Gå til innhold

Fastskrudde ting skal følge huset ved salg

Anbefalte innlegg

Gjest hussalget
Skrevet

Dette har jeg hørt, men finnes det selvskrevne unntak?

Hva om det er en dyr krystallysekrone som henger i taket, er det da naturlig at den skal følge med huset ved salg?? Kan man evnt. erstatte denne lampen med en ordinær lampe og ta med seg krystalllysekronen?

Skrevet

Det er vel klart at selger kan ta med seg lysekrona??!!!!

Skulle jeg kjøpt et hus, hadde jeg aldri forventet at den fulgte med på kjøpet. Ikke liker jeg lysekroner heller, men det er ikke saken her.

Men alt av veggskap skal vel følge med. Litt usikker når det gjelder panelovner.

Skrevet

Med fastmontert menes det som er skrudd direkte i taket. Slik som lysstoffrørlamper på kjøkken.

Det som er viktig, er at du fjerner ting du ønsker å ta med deg, eller erstatter disse, før du har takst/visning. Du kan ikke ta vekk ting i ettertid med mindre du har opplyst om dette og det står spesifikt i prospektet.

Skrevet

Skulle jeg kjøpt et hus, hadde jeg aldri forventet at den fulgte med på kjøpet. Ikke liker jeg lysekroner heller, men det er ikke saken her.

Men alt av veggskap skal vel følge med. Litt usikker når det gjelder panelovner.

Såvidt jeg husker, så er det monteringsmåten som er avgjørende. Men som jeg skrev i innlegget mitt, man kan fjerne ting man veldig ønsker å ha med før man har megler på besøk.

Panelovner skal ikke fjernes. Ei heller integrerte hvitevarer.

Gjest hussalget
Skrevet

Med fastmontert menes det som er skrudd direkte i taket. Slik som lysstoffrørlamper på kjøkken.

Det som er viktig, er at du fjerner ting du ønsker å ta med deg, eller erstatter disse, før du har takst/visning. Du kan ikke ta vekk ting i ettertid med mindre du har opplyst om dette og det står spesifikt i prospektet.

Vel, dette dreier seg om min mor som har solgt huset, og han som kjøpte huset ble litt arg da hun sa at hun ville ha med seg lysekronen, nei nei, alt som er fastskrudd skal følge med sa han. Min mor har ikke greie på disse reglene og jeg syns megleren har informert henne dårlig, men det må da finnes unntak? En dyr lysekrone i krystall bør da ikke kunne forventes å følge med huset?

Skrevet

Vel, dette dreier seg om min mor som har solgt huset, og han som kjøpte huset ble litt arg da hun sa at hun ville ha med seg lysekronen, nei nei, alt som er fastskrudd skal følge med sa han. Min mor har ikke greie på disse reglene og jeg syns megleren har informert henne dårlig, men det må da finnes unntak? En dyr lysekrone i krystall bør da ikke kunne forventes å følge med huset?

''En dyr lysekrone i krystall bør da ikke kunne forventes å følge med huset?''

Nei, det er jo vanlig at man tar med seg lampene sine, med unntak av lysarmatur og tak-kupler o.l.

Men det kunne kanskje ha vært en idé å understreke det tydeligere? jeg kjenner noen som kjøpte et hus der det hang en stor, gammel lysekrone, og da sa selger fra at den ikke fulgte med, men at de eventuelt kunne legge inn separat bud på lysekrona. de valgte å kjøpe huset _uten_.

Skrevet

Hun burde nok ha byttet ut den med en billig lampe før visning, eller gjort oppmerksom i prospektet at den ikke fulgte med.

Dessverre...

Dere kan prøve å gå på megler, hvis denne ikke informerte om regelen.

Skrevet

''En dyr lysekrone i krystall bør da ikke kunne forventes å følge med huset?''

Nei, det er jo vanlig at man tar med seg lampene sine, med unntak av lysarmatur og tak-kupler o.l.

Men det kunne kanskje ha vært en idé å understreke det tydeligere? jeg kjenner noen som kjøpte et hus der det hang en stor, gammel lysekrone, og da sa selger fra at den ikke fulgte med, men at de eventuelt kunne legge inn separat bud på lysekrona. de valgte å kjøpe huset _uten_.

Som sagt, jeg mener å huske at det er monteringsmåten som teller. Ei lampe som "henger på" en krok i taket er ikke fastmontert, men f.eks. en skinne med spotter er.

Fjern alt man ønsker å ha med av fastmontert, sier jeg bare, før megler setter føttene innomhus. Og har man kostet på seg ekstra dyre hvitevarer som er integrert, så sørg for å få dem byttet ut.

Skrevet

Som sagt, jeg mener å huske at det er monteringsmåten som teller. Ei lampe som "henger på" en krok i taket er ikke fastmontert, men f.eks. en skinne med spotter er.

Fjern alt man ønsker å ha med av fastmontert, sier jeg bare, før megler setter føttene innomhus. Og har man kostet på seg ekstra dyre hvitevarer som er integrert, så sørg for å få dem byttet ut.

Ja, monteringsmåten er helt klart viktig. En bokhylle blir f eks ikke "fastskrudd" i denne betydningen selv om man har festet en anti-velte-stropp til veggen! ;-)

Men de som eide huset vårt før hadde helt sikkert en eller annen form for lysekrone hengende over både spisestuebordet og kjøkkenbordet. Det var ihvertfall intet der da vi flyttet inn - takk og pris! ;-) For vi ville henge opp egne lamper, selv om det betød bruk av sukkerbit for å koble de til strømnettet.

Hadde aldri falt meg inn å tro at de ikke skulle kunne ta med seg sine (helt ordinære) hengelamper på disse stedene.

Grunnen til at man "prøver seg" når det gjelder en stor krystallysekrone er selvsagt lampas verdi....

Skrevet

Ja, monteringsmåten er helt klart viktig. En bokhylle blir f eks ikke "fastskrudd" i denne betydningen selv om man har festet en anti-velte-stropp til veggen! ;-)

Men de som eide huset vårt før hadde helt sikkert en eller annen form for lysekrone hengende over både spisestuebordet og kjøkkenbordet. Det var ihvertfall intet der da vi flyttet inn - takk og pris! ;-) For vi ville henge opp egne lamper, selv om det betød bruk av sukkerbit for å koble de til strømnettet.

Hadde aldri falt meg inn å tro at de ikke skulle kunne ta med seg sine (helt ordinære) hengelamper på disse stedene.

Grunnen til at man "prøver seg" når det gjelder en stor krystallysekrone er selvsagt lampas verdi....

Klart, dyre lysekroner kan jo være med på å dra opp prisen og interessene, selv om det kanskje for min del ville dratt ned... He-he.

Vi gikk på noen slike "fastmonterte" smeller da vi solgte, og jeg tror nok at meglere generelt kan bli litt flinkere til å informere om hva som skal bli igjen - rent konkret i de forskjellige tilfellene - og hva man kan ta med.

Skrevet

Klart, dyre lysekroner kan jo være med på å dra opp prisen og interessene, selv om det kanskje for min del ville dratt ned... He-he.

Vi gikk på noen slike "fastmonterte" smeller da vi solgte, og jeg tror nok at meglere generelt kan bli litt flinkere til å informere om hva som skal bli igjen - rent konkret i de forskjellige tilfellene - og hva man kan ta med.

Da vi kjøpte huset vårt, tok selgeren med seg alle varmepanelene!

Skrevet

Dette er i gråsonen. Mange vil nok mene at det ikke følger med. Og de fleste som går på visning vil nok anta at det ikke følger med.

Men for å være helt sikker bør du enten henge på en lapp som sier at den ikke hører med, skrive det i salgsrapporten eller ta den ned ved visning. Det siste er det beste da det viser taket som det vil være etter overtakelse.

Gjest hørt på makan
Skrevet

En lysekrone er da vel ikke skrudd fast? De fleste lysekroner henger i en krok, ergo er de ikke skrudd fast.

Skrevet

Snakk med eiendomsmeglerern. I salgsoppgaven til foreldrene mine stod det ingenting om at lysekroner skulle følge med huset. Derimot stod det at garderobeskap og tørkeskap fulgte med, med mindre annet var angitt der og der. De ville ha med seg tørkeskapet, og angav derfor det. Ikke noe problem.

Du kan derimot ikke si på visning at alle lamper følger med, og så bytte dem ut senere.

Skrevet

Man kan ikke fjerne panelovner.

Skrevet

Han har ikke krav på lysekronen. Som andre sier her er den ikke engang fastmontert.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hadde eierne ikke tatt med krystallysekrona hadde jeg aldri kjøpt huset. :-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...