Gå til innhold

Katt alene 2 uker

Anbefalte innlegg

Gjest Kattepine
Skrevet

Kan en katt som er vandt til å være inne om natten klare seg alene ute i 14 dager? Hvis jeg får noen til å sette ut vann og mat til den? Tenkte også å sette ut, en pappeske m/ullpledd inni hvor det er en dør i siden. Den har hatt det som sin seng inne og trives veldig godt inne i denne pappesken. Men hvis jeg setter den på terrassen ute kan den da klare seg mens vi er borte 14 dager... vet ikke hva jeg skal gjøre med katten mens vi er borte. Den er et år gammel. Finnes det kattepensjonat evnt hvor i Oslo område og hvor mye koster evnt. det?

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke gjort.

Det er kattepassere i Oslo, som kan komme og kose med den, se etter den. Det kan skje ting, den kan skades osv, uten at noen får det med seg. De er jo små følende skapninger.

Søk på nettet, det er både kattepensjonater og kattepassere i oslo.

Gjest kattevant
Skrevet

Dyremishandling, kalles slikt. Å reise fra en katt som er vant til å sove inne, vant til å ha en fast person/familie å komme til - du kan jo tenke deg selv. Alle som jobber med katt (feks dyrebeskyttelsen, foreninge for omplassering for dyr, osv) kan fortelle deg dette. Det er IKKE allreit å gjøre slikt mot katten. Lær deg å bruke dyrepensjonat, eller få noen til å bo i leiligheten eller ha katten boende hos seg.

Ellers bør du rett og slett slutte å ha katt.

Gjest Kattepine
Skrevet

Dyremishandling, kalles slikt. Å reise fra en katt som er vant til å sove inne, vant til å ha en fast person/familie å komme til - du kan jo tenke deg selv. Alle som jobber med katt (feks dyrebeskyttelsen, foreninge for omplassering for dyr, osv) kan fortelle deg dette. Det er IKKE allreit å gjøre slikt mot katten. Lær deg å bruke dyrepensjonat, eller få noen til å bo i leiligheten eller ha katten boende hos seg.

JEG VET IKKE, det er derfor jeg spør her inne!!!!!

Jeg har muligheten til at en kan passe den men da må den flyttes til en annen by og den får bare være inne siden personen bor midt i sentrum. Denne katten er vandt til å bo ved skogen, så jeg vurderte om jeg skulle få noen til å komme innom å titte etter den annen hver dag, eller om den bør settes bort til en som kan passe den men da må den være inne i 14 dager. Hva er best?

Jeg er ikke dyreplager, jeg bare vet ikke hva som bør gjøres. Det er derfor jeg spør her inne. Herregud, må man bli halshogd hver gang man spør om noe som ikke passer her inne? Går vel ann og heller bare forklare uten å skrike: DYREMISSHANDLER ! ???

Hadde jeg vært det så hadde jeg ikke spurt her inne også hadde jeg driti i hele katten. Men jeg gjør jo ikke det, det er derfor jeg ber om råd her inne. Men jeg skjønner etter at Smackh skrev at hvis noe skulle skje med den ute, glasskår etc. i poten så er det greit at noen ser til den.

Takk for informative svar og ikke fordømmende på forhånd svar!!

Skrevet

Jeg ville aldri latt min katt være alene på denne måten i 2 uker. Det finnes kattepensjonat. Let i gule sider så finner du nok raskt det nærmeste.

Vi hadde katten på pensjonat i en uke i sommer. De tok 120,- pr. døgn. (Vi hadde med mat).

Men at katten faktisk klarer seg (= overlever), det tror jeg.

Gjest Gurojenta
Skrevet

Nei, du kan ikke la en katt være alene hjemme og ute i 2 uker, det er ikke bra for katten. Den trenger jevnt tilsyn og stell og sjansen for at den kanskje stikker av i disse 2 ukene er stor om du ikke har noen som kan passe den skikkelig.

Hva med å få noen til å bo hjemme hos deg mens du er borte, er det en mulighet?

Skrevet

Jeg har muligheten til at en kan passe den men da må den flyttes til en annen by og den får bare være inne siden personen bor midt i sentrum. Denne katten er vandt til å bo ved skogen, så jeg vurderte om jeg skulle få noen til å komme innom å titte etter den annen hver dag, eller om den bør settes bort til en som kan passe den men da må den være inne i 14 dager. Hva er best?

Jeg er ikke dyreplager, jeg bare vet ikke hva som bør gjøres. Det er derfor jeg spør her inne. Herregud, må man bli halshogd hver gang man spør om noe som ikke passer her inne? Går vel ann og heller bare forklare uten å skrike: DYREMISSHANDLER ! ???

Hadde jeg vært det så hadde jeg ikke spurt her inne også hadde jeg driti i hele katten. Men jeg gjør jo ikke det, det er derfor jeg ber om råd her inne. Men jeg skjønner etter at Smackh skrev at hvis noe skulle skje med den ute, glasskår etc. i poten så er det greit at noen ser til den.

Hvis du får en nabo e.l. til å holde tilsyn med katten og slippe den inn/ut av deres hus + gi den mat og bruke litt tid med den i deres hjem, så tror jeg den kan klare seg alene i 14 dager.

Men det betinger at kattepasseren kan stikke innom 2-3 ganger daglig.

Men du kan IKKE bare stenge den ute! Selvom noen setter ut mat, er det jo ingen garanti for at det er DIN katt som spiser den... og en katt som ikke får komme inn i "sitt" hus på så lang tid, kan fort søke seg til andre hus, eller begynne å streife rundt.

Hvis du ikke kjenner noen som kan påta seg denne oppgaven, så ville jeg plassert den i et kattepensjonat.

Skrevet

Du kan ikke kalle en person som forhører seg, for dyremishandler. Handlingen er da vitterlig ikke utført ennå.. Slike utbrudd som det der bare skader dyrevernet, siden de (vi) fremstår som komplett hysteriske.

Skrevet

Vi har vært borte i to uker fra vår katt. Naboen kom to ganger pr dag for å slippe den hhv inn og ut. Matskålen sto inne på den faste plassen. (Vi har kattedo inne, men pus bruker den bare i nødsfall.) Jeg vurderte dette som en bedre løsning enn kattepensjonat for vår katt. Katter er generelt mer knyttet til hjemstedet enn til menneskene sine. (En hund føler seg "hjemme" så lenge den har menneskemor /-far med seg.)

Men hvis du ikke har mulighet til å få noen til å passe den hjemme hos deg, ville jeg helt klart valgt kattepensjonat! Ikke la katten være ute i to uker! Og det er mange andre dyr som liker kattemat...

Gjest Helle dussen
Skrevet

Det har kanskje noe med signaturen din å gjøre også, vet du - Når du undertegner med "kattepine", høres det ut som du syns det er en pine å ha denne katten. Hvis du virkelig er gla i den, så lar du den få lov til å være inne, også får du noen til å komme og se til den.

Vi reiser også vekk i to uker nå, vi har to katter, men noen kommer her daglig og slipper dem ut et par timer, og ser til at de har mat.

Evt har vi vurdert kattepensjonat - disse varierer i pris. 120 som en nevnte kan nok stemme, men her hvor jeg kommer fra tar de 80 kr pr døgn.

Lykke til, og for all del ikke la den være ute. Dersom katten i dag er kjærlig mot deg, så kan den ha snudd helt om dersom du stenger den ute på den måten.

Skrevet

Det har kanskje noe med signaturen din å gjøre også, vet du - Når du undertegner med "kattepine", høres det ut som du syns det er en pine å ha denne katten. Hvis du virkelig er gla i den, så lar du den få lov til å være inne, også får du noen til å komme og se til den.

Vi reiser også vekk i to uker nå, vi har to katter, men noen kommer her daglig og slipper dem ut et par timer, og ser til at de har mat.

Evt har vi vurdert kattepensjonat - disse varierer i pris. 120 som en nevnte kan nok stemme, men her hvor jeg kommer fra tar de 80 kr pr døgn.

Lykke til, og for all del ikke la den være ute. Dersom katten i dag er kjærlig mot deg, så kan den ha snudd helt om dersom du stenger den ute på den måten.

Uttrykket "kattepine" betyr da at en er i en vanskelig situasjon, og ikke klarer å finne en god løsning?

Synes absolutt at trådstarter er en ansvarlig katteeier når hun/han ber om råd her!

Skrevet

Vet du, jeg kan ikke skjønne at du kan tenke tanken en gang!

Har du påtatt deg dyr, må du nok hoste opp en annen løsning eller være hjemme.

Mulig du synes jeg er krass nå, men det får heller være...

Har ingen erfaring med kattepensjonat, men det må da uten tvil være bedre enn at katten er hjemme alene.

Skrevet

- kattevant skriver vel ikke at du er dyremishandler? Men at det å forlate en katt i 14 dager er dyremishansdling.

delphina1365380402
Skrevet

Monter kattedør i ytterdøra. Deu må bruke noen dager på å lære den å gå ut og inn. Da kan du sette igjen nok mat og vann, evt få noen til å fylle på med noen dagers mellomrom. Best for pus!

Gjest Kattepine (ikke negativt ment!)
Skrevet

Har nå fått en snill nabo, verandadøren ved siden av min, til å passe den. Katten er vandt til å gå inn og ut hos de, så det blir ikke så veldig uvant for den. Katten kjenner de som bor der godt og er mye sammen med deres katt også. Tror ikke den hadde fått det noe bedre på kattepensjonat, nå får den være hos noen den kjenner godt og den får være ute der den er vandt til å være ute.

Men gud for noen reaksjoner her inne! Er det mulig liksom?

For eksempel, en som svarte at "har man skaffet seg katt for man holde seg hjemme" Skal man holde seg hjemme og ikke kunne dra på ferie i 14 dager så hadde det vel ikke vært så mange som hadde giddet å ha katt eller hva?

Katten vår er en nydelig katt som har en spesiell stamtavle, den får kun mat fra dyrebutikken og ikke noe dårlig supermarked-mat eller sand. Så jeg passer nok veldig godt på den, er bare litt ny i gamet og trenger litt opplæring. Derfor jeg spurte om råd her inne! ;-)

Men nå løste det seg heldigvis pga. min snille nabo som elsker katter! :-)

Skrevet

Har nå fått en snill nabo, verandadøren ved siden av min, til å passe den. Katten er vandt til å gå inn og ut hos de, så det blir ikke så veldig uvant for den. Katten kjenner de som bor der godt og er mye sammen med deres katt også. Tror ikke den hadde fått det noe bedre på kattepensjonat, nå får den være hos noen den kjenner godt og den får være ute der den er vandt til å være ute.

For eksempel, en som svarte at "har man skaffet seg katt for man holde seg hjemme" Skal man holde seg hjemme og ikke kunne dra på ferie i 14 dager så hadde det vel ikke vært så mange som hadde giddet å ha katt eller hva?

Katten vår er en nydelig katt som har en spesiell stamtavle, den får kun mat fra dyrebutikken og ikke noe dårlig supermarked-mat eller sand. Så jeg passer nok veldig godt på den, er bare litt ny i gamet og trenger litt opplæring. Derfor jeg spurte om råd her inne! ;-)

Diskusjoner om katter har utløst de mest intense krangler på dol opp gjennom historien, så du er ikke den første som har blitt møtt med argumentasjon som har visse likhetspunkter med fanatisme i slike saker :-)

God ferie til både deg og katten!

Skrevet

Jeg er glad du fikk noen til å se til den. Selv om katter kan klare seg greit ute alene, så er de vant til og TRENGER menneskelig oppmerksomhet. Slikt må man ta hensyn til når man skal bort. Om ikke kan katta kanskje finne ut at den skal finne seg en ny eier (ja, det har skjedd, mang en gang, men heldigvis ikke med meg (phew)).

God tur!

Skrevet

har du aldri hørt uttrykket "å være i kattepine"...

Hjelpes.

Gjest Helle dussen
Skrevet

har du aldri hørt uttrykket "å være i kattepine"...

Hjelpes.

Nei, tenke seg til, det har jeg utrolig nok ikke! Og hvorfor så lite toleranse for det?

Hjelpes!

Skrevet

Vi har prøvd alle varianter av pass når vi har vært borte, og du må gjerne lese mine vurderinger (vår katt var vant til å være mye ute, vi bodde ved skogen og i lite trafikkert område):

- Katten fikk være inne, men ble sluppet ut litt hver dag. Et helvete! Katten romsterte inne, dro sand utover i huset, tisset i sofan.

- Katten var på pensjonat. Vi fikk tilbake en katt med store problemer, tålte ikke lyder, var asosial, en smule agressiv i noen uker, tynn og med stygg pels. Pensjonatet var et velkjent etablissement med gode referanser.

- Katten var med på tur. En biltur på 12 timer med en remjende katt i 10 av disse. GRUSOMT! Og ja, vi hadde øvd oss på å kjøre bil med den, men naturlig nok ikke i 12 timer.

- Katten var hjemme "alene", ute, med nabo som sørget for påfyll av mat. Denne fungerte aller, aller best for både oss, naboen og katten. Naboen byttet vann hver dag, fylte på med mat ved behov og sørget for å snakke litt med pusen hver dag. Vi lagde en pappeskeseng på en overbygd veranda, med 2 utganger (viktig, slik at det er rømningsvei), bak hagemøblementet. Pusen var kosete når vi kom hjem, men det var jo bare kos. :-)

Så - vi fortsatte med siste alternativ, vi da, når vi reiste bort på sommeren. Og jeg tviler på at vi mishandlet dyret, gitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...