Gå til innhold

hodeplager

Anbefalte innlegg

jeg har de siste to årene slitt med hodesmerter. hadde hjernehinnebetennelse da jeg var 5 år gammel. har vært hos spesialist og de mener det er migrene og jeg skal nå gjennom en MR-sjekk for å utelukke andre sykdommer. men jeg har fått flere symptomer nå og lurer på om dette også er migreneproblemer, eller om det er mentalt/psykiske problemer. jeg har, ifølge mine venner, en tendens til å si det jeg tenker uten at jeg selv er klar over det. ett eksempel: i sommer satt jeg og spiste middag sammen med familien. mamma og pappa pratet og jeg kjedet meg, så jeg jeg tenkte på andre ting. spesielt på en episode fra barnehagen hvor jeg jobber, hvor jeg hadde kjeftet på en unge som ikke hadde oppført seg pent. på alle andre rundt middagsbordet, virket det som jeg kjeftet på moren min som satt i andre enden av middagsbordet. jeg var selv ikke klar over hva jeg hadde sagt. slik blei jeg da konfrontert med problemet, og først da gikk det opp for meg hva som hadde skjedd. for de virket det som om jeg kjeftet på mamma, men det var jo en episode jeg tenkte på. tidligere kunne jeg merke meg når jeg fikk "anfall", i den form av at jeg fikk frysninger oppover ryggen mot hodet og det blei utløst i hyl og rop. men nå er dette glidd mer ut i ord og setninger, ofte med navn fra personer jeg kjenner godt. det har ingenting med at jeg ikke liker disse personene, og jeg vet heller ikke hvorfor de blir involvert, men det er fryktelig ubehagelig og det har gjort sitt til at jeg har isolert meg fra andre mennesker av frykt for at jeg skal si noe dumt. for andre mennesker kan det virke som at jeg er dønn ærlig og sier rett ut det jeg mener om folk, men jeg er en godt oppdratt gutt som aldri har slitt med slike plager tidligere. mine foreldre er også bekymret siden dette har skjedd så fort og utviklet seg så fort. det er bare i løpet av to år, dette er skjedd. men det er sikkert at sinne utøser mye av dette, og også andre følelser og stress. jeg merker at hvis jeg er sliten så er jeg mer sårbar mot slike anfall. og hvis noen er slem mot meg, hvilket gjør meg sint så kan det også skape problem. men det er aldri snakk om fysiske konfrontasjoner. hovedproblemet mitt i alle år, og det sier andre familiemedlemmer også, er at jeg er altfor snill. jeg sier aldri ifra når noen gjør grov urett mot meg. jeg holder det inne og bryr meg ikke om det. kan det være en årsak? spesialisten mente at symptom i forbindelse med migrene kunne være at man sa "dumme ting". han sa også at migrene pasienter kunne bli helt stum. så det beroliget meg litt, men det er fryktelig trist og skremmende hvis jeg er blitt så syk at tanker og realitet glir i hverandre. finnes det diagnose, hjelp og medisiner mot hva det nå enn er jeg har? jeg er student og skole går utmerket. jeg får gode karakterer og er godt likt på arbeidsplassen min. det står heller ingenting på arbeidsinnsatsen min. de har registerert at noe ikke helt stemmer hos meg, men ikke verre enn at jeg har fått fortsette å arbeide der. så alt annet går fint, så det er så synd at disse plagene skal være så dominerende. de har gitt meg angst/depresjoner som ofte kan var i 8-10 dager, men jeg kan klare å blokkere dem hvis jeg konsentrerer meg om ting, som f.eks. skolearbeid osv. det er frykten for å si "dumme ting" til andre mennesker som skaper dette. det er fryktelig isolerende og ekkelt og jeg håper jeg kan bli frisk. hva er galt med meg??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285916-hodeplager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dersom MR-bildet er normalt, og du ikke har tilstrekkelig effekt av migrene-medisiner som sikkert skal prøves ut, synes jeg du skal ha en ny henvisning til spesialist, gjerne nevrolog, eventuelt en psykiater. Plagene dine KAN være en form for epilepsi, eller en sykdom som heter Tourettes syndrom. Sistnevnte er karakterisert med plutselige "verbale utbrudd", ofte av "obskjøn karakter". Nevn dette for legen din, og hør hvem i hjemfylket ditt som du kan henvises til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285916-hodeplager/#findComment-2297743
Del på andre sider

Dersom MR-bildet er normalt, og du ikke har tilstrekkelig effekt av migrene-medisiner som sikkert skal prøves ut, synes jeg du skal ha en ny henvisning til spesialist, gjerne nevrolog, eventuelt en psykiater. Plagene dine KAN være en form for epilepsi, eller en sykdom som heter Tourettes syndrom. Sistnevnte er karakterisert med plutselige "verbale utbrudd", ofte av "obskjøn karakter". Nevn dette for legen din, og hør hvem i hjemfylket ditt som du kan henvises til.

jeg hadde et epileptisk liknende anfall da jeg var 13 år gammel. jeg reiste meg antagligvis for fort fra sofaen slik at jeg besvimte. jeg fikk voldsomme krampetakter og faren min måtte vekke meg opp. de tilkalte legevakt. jeg fikk da time hos nevrolog ved sykehuset i Molde, og de tok EKG. de fant ingenting unormalt og mente at det skyldest vekst. jeg tok opp dette hos nevrologen ved sykehuset i Tromsø, og han var ikke like enig i den teorien. jeg har i alle fall ikke hatt slike anfall senere, men jeg merker at jeg fortsatt blir svimmel når jeg reiser meg for fort. men det har vel mer med blodtrykket og at blodet ikke når hodet fort nok!?!

skal til lege nå førstkommende mandag og skal ta opp problemene da. tok MR nå sist mandag og han som tok bildene så ingen umiddelbare feil ut ifra de 340 bildene som ble tatt, men de skulle sende meg endelig svar om 12-14 dager.

som sagt de to siste årene dette har skjedd og det har gått veldig fort. men jeg har også en følelse av at redselen for å si dumme ting, og det og faktisk si dumme ting henger sammen. straks den frykten dukker opp er det fare på ferde. og jeg merket vel at jeg i fjor hadde en slik episode overfor husverten min. det har gjort sitt til at jeg stort sett er redd for å si dumme ting, helt frem til midnatt. da er jeg meg selv igjen. hadde også en prat om dette med mine foreldre sist sommer, og de hadde ikke merket noe til dette (rent bortsett fra den episoden med moren min), og mente at det var noe jeg innbildte meg. straks jeg fikk den bekreftelsen blei jeg veldig mye tryggere, og en enormt tung bør datt av skuldrene mine. så det hjalp betraktelig.

som sagt så henger det ofte sammen med humøret. hvis jeg er sint kan det gå galt, og hvis jeg er trøtt og sliten så er jeg mindre motstandsdyktig mot anfall.

det er da seksuelt trakkaserende uttrykk og banneord sammen med navn på personer jeg kjenner, som menes med dumme ting. og det er fryktelig ubehagelig, når man faktisk blir gjort oppmerksom på hva man har sagt. hadde jeg selv kunnet kontrollert det ,eller visst hva jeg hadde sagt, så hadde jeg selvfølgelig kunnet be om unnskyldning der og da og tatt ansvar. men jeg vet ikke dette selv.

andre venner har sagt at det ser ut som om jeg snakker med meg selv, når jeg sier det jeg tenker. det er for det meste bannord, hyl osv som blir ropt ut. alt annet sier jeg i vanlig talevolum. så det kan høres ut/og ser ut som om jeg snakker med meg selv, men det er ikke nødvendigvis hyggelig lytting, det jeg sier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285916-hodeplager/#findComment-2297788
Del på andre sider

måtte bare få med at jeg også fremdeles har symptomer som at tinningen er øm og "buler" ut på sidene. jeg merker at det er heving der, og når jeg tar borti forsiktig med fingrene så er det ømt. disse plagene har jeg fremdeles, men de kraftige hodesmertene og kvalmen som kom sammen med hodesmertene, har jeg ikke hatt siden før jeg var hos spesialisten. det var jo de symptomene som gjorde at jeg fikk time hos spesialist til å begynne med. jeg husker han noterte dette og jeg mener de skulle ta ekstra bilder under MR undersøkelsen på den siden som var mest øm. men som sagt så har jeg ikke hatt slike hodesmerter siden, og lurer derfor på om det er noe annet. men kan Tourette behandles hvis jeg har det? det er jo en fryktelig issolerende sykdom. finnes det medisiner som kan dempe dette, slik at man kan leve mest mulig normalt? har altså hatt epilepsi-aktig anfall, men da var jeg som nevnt 13år gammel og har ikke hatt noe slikt siden, bortsett fra at jeg fortsatt blir svimmel hvis jeg reiser meg for fort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285916-hodeplager/#findComment-2297792
Del på andre sider

merker at når jeg får disse anfallene så "bruser hodet over" ,akkurat som når vi rødmer kraftig. det er da jeg har disse utbruddene. er det da migrene likevel? jeg merker nemlig at når denne "rødmen" gir seg så føles hele ansiktet slitent og tungt, og jeg har antydning til hodepine. så da kan det tenkes at spesialisten hadde rett likevel? de tok 340 bilder av meg forrige uke, og de fant ingen feil der da, men jeg venter enda på endelig svar. var hos fastlegen min i dag, og på bakgrunn av mine beskrivelser av symptomene mine, så har hun skrevet en henvisning til Nevropsykologisk Senter i Tromsø. det er visst noen spesialister som kommer fra Oslo hvert semester for å ta seg av pasienter med slike plager.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/285916-hodeplager/#findComment-2300313
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...