Gjest Frøken Deppa!!! Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Hei, Miklos Jeg har hatt herpes genitales i nå 10 år, og jeg har hyppige utbrudd. Fra første utbrudd i 1997 til pr. i dag har jeg gjennomsnitt på 2-5 utbrudd, HVER MÅNED. Jeg ble smittet fra en partner som hadde herpessår på munnen, altså et vanlig forkjølelsessår. Vi hadde oralsex og jeg ble smittet i underlivet. Jeg gikk til legen ved første utbrudd og fikk konstantert herpes genitales, og fikk utskrevet Zovirax tabletter 1.tab x 5 dager. Dette hjalp ikke noe, men jeg forsatte å få respept på Zovirax og tok kur på kur, hver gang jeg fikk nye utbrudd uten at dette hjalp noe over en 4 års tid. Til slutt gadd jeg ikke bruke noe for utbruddene, jeg følte meg direkte urenslig og ble ulykkelig, deprimert, og følte jeg fikk mitt liv ødelagt. Dette hindret meg i å ha et normalt sexliv med noen partner, så innlede noe fast forhold ønsket jeg ikke. ( ikke tilfeldige heller) Jeg har nå møtt en fantastisk gutt som jeg ønsker å dele fremtiden med, men da jeg er så plaget av hyppig utbrudd HELE tiden, ikke før et utbrudd har oppstått kan det gjerne komme både et og to til i tillegg til det første, og det tar jo en del dager fra utbrudd, blemmer, sår og grotid. Føler jeg har utbrudd mer eller mindre hele tiden, jeg har nå hatt dette i 10 år, og det gir seg IKKE. Er det noe jeg spiser som gir så hyppige utbrudd? Noe jeg absolutt ikke bør spise? Det må jo være NOE jeg kan ta for å hindre at det kommer såååå hyggige utbrudd? Livskvaliteten min er jo helt på trynet for å si det mildt. En blir utrolig lei, deppa og føler en ikke kan leve normalt. Smertefult og vondt er det jo også! Jeg har dette både på kjønnslepper, ovenfor lepper, og mellom rumpesprekk og på rumpeballene. Har også ved noen få ganger fått det rett på nedsiden av låret. På innsiden. Dette er nå så plagsomt at jeg orker ikke mer av dette. Var hos legen min for ca. 14 dager siden for å høre om det var noe forebyggende og ta da jeg har hørt om valtrax som jeg kan ta forebyggende hele året. Men legen min sa at hun ville jeg skulle komme å ta en ny prøve ved neste utbrudd for å konstantere at det fortsatt var herpes genitales jeg hadde. Men jeg sa det er vel ikke nødvendig når jeg fikk det konstantert første gang og utbruddene har vært konstant hele tiden fra den gang. Men da sa hun at hun hadde ringt en overlege på Drammen Sykehus og siden han som var overlege ALDRI hadde hørt om så hyppige utbrudd som jeg har, syns min lege at jeg måtte ta nye prøver! Overlegen hun snakket med hadde kun hørt om utbrudd på opptil 10 stk. i året og ikke 2-5 i mnd. MEN JEG HAR FAKTISK så mange utbrudd pr. mnd. Er jeg så unormal og så uheldig? eller er det andre som meg der ute? Kan du gi noen råd til meg? kan jeg f.eks ta valtrax som forebyggende? Hadde satt sååååå pris på noen svar Miklos..jeg er mer eller mindre, desperat nå. Har hørt fra andre som har dette at det har avtatt med årene og utbruddene har kommet skjeldnere. Men hvorfor skjer ikke dette med meg? Jeg skriver opp hver gang jeg får utbrudd og i 2006 hadde 64 utbrudd...Det er MYE smerter og ikke mye livskvalitet og rope hurra for! Svarer du meg Miklos??? kjempe klem fra meg. Hilsen Deppa. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285794-herpes-genitales/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Hei, Jeg er enig med dine leger som er forundret over den veldig hyppigheten av dine utbridd. Jeg har heller ikke hørt om så hyppige utbrudd tidligere. Det er betydelig variasjon når det gjelder reaktivering og utbrudd av både munn og genital herpes, fra anldri til månedlig eller enda hyppigere. N år jeg leser innlegget ditt må jeg tenke på at det er kjent at pasienter med svekket immunforsvar har opftere og mer uttalte utbrudd. . F. eks. pasienter som har fått organtransplantasjopn og er under immunundertrykkende behandling, eller pasienter med sykdommer som medfølger svekket immunforsvar. Jeg har to forslag: for det første så bør du få undersøkt om du har noe svekket immu nforsvar. Om det er tilfelle er det muligheter til å styrke det med medisiner. Det andre er, noe som har vært forsøkt med hell hos pasienter med hyppig utbrudd, å bruke Zovirax e.l. profylaktisk, dvs. forebyggende. Ta daglige lave doser hele tiden. Men du skal være klar over at slik medikasjon fjerner ikke herpesviruset fra koppen, bare holder aktiveringen under kontroll. Når du slutter med den an tivirale behandlingen vil reaktiveringene være tilstede sannsynligvis like hyppig som før. Selv om det er muligheter for at det brenner ut og forandrer karakter. begge tilnærminger bør med fordel styres av infeksjonsmedisiner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285794-herpes-genitales/#findComment-2294794 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pjuskeline Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Et lite tips.Jeg hadde myyyye utbrudd av herpes på leppene.Begynte og spise Avant Garden og nå er alt borte.Fås kjøpt i helsekostbutikker.Merker jeg at ett utbrudd nermer seg øker jeg dosen.Verdt og prøve i hvertfall :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/285794-herpes-genitales/#findComment-2297174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.