Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et litte spørsmål som gnager veldig på meg. Jeg har fått konstantert at jeg har fått Beta-hemolytiske streptokkoker i skjeden. (strepptokkok gr.B) Er det ikke noe som kan gjøres nå, jeg er 14uker på vei og syns det var litt ekelt når det stod i brevet fra legen min at dette var en bakterie man så alvorlig på hos gravide, men jeg skulle leve som normalt frem til fødsel og ikke tenke på dette. Videre står det at når jeg kommer inn til fødsel skal jeg ha pensilin intravinøst for å beskytte barnet.

Er det ikke skadelig for fosteret at jeg har denne bakterien nå? Og hvorfor skal den ikke behandles før? Håper på svar, da jeg tenker mye på dette og ikke får det ut av hodet. Syns det er litt ekelt og få beskjed om st det ikke er bra å ha når man er gravid og samtidig skal jeg ikke tenke på dette å leve normalt. Syns jeg da går veldig lenge med denne bakterien før jeg skal føde.

Håper du kan svare med og kanskje berolige meg.

Med vennlig hilsen snart mor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28595-skjede-infeksjon-og-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Du har fått riktig informasjon slik jeg ser det!

Beta-hemolytiske streptococcer gruppe B har så mye som 30% (30 av 100) av gravide kvinner i skjeden. Det sier seg da at dette vanligvis ikke er farlig. Videre sier det seg at veldig mange må få veldig mye penicillin om man skal få bort disse bakteriene hos så mange. Man forsökte under noen år å behandle mere aktivt mot disse bakteriene men man så da at det ble dårligere resultat av dette !! Bakgrunnen var bl. a. at man tar bort de riktige bakteriene som skal være i skjeden og videre at enda vanskeligere bakterier( enn gruppe B streptococcer) dukket opp og forårsaket infeksjoner. Nå for tiden anbefaler man derfor ikke at gravide uten symptomer får behandling. Gravide som får infeksjoner som årsakes av gruppe B streptococcer ( urinveisinfeksjoner f. eks.) kan man gi penicillinbehandling. Under födselen kan man få penicillinbehandling ( her kan praksis variere; noen mener f. eks. at bare kvinner som tidligere har födt et barn med alvorlig infeksjon forårsaket av gruppe B streptococcer skal ha behandling under födselen.) Det er alltid viktig å behandle skikkelig ved for tidlig födsel da for tidlig födte er særlig utsatt. Noe forenklet kan man si ; det som er vanskelig med gruppe B strepococcer er at det er så vanlig og at det så sjelden gir prolemer men når det gjör det kan det bli alvorlig. De råd for behandling som gjelder nå for tiden synes rimelige og er ganske godt dokumentert.

Lykke til videre !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...