Gå til innhold

Et motbydelig spørsmål om søppeldunk...

Anbefalte innlegg

Gjest Mom33 - kvalm!
Skrevet

I dag har jeg fått stallsjokk. Gikk ut med søppel i dagslys, matsøppel, altså, noe jeg ikke har gjort på omtrent ei uke (har kastet matsøppel på kveldstid etter mørkets frembrudd).

Brundunken vår lever! Det mest motbydelige synet jeg har fått på lenge, hele dunken er full av hvite små "mark"! Hva i huleste har skjedd, og ikke minst - hva gjør jeg???? Dunken er tom, den ble tømt i dag, så jeg antar at jeg må vaske. Men med hva? Og ikke minst - hvordan???? Dette orker jeg bare ikke å tenke på å få på fingre/klær... Og jeg er ikke kjent for å være spesielt prippen og fin på det, altså.

Noen som har opplevd det samme - pliiiiis?!?!

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

7

• Sofline

7

• Lillemus

5

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Spyl de av med hageslangen. Funka her!

Altså, bare spyle og så la dem leve videre på bakken????

Skrevet

Jeg skiller vanligvis ikke mellom mannfolkarbeide og kvinnfolkarbeide, men det der er definitivt mannfolkjobb! *Grøss*

Men gjør som nettlusa sier - ta frem hageslange og spyl dem ut, trekk deg tilbake og la fuglene kose seg etterpå. :o)

Skrevet

Jeg skiller vanligvis ikke mellom mannfolkarbeide og kvinnfolkarbeide, men det der er definitivt mannfolkjobb! *Grøss*

Men gjør som nettlusa sier - ta frem hageslange og spyl dem ut, trekk deg tilbake og la fuglene kose seg etterpå. :o)

Jeg er prinsippielt enig - dette er mannfolkarbeid! Men gubben kan ikke gjøre det nå, og jeg hæler ikke å tenke på at dette skal få gro videre...

Har åpnet dunken, da, så nå er markene "fritt vilt". Kan jeg ha tro på at fuglene virkelig spiser faenskapen????

Må mote meg opp kraftig før jeg tar en ny tur ut. Skjønner at spyling er tingen. URK!

Blir de borte for alltid om jeg spyler?

Skrevet

Altså, bare spyle og så la dem leve videre på bakken????

Jepp, så ikke mer til dem!

Spylte de på gresset.

Skrevet

Jeg pleier å spyle dunken og så ha en god dæsj med sånn antibac sprit oppi etterpå. Det tar både mark og lukt og holder en god stund.

Skrevet

Jeg er prinsippielt enig - dette er mannfolkarbeid! Men gubben kan ikke gjøre det nå, og jeg hæler ikke å tenke på at dette skal få gro videre...

Har åpnet dunken, da, så nå er markene "fritt vilt". Kan jeg ha tro på at fuglene virkelig spiser faenskapen????

Må mote meg opp kraftig før jeg tar en ny tur ut. Skjønner at spyling er tingen. URK!

Blir de borte for alltid om jeg spyler?

Hvis du sørger for at dunken er helt ren og passer på å pakke inn all søppel godt heretter så går det noka bra.

Skrevet

Dette er da ikke noe å bry seg om, bare å hente hageslangen og spyl ut krekene. Har du i vaskemiddel etterpå så får du vasket den også.

*kvinnfolk*

Skrevet

Jeg pleier å spyle dunken og så ha en god dæsj med sånn antibac sprit oppi etterpå. Det tar både mark og lukt og holder en god stund.

Det midlet du nevner har jeg ikke, og jeg har ingen mulighet til å komme meg på butikk i dag. Forslag til hva man kan bruke av ordinære husholdningsartikler - som en slags bombe, liksom?

Skrevet

Dette er da ikke noe å bry seg om, bare å hente hageslangen og spyl ut krekene. Har du i vaskemiddel etterpå så får du vasket den også.

*kvinnfolk*

Døh, det er virkelig MENGDER vi snakker om her, og jeg kan ikke si at tanken på å ha dem kravlende rundt i plenen heller er så forlystende... Men jeg er (snart) klar til å finne fram hageslangen, må bare psyke meg opp først.

USJ!

Skrevet

Hvis du sørger for at dunken er helt ren og passer på å pakke inn all søppel godt heretter så går det noka bra.

Eh.. Pakke inn søppel? Altså, dette er matsøppeldunken, og alt vi kaster er i den brune posen som kan kastes oppi med maten i. Er det meningen at man skal pakke det inn mer?

(Jeg har levd for lenge med kvern i vasken, husker bare ikke hvordan man gjør dette med søppeldunker)

Skrevet

*kvinnfolk*

Hvorfor tror du vi har menn da? ;o)

Skrevet

Eh.. Pakke inn søppel? Altså, dette er matsøppeldunken, og alt vi kaster er i den brune posen som kan kastes oppi med maten i. Er det meningen at man skal pakke det inn mer?

(Jeg har levd for lenge med kvern i vasken, husker bare ikke hvordan man gjør dette med søppeldunker)

Vi har ikke den typen sortering, hos oss kastet restavfall og matavfall sammen i godt innpakkede plastposer rett i container.

Skrevet

Vi har ikke den typen sortering, hos oss kastet restavfall og matavfall sammen i godt innpakkede plastposer rett i container.

Å sånn, ja. Her er det egen dunk for matavfall, egen for restavfall og egen for papir/papp. Og glass og metall må leveres på miljøtorget.

Nå får jeg snart igjen matavfallskverna mi - jippi!

Gjest Multippel
Skrevet

Du bor et sted med kompostskildesortering høres det ut for.

Spyl dunken og hell oppi noe salmiakk eler noe som de ikke kan overleve!:-)

Gjest annlovinda
Skrevet

Det midlet du nevner har jeg ikke, og jeg har ingen mulighet til å komme meg på butikk i dag. Forslag til hva man kan bruke av ordinære husholdningsartikler - som en slags bombe, liksom?

Bruk salmiakk, det skal også ta knekken på de.

Skrevet

Dere har sikkert bioposer. Disse skal IKKE pakkes inn i plast, men knyttes godt igjen.

Det er viktig at ikke rekeskall og fiskerester blir liggende lenge i dunken før tømming. Sånne ting elsker fluene!!!!!!

Vi pleier å fryse ned rekeskallet og legge det i dunken når den skal tømmes.

Når det gjelder rengjøring av dunken, så tar du og spyler det du klarer, slik at makkene flyter ut. Jeg pleier å hive oppi en dæsj med grønnsåpe, eller sprute på noe JIF. Du kan bruke en kost, f.eks, en piasavakost for å skure litt ekstra.

Sett dunken på hodet (ikke ditt hode *s*), slik at vannet renner ut, la den lufttørke godt, før du tar på lokket igjen.

Skrevet

Du bor et sted med kompostskildesortering høres det ut for.

Spyl dunken og hell oppi noe salmiakk eler noe som de ikke kan overleve!:-)

Jada, vi sorterer og styrer på, og det er helt greit. Bare ikke marker, det er IKKE greit.

Jeg sitter nå og psyker meg opp til å ta fatt på denne urk-oppgaven. Må bare vente litt. Til.

Salmiakk tror jeg at jeg så i kjelleren i dag, så det kan jeg jo helle oppi. Godt påkommet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...