Gå til innhold

Åpen om jobbintervju?

Anbefalte innlegg

Gjest Jobbsøkerinnen
Skrevet

Jeg har et vikariat som går mot slutten - dvs- hun jeg vikarierer for har sagt opp, og stillingen skal utlyses (må visstnok det?).

Jeg er innkalt til jobbintervju i en annen jobb. Hva sier jeg når jeg må ta fri halvannen time?

Og hva med referanser? Har brukt nåværende sjef som referanse tidligere, jeg har jobbet her dann og vann. Men i denne situasjonen vet jeg ikke hva som er lurt. Vet ikke om han egentlig vil at jeg skal fortsette her eller ikke. Og er det i så fall tenkelig at han vil si noe ufordelaktig for at ingen andre skal "få meg"?

Skrevet

Det kan jo være lurt å si at du skal på jobbintervju. Hvis han skjønner at andre er interessert i å ansette deg, vil du antakelig bli mer attraktiv for ham også. Om du bør sette ham opp som referanse eller ikke, vet jeg ikke. Jeg setter i alle fall ikke opp noen som referanse før jeg har spurt degm OG hørt om det de vil si om meg er fordelaktig.

Gjest Gurojenta
Skrevet

Dette er ikke så enkelt. Men siden du er i et vikariat, synes jeg godt du kan fortelle arb.giveren at du skal på intervju. Jeg har riktignok aldri fortalt mine arb-givere de gangene jeg har vært på intervju, men nå har det vært faste stillinger jeg har hatt også. Nei, forresten...en gang var det ikke fast stilling og da visste arb.giveren om det også.

Ang referanser kan du oppgi på intervjuet at du skaffer referanser om det er ønskelig, det er ikke noe problem.

Jeg har vært med på en del jobbintervjuer i min jobb og det er veldig mange som skaffer dette etter selve intervjuet.

Skrevet

Det er normalt at man ikke setter opp nåværende arbeidsgiver som referanse. Når jeg søkte på min siste jobb skrev jeg i søknaden at jeg ikke ønsket at min nåværende arbeidsgiver skulle få vite om det.

Men dersom du oppgir sjefen som referanse så må du uansett spørre på forhånd. Hvis han mot formodning skulle si noe stygt om det da vil det virke rart på den du søker om og blir neppe tatt for god fisk. Du vil sannsynligvis få vite det og det styrker ikke mulighetene for at du tar en jobb der du jobber nå. Derfor vil sjefen din neppe gjøre det.

Ved å spørre han vil du fortelle at du søker andre plasser og muligens er ønsket der. Dersom han ønsker å ansette deg fast må han få ut fingeren.

Gjest Jobbsøkerinnen
Skrevet

Takk til alle tre for svar! Da går jeg får den åpne linja. Er fortsatt usikker på sjefen som referanse. Men jeg har i hvert fall arbeidskolleger - nåværende og tidligere - på referanselista.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...