Gå til innhold

Vanskelig å få jobb etter 50 år?..............

Anbefalte innlegg

Gjest samboer som også blir lei
Skrevet

Hva tror du er grunnen til at folk som har passert 50 år har problemer med å skaffe seg jobb? samboern min er passert 50 år og ønsker veldig en jobb, men får ingen tilbud etter søkander, ikke engang svar om han får jobben eller ikke? Han har helse og sosial utdanning og lang praksis fra tidligere. Utdanningen har han nå tatt i voksen alder på attføring. Han blir mer og mer deppa, sur og pessimistisk. Dårlig råd har han også. Dette sliter på han og sjølvtilliten daler. Hvorfor får han ikke jobb, når har er så klar for å jobbe? Må han virkelig bare pensjonere seg eller er det ikke bruk for godt voksen arbeidskraft?

Skrevet

Tror noe av årsaken er at de over 50 anses å ha dårligere omstillingsevne og lære noe langsommere nye ting enn de unge, særlig om teknologi er involvert.

I tillegg antas ofte at de over 50 forventer å få mer ansvarsfulle oppgaver enn de yngre, noe stillingen kanskje ikke innbyr til.

Skjønner det er surt - om 10 år er jeg der selv, og bør vel snart bestemme meg for hvor jeg skal jobbe når jeg blir stor.. ;)

Gjest masterstudina
Skrevet

Tror noe av årsaken er at de over 50 anses å ha dårligere omstillingsevne og lære noe langsommere nye ting enn de unge, særlig om teknologi er involvert.

I tillegg antas ofte at de over 50 forventer å få mer ansvarsfulle oppgaver enn de yngre, noe stillingen kanskje ikke innbyr til.

Skjønner det er surt - om 10 år er jeg der selv, og bør vel snart bestemme meg for hvor jeg skal jobbe når jeg blir stor.. ;)

"Tror noe av årsaken er at de over 50 anses å ha dårligere omstillingsevne og lære noe langsommere nye ting enn de unge, særlig om teknologi er involvert."

Jeg skriver masteroppgave om akkurat det her, og alt jeg har lest tyder på at disse fordommene ikke stemmer. Nå virker det dessuten som om trenden snur litt, siden det er et så stort behov for arbeidskraft.

Skrevet

Hei, jeg fikk for meg at din samboer må omformulere seg i søknadene. Han må virkelig få med seg at han har tatt omskolering i voksen alder.Det er sprekt og et godt tegn på iver til å lære noe nytt, innstille seg på nye rutiner osv. Kanskje dere skal be om hjelp til formuleringen? De skriver den annerledes nå en da han var 20 har jeg inntrykk av. Ikke mist motet, aller helst bør han levere søknaden personlig, med et glimt i øyet kanskje? :)

Skrevet

"Tror noe av årsaken er at de over 50 anses å ha dårligere omstillingsevne og lære noe langsommere nye ting enn de unge, særlig om teknologi er involvert."

Jeg skriver masteroppgave om akkurat det her, og alt jeg har lest tyder på at disse fordommene ikke stemmer. Nå virker det dessuten som om trenden snur litt, siden det er et så stort behov for arbeidskraft.

Taler selv i stor grad utfra erfaring med kolleger - har vært ansvarlig for opplæring av medarbeidere i forbindelse med omstillinger, og erfarer at dette ofte stemmer. Men sevlfølgelig finnes mange unntak - evne til omstilling er også ofte et personlighetstrekk uavhengig av alder. Men merker faktsk også at jeg selv var bedre på omstliling for en del år siden - da syntes jeg f.eks. det var spennende med nye oppgraderinger av dataprogrammer - nå synes jeg ofte det er noe herk..

Skrevet

Hei, jeg fikk for meg at din samboer må omformulere seg i søknadene. Han må virkelig få med seg at han har tatt omskolering i voksen alder.Det er sprekt og et godt tegn på iver til å lære noe nytt, innstille seg på nye rutiner osv. Kanskje dere skal be om hjelp til formuleringen? De skriver den annerledes nå en da han var 20 har jeg inntrykk av. Ikke mist motet, aller helst bør han levere søknaden personlig, med et glimt i øyet kanskje? :)

Neida, søknaden er det ikke noe feil på. Nymoderne og det hele. Har tatt med det du beskriver. Har selv nettopp fått ny jobb med samme type skrevet søknad som han har skrevet der jeg fikk skryt av arbeidsgiver for flott formulert søknad. Dog er jeg noen år yngre enn han.

Skrevet

Neida, søknaden er det ikke noe feil på. Nymoderne og det hele. Har tatt med det du beskriver. Har selv nettopp fått ny jobb med samme type skrevet søknad som han har skrevet der jeg fikk skryt av arbeidsgiver for flott formulert søknad. Dog er jeg noen år yngre enn han.

ok da fikk jeg for meg noe feil :) Fint at den blir skrevet riktig. Men leverer han selv da? Gratulerer med jobb forresten!

Skrevet

ok da fikk jeg for meg noe feil :) Fint at den blir skrevet riktig. Men leverer han selv da? Gratulerer med jobb forresten!

Takk for det. Joda, han leverer selvfølgelig selv (o;. Han har ikke problem med å hverken med å oppsøke arbeidsplasser eller snakke for seg.

Gjest masterstudine
Skrevet

Taler selv i stor grad utfra erfaring med kolleger - har vært ansvarlig for opplæring av medarbeidere i forbindelse med omstillinger, og erfarer at dette ofte stemmer. Men sevlfølgelig finnes mange unntak - evne til omstilling er også ofte et personlighetstrekk uavhengig av alder. Men merker faktsk også at jeg selv var bedre på omstliling for en del år siden - da syntes jeg f.eks. det var spennende med nye oppgraderinger av dataprogrammer - nå synes jeg ofte det er noe herk..

Med respekt å melde, så er ikke din arbeidsplass noe representativt utvalg sammenliknet med de undersøkelsene som faktisk er gjort på området.

De viser at evnene svekkes svakt med økende alder, men basre ubetydelig så tidlig som i 50-åra.

Viljen, derimot, er det vel strengt tatt ikke skrevet så mye om, som jeg har sett.Og hvis man ikke vil, kan man jo ikke lære noe naturligvis.

Skrevet

Takk for det. Joda, han leverer selvfølgelig selv (o;. Han har ikke problem med å hverken med å oppsøke arbeidsplasser eller snakke for seg.

Mottoet mitt er: Det ordner seg for snille jenter...og gutter ;)

Skrevet

Med respekt å melde, så er ikke din arbeidsplass noe representativt utvalg sammenliknet med de undersøkelsene som faktisk er gjort på området.

De viser at evnene svekkes svakt med økende alder, men basre ubetydelig så tidlig som i 50-åra.

Viljen, derimot, er det vel strengt tatt ikke skrevet så mye om, som jeg har sett.Og hvis man ikke vil, kan man jo ikke lære noe naturligvis.

Håper du har rett :)

Skrevet

Håper du har rett :)

Jeg er selv 49 år og ble overtallig fra forsvaret i 2005.

Har jobbet som konsulent og saksbehandler i over 20 år.

Sitat fra en tråd her:

"I tillegg antas ofte at de over 50 forventer å få mer ansvarsfulle oppgaver enn de yngre, noe stillingen kanskje ikke innbyr til".

Jeg har sendt mange søknader siden jeg ble overtallig.

I begynnelsen søkte jeg på tilsvarende stillinger, lik den jeg

hadde i forsvaret.

Etter hvert la jeg listen noe lavere, og har endt opp med å søke på

det meste.

Jeg har vært vel vitende om at jeg i disse stillingen

ikke kunne regne med å ta del i noe ansvar.

Det primæret for meg har blitt å skaffe meg en jobb,

en hvilken som helst jobb.

Men responsen uteblir, svært ofte får man ikke en gang ett svar på

søknaden.

ÅRSAKENE er klare:

Politikerne våre har gjort det lite attraktivt å ansette mennesker over

45 år på grunn av dyr pensjonsordning for arbeidsgivere.

Vi er rett og slett for dyre !

Dessuten styres mange bedrifter av økonomer, som kun tenker på

profitt og blå tall.

Dermed vil de jo ansette yngre medarbeidere, som de kan lønne

lavere og som er billigere i drift.

Tenk at våre politikere oppe i all denne galskapen mener at vi bør

heve pensjonsalderen.

Dette til tross for at vi ikke er verdt noe som helst i dagens

arbeidsliv etter fyllte 45 !!!

Skrevet

Jeg har ansatt mange, også søkere over 50 år, for meg har kvalifikasjoner gått foran alder.

Men det han skal gjøre er å tenke grundig i gjennom hvilke type bedrifter i nærområdet, som kan ha bruk for hans kompetanse. Så tar han rett og slett en ringerunde og spør etter den han tror kan ha myndighet til å ansette noen. Enten er dette en personlasjef eller en leder.

Planlegg godt hva som skal sies. Be rett og slett om et møte, en halvtimes møte. Ikke spør OM det passer, men NÅR det passer.

På det møte så skal han legge frem hva han har av bakgrunn og hvilke personlige egenskaper han har.

Ikke begynn med den bedriften han mest ønsker å jobbe i først, fordi han trenger litt trening i dette før han går på det stedet han helst vil jobbe.

Jeg vet at dette kan funke, så be han prøve og ikke gi opp. Men det er viktig å planlegge godt hva som skal sies i telefonen og under presentasjonen. Sørg også for å legge igjen et ark, hvor navn, tlf nummer, bakgrunn og personlige egenskaper kort er nedskrevet. Kan legge igjen en CV hvis han har det, hvis ikke bør han lage en.

Ikke minst er det viktig å si når han kan begynne.

Skrevet

Sender han ikke på mail da? Det er vel det eneste som gjelder nå?

Skrevet

Første jobben er vanskelig. Deretter er ikke alder noe problem hvis man er oppegående og flink.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...