Gjest Ssmil Skrevet 31. mai 2001 Del Skrevet 31. mai 2001 Hei. Jeg begynner å grue meg veldig nå til fødselen. Har lest en del om epidural, og hørt både mye negativt og positivt. Så hver gang jeg leser det positive, er jeg overbevist, og er sikker på at det vil jeg ha. Men så hører jeg skrekkhistorier om at du kan bli lam og slikt... Er det vanlig med komplikasjoner når du bruker epidural? Og hva er vanligest skjer? Hva med mobil epidural - er den noe tryggere? Og finnes den alle steder? Håper du kan si noe om dette. vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28583-epidural/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 31. mai 2001 Del Skrevet 31. mai 2001 Generellt så är det lite komplikationer vid användadet av epiduralbedövning. Jag tycker därför att dina skräckhistorier höres osanna ut. Har i varjefall aldrig hört om någon som blivit lam. Visst har det förkommit att den gamla typen av epidural gjorde kvinnan delvis lam de timmarna som den pågick, då den bedövade allt för mycket av benen. Detta gjorde att kvinnorna hade svårt att röra på benen. Den komplikation som är vanligast är antagligen klåda. Ovanligt men av och till förekommande är sk durapunktion , alltså att man har stuckit fel och kommit in i ett annat hålrum än förväntat.Då kan man få en mycket hård och långvarig huvudvärk/hodepine. Den mobila epiduralen sk stand up epidural, är vanligast nu och kan fås på de flesta sjukhus. Jag tycker alltså inte att du behöver att vara rädda för epiduralbedövning om du anser att du skulle behöva den. Detta är givetvis inget som du måste bestämma nu, utan kan vänta med tills du ser hur tycker att du kan hantera förlossningssmärtan. lycka till! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28583-epidural/#findComment-115537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.