Gå til innhold

Et motbydelig spørsmål om søppeldunk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere har sikkert bioposer. Disse skal IKKE pakkes inn i plast, men knyttes godt igjen.

Det er viktig at ikke rekeskall og fiskerester blir liggende lenge i dunken før tømming. Sånne ting elsker fluene!!!!!!

Vi pleier å fryse ned rekeskallet og legge det i dunken når den skal tømmes.

Når det gjelder rengjøring av dunken, så tar du og spyler det du klarer, slik at makkene flyter ut. Jeg pleier å hive oppi en dæsj med grønnsåpe, eller sprute på noe JIF. Du kan bruke en kost, f.eks, en piasavakost for å skure litt ekstra.

Sett dunken på hodet (ikke ditt hode *s*), slik at vannet renner ut, la den lufttørke godt, før du tar på lokket igjen.

Men når dunken tømmes 1 gang pr måned, så er det jo ikke bare enkelt å unngå fiskeavfall - når man har fisk 2-3 ganger pr uke?! Husker forresten at sist vi hadde slik dunk, så frøs vi ned rekeskall om sommeren og kastet det i dunken kvelden før den ble tømt. Nå har vi bare en bitteliten fryser, så det har ikke vært tema.

Nå er jeg øyeblikkelig klar for å spyle, sprute på ett-eller-annet, sette dunken på hodet, la den tørke og så helle oppi salmiakk. Det burde bli bra, ikke sant?

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

7

• Sofline

7

• Lillemus

5

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men når dunken tømmes 1 gang pr måned, så er det jo ikke bare enkelt å unngå fiskeavfall - når man har fisk 2-3 ganger pr uke?! Husker forresten at sist vi hadde slik dunk, så frøs vi ned rekeskall om sommeren og kastet det i dunken kvelden før den ble tømt. Nå har vi bare en bitteliten fryser, så det har ikke vært tema.

Nå er jeg øyeblikkelig klar for å spyle, sprute på ett-eller-annet, sette dunken på hodet, la den tørke og så helle oppi salmiakk. Det burde bli bra, ikke sant?

Du må skylle vekk salmiakken, tor jeg! Skyll dunken, hell oppi salmiakken, skrubb, skyll og tørk!

Vi kan få tømt dunken vår hver uke, men den tømmes vel omtrent en gang i uka. Har ikke hatt særlige problemer med fiskeavfallet, bare rekeskallet.

Det hender forresten at jeg sniker oppi litt fiskeavfall oppi restavfallet en sjelden gang når det er den dunken som skal tømmes.... *hysj!*

Skrevet

Du må skylle vekk salmiakken, tor jeg! Skyll dunken, hell oppi salmiakken, skrubb, skyll og tørk!

Vi kan få tømt dunken vår hver uke, men den tømmes vel omtrent en gang i uka. Har ikke hatt særlige problemer med fiskeavfallet, bare rekeskallet.

Det hender forresten at jeg sniker oppi litt fiskeavfall oppi restavfallet en sjelden gang når det er den dunken som skal tømmes.... *hysj!*

Jeg skal ikke sladre! Vi er svorne tilhengere av avfallskvern, det er jo også hysj-hysj.

Men OK, skylle salmiakken også.

NÅ skal jeg snart gå ut. Snart.

Skrevet

Jeg skal ikke sladre! Vi er svorne tilhengere av avfallskvern, det er jo også hysj-hysj.

Men OK, skylle salmiakken også.

NÅ skal jeg snart gå ut. Snart.

Jeg er prinsipiell motstander av avfallskvern!!! Så det så!

Skrevet

Døh, det er virkelig MENGDER vi snakker om her, og jeg kan ikke si at tanken på å ha dem kravlende rundt i plenen heller er så forlystende... Men jeg er (snart) klar til å finne fram hageslangen, må bare psyke meg opp først.

USJ!

Hehe, joda, jeg skjønner at de er ekle, jeg måtte jo bare være litt stor i kjeften, selv om jeg ikke hadde hatt alfor store problmer med å fjerne dem.

Hadde du visst om alt du har av krypdyr i plenen din, så hadde du flyttet til Nordpolen, så de markene der er lite å bry seg om.

Skrevet

Hvorfor tror du vi har menn da? ;o)

Ja, ikke sant? Men ellers så skriker dere om likestilling:-)

Skrevet

Hehe, joda, jeg skjønner at de er ekle, jeg måtte jo bare være litt stor i kjeften, selv om jeg ikke hadde hatt alfor store problmer med å fjerne dem.

Hadde du visst om alt du har av krypdyr i plenen din, så hadde du flyttet til Nordpolen, så de markene der er lite å bry seg om.

Jeg kunne jo slippe dem løs på plattingen, da, for der er det MENGDER med svarte, små maur som bor. De vil kanskje kunne leke med hverandre?

Jeg har vel forstått det slik at disse markene er fuglemat, og derfor kanskje ikke lever så lenge. Men mengdene er så store at jeg liksom ser dem for meg - bølgende mot huset...

Grøss!

Skrevet

Jeg er prinsipiell motstander av avfallskvern!!! Så det så!

Hvorfor?

Skrevet

Jeg kunne jo slippe dem løs på plattingen, da, for der er det MENGDER med svarte, små maur som bor. De vil kanskje kunne leke med hverandre?

Jeg har vel forstått det slik at disse markene er fuglemat, og derfor kanskje ikke lever så lenge. Men mengdene er så store at jeg liksom ser dem for meg - bølgende mot huset...

Grøss!

ÆÆÆSSSJJJ

Stakkars de som hentet matavfallet ditt da. ;-)

Får håpe at du får de bort.

De er ikke farlige det er bare flue unger

Skrevet

Hvorfor?

Fordi:

Når en sorterer ut matavfallet, og dette går til kompostering, får en næringfull god jord/næringstilskudd som kan brukes i hager og på åkrer.

Når en kaster matavfallet i avfallskverna, går dette ut i kloakken, og blandes med dette. Tørrstoffet som blir igjen på renseanlegget kan komposteres, men det har for høye verider av ymse slag (kvikksølv, medisinrester, tungmetaller) til at det kan brukes i matjord. Komposten kan derimot brukes i veiskjæringer og i parkanlegg - men ikke til matproduksjon.

Dermed forringes "verdien" av matavfallet. See?

Skrevet

Grøss!

Du kan jo starte aktivitetstilbud for hvite fluelarver og svarte maur!!!!!!

Skrevet

Du kan jo starte aktivitetstilbud for hvite fluelarver og svarte maur!!!!!!

Ikke dumt! Kanskje naboene også har noen som burde blitt aktivisert? De ville sikkert tatt imot tilbudet. Et dagtilbud, tror jeg, det er nok det beste. Vil ikke styre med nattegreier også.

Skrevet

ÆÆÆSSSJJJ

Stakkars de som hentet matavfallet ditt da. ;-)

Får håpe at du får de bort.

De er ikke farlige det er bare flue unger

De som hentet søpla så ikke nevneverdig sjokkert ut, damen bare nappet med seg dunken som vanlig. Kanskje det er vanligere enn jeg tror?

Skrevet

Fordi:

Når en sorterer ut matavfallet, og dette går til kompostering, får en næringfull god jord/næringstilskudd som kan brukes i hager og på åkrer.

Når en kaster matavfallet i avfallskverna, går dette ut i kloakken, og blandes med dette. Tørrstoffet som blir igjen på renseanlegget kan komposteres, men det har for høye verider av ymse slag (kvikksølv, medisinrester, tungmetaller) til at det kan brukes i matjord. Komposten kan derimot brukes i veiskjæringer og i parkanlegg - men ikke til matproduksjon.

Dermed forringes "verdien" av matavfallet. See?

Men matavfallet går jo (foreløpig) ikke til kompostering, det havner bare i den store restavfallshaugen... Det gjør det her, i alle fall, en av de store lokale sakene for et par år tilbake var dette - at folk styra på og sorterte hjemme, men når det havnet på avfallsplassen ble det bare slengt sammen med plast og annet avfall. I dag hentet f.eks. søppelkjørerne både brun og blå dunk og puttet alt i samme bil...

Og hva kloakken angår, så har du sikkert helt rett. Men jeg vet også at matavfall hjelper til i kloakken og fjerner alger og slikt, sånn at "miljøet" blir "bedre".

Skrevet

Men matavfallet går jo (foreløpig) ikke til kompostering, det havner bare i den store restavfallshaugen... Det gjør det her, i alle fall, en av de store lokale sakene for et par år tilbake var dette - at folk styra på og sorterte hjemme, men når det havnet på avfallsplassen ble det bare slengt sammen med plast og annet avfall. I dag hentet f.eks. søppelkjørerne både brun og blå dunk og puttet alt i samme bil...

Og hva kloakken angår, så har du sikkert helt rett. Men jeg vet også at matavfall hjelper til i kloakken og fjerner alger og slikt, sånn at "miljøet" blir "bedre".

OK. Dette med avfallssortering og avfallsbehandling er ikke lett, det vet jeg. Og en av utfordringene er nemlig kommunens ordninger for dette.

Men fra 2009 blir det forbudt å deponere søppel, så da MÅ det gjenvinnes, brennes eller komposteres!

Har ikke hørt det siste du skriver, at matavfall kan ha positiv virkning på alger i kloakken - men det var jo interessant!

Skrevet

OK. Dette med avfallssortering og avfallsbehandling er ikke lett, det vet jeg. Og en av utfordringene er nemlig kommunens ordninger for dette.

Men fra 2009 blir det forbudt å deponere søppel, så da MÅ det gjenvinnes, brennes eller komposteres!

Har ikke hørt det siste du skriver, at matavfall kan ha positiv virkning på alger i kloakken - men det var jo interessant!

Var et eget radioprogram om dette - husker ikke når det var - men problemet er at om alle hadde avfallskvern, så ville ikke kloakksystemet vårt klare å ta imot pga. mengdene. Men at noen har avfallskvern er bare positivt, ifølge disse forskerne. Det er vel kanskje derfor kommunene bare lukker øynene om noen installerer det også?

At det blir ny ordning fra 2009 høres jo bra ut, og jeg må forresten bare legge til at vi også driver med kompostering. Ikke alt egner seg for kverna. :-)

Skrevet

Tømmer 1 gang pr måned??? ÆSJ, ikke rart det blir mark da.. Det hørtes for dårlig ut, det burde tømmes hver uke. Det er matrester det er snakk om.

Skrevet

Du vet da vel at vi taler om likestilling når det er til vår fordel? ;o)

Skrevet

Tømmer 1 gang pr måned??? ÆSJ, ikke rart det blir mark da.. Det hørtes for dårlig ut, det burde tømmes hver uke. Det er matrester det er snakk om.

Protesterer ikke på argumentet ditt, jeg, men det er nå engang ikke slik her i kommunen... Vi har stor brun dunk, da, i en annen kommune i fylket har de små brune dunker, såkalt "grisemat", de tømmes hver uke. Men så går det tilsvarende lite i de små dunkene også, da.

Grisete er det, i alle fall, og lukta om sommeren - vel...

Skrevet

Seinfeld sa jo en gang at det var et mysterium hvorfor kvinner er i stand til å helle varm voks over kroppen sin og røske hårene ut med rota, men likevel være redd for edderkopper...;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...