Gå til innhold

Ektepar og samboere ang sparing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, ikke noe moro å være sjuk og pjusk rett før fødselen! Du får hive i deg tran og c-vitaminer, drikke masse og veksle mellom hvile og ut og gå i frisk høstluft!

Ønsker deg alt godt, både den siste tiden og for selve fødselen! Hvor lenge har du igjen til temrin nå? (har visst spurt før, men det er glemt....)

er uke 36+3 i dag.. er kjempe sliten nå og har null energi, så hun kan godt komme til verden snart:) gruer meg litt til fødselen men går nok helt fint. skal til jordmor på tors så da skal vi snakke om fødsel og forskjellig.. blir bra det:)

Skrevet

Jeg trodde det var 32 år som var grensen? Du kan spørre banken din.

Synes dere bør bli enige om jhvordan inntektene skal fordeles mellom forburk og sparing.

Hvordan er formen forresten? Ble du kvitt ubehaget du hadde? Var det UVI?

Jeg tror det er 34 år som er grensa.

Gjest sparegrisen
Skrevet

Vi er gift. Vi har ingen sparekonto, men det står alltid en god del på våre brukskonti. Uansett samme rente, så da spiller det liten rolle.

I tillegg har vi kjøpt ganske mye aksjer, så det er vår "sparegris".

Jeg åpna konto i ya-bank for å få best mulig renter på pengene. Det utgjør faktisk litt.

Samme rente? Da b ør du bytte bank. Jeg har nordea fordel pluss, og det er stor forskjell på sparekontorenta og brukskonto renta.

Så jeg har kun det jeg trenger på brukskonto, resten overfører jeg til sparekonto så jeg får best mulig rente.

Gjest sparegrisen
Skrevet

Ja, men nå har vi kommet til et punkt hvor vi ikke vil realisere økningen i boligverdien, fordi vi helst vil bo her vi bor;-)

Ja, vi skal bo der vi bor resten av livet. Jeg har forresten en leilighet jeg kjøpte et par år før vi giftet oss, giftet oss for et år siden, og tenkte selge den nå snart, driver og pusser opp litt så jeg får økt taksten :-) Så da får jeg enda mer å putte på sparegrisen

Skrevet

Hva med å ha en felles sparekonto? Kan bli problematisk om dere plutselig skal investere i noe stort, f.eks. hytte, hvem sin konto tar dere fra? F.eks om han har mer enn deg på konto, så er det vel litt urettferdig om dere tar likt fra hver konto?

Skrevet

Foreløpig har vi helt seperat økonomi sånn sett. Sparepengene mine er en del av en arv, så jeg har lyst til å spare dem mest mulig. I mitt eget hode sparer jeg dem dog til et felles hus/rekkehus, så det kan hende de blir felles etterhvet. Jeg synes det er veldig greit å ha kontroll på egne sparte penger. Vi kommer til å skaffe oss felles brukskonto etterhvert, men det er alt.

Skrevet

Hva er vitsen med forskjellig sparekonto når man er gift? Med mindre dere har særeie vil formuen som er opparbeidet etter ekteskapets inngåelse (minus arv) deles likt ved en eventuell skillsmisse uansett, og dere får høyere rente ved å ha alt på en konto.

Skrevet

vet ikke hvor gammel man kan være er det 25? tror ikke han kan spare i BSU. men han ka jo spare på andre måter. er litt frustrerende at han bare bruker. jeg vil ha en konto der vi har litt penger som vi kan bruke til hus osv.. men men... har sparebørse også, tenkte de pengene skulle gå inn på konto til småen, som hun kan få når hun er 18:)

34 år er grensen.

Skrevet

Samme rente? Da b ør du bytte bank. Jeg har nordea fordel pluss, og det er stor forskjell på sparekontorenta og brukskonto renta.

Så jeg har kun det jeg trenger på brukskonto, resten overfører jeg til sparekonto så jeg får best mulig rente.

Jeg har 5,06% rente og 3,9% (4,15% fra slutten av mnd) på mine to brukskonti. Tviler på at du får stort mer på din høyrentekonto:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...