditet/#findComment-2294056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Du er veldig utålmodig, så jeg må være rask med å svare deg på dine mange spørsmål. 1. Hva er det som gjør at en ikke blir gravid når en har hatt eggløsning og har hatt sex (vet at en har truffet)? (De årsakene jeg vet om, er: endometriose, cyste på eggstokk/eggleder, tette eggledere (hva vil det si?),. a. Tette eggledere oppstår etter en infeksjon (eggelederbetennelse som oftest er forårsaket av klamydia). Da kan egg og sædcelle ikke møtes å smelte sammen. b. Man tror at ca halvparten av alle graviditeter ender i så tidlig abort eller ikke utvikler seg og evt bare viser seg som en litt sen menstruasjon. c. Mye skal klaffe for befruktning og feste av egget i livmoren. d. Cyster på eggstokk er vanligvis ikke årsak til barnløshet. e. Muskelknuter i livmoren kan vanskeliggjøre graviditet, men det er sjelden i din alder. f. Med alderen forringes kvalitet på eggene og de lar seg ikke så lett befrukte, men de skulle være fine hos deg. 2. Hvis du har regelmessige menstruasjoner etter å ha sluttet med hormonell prevensjon, har den ikke lenger betydning. 3. Det er ikke sammenhang mellom barnløshet og kreft. 4. En tredel blir gravide i første måned, halvparten har oppnådd graviditet etter 6 måneder og 85 % etter 12 måneder. (omtrentlige tall !) 5. Det spiller ingen rolle om kvinnen har brukt minipille eller p-ring når menstruasjonen er kommet tilbake regelmessig. 6. Du forteller ikke hvilke plager du hadde ved bruk av p-ring så det kan jeg ikke svar på. 7. En normal menstruasjon er under 80 ml blod 8. Man er ikke ekstra fruktbar fordi man har blødning ved eggløsning. 9. Det er ikke spesielle opplysningskontorer utover nettsteder som Doktoronline. For de som ikke får barn finnes foreningen for ufrivillig barnløse (FUB) Hvis du ikke har oppnådd graviditet innen 12 måneder kan du be din fastlege om henvisning til gynekolog. Husk at man kan bli gravid i seks dager som avsluttes på eggløsningsdage. Du husker å spise folat 400 mikrog daglig og unngå røyk og mye alkohol? Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285755-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-graviditet/#findComment-2294079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 De færreste blir gravide etter to måneder, selv om de ikke feiler noen av de tingene du nevner, eller andre ting for den saks skyld. Hvorfor det ikke alltid klaffer på første forsøk er det ingen som vet. Sannsynligvis blir du gravid innenfor det neste halvåret. Tusen takk for veldig gode svar! Jeg stresser ikke med dette, men ønsket rett og slett bare å vite hvorfor det er slik at noen får det til med en gang, mens andre må bruke litt tid på det. Jeg hadde aldri forventet å få det til med en gang og har det ikke (så veldig) travelt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285755-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-graviditet/#findComment-2294826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.