Gå til innhold

Samler du på et servise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har til tolv, men søsteren min har samme så kan barelåne der om nødvendig:) hvis det går ut så kan du jo kjøpe mer. men jeg tenker det holder med tolv, gjør jo egentlig ikke noe å blande om det skulle komme flere..

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• Lillemus

5

• ....AV

5

• Atene

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest annlovinda
Skrevet

Vi har samlet pen-service, vi har til 12 personer, både middagsservice og kaffe service. Også holder vi på å samle glass, så vi får 12 av hver der også.

Gjest 43-åring
Skrevet

Jeg har bare 8. Får jeg fler gjester enn det, bruker jeg papptallerkner! :-)

Skrevet

VI ønsket oss et dyrt og fint servise til bryllupet vårt, og har til 12.

Bruker det alt for lite, blir egentlig bare til jul; fordelen med dét er at det jo blir lite svinn . Liker å pynte bord når vi skal ha gjester, men da ofte i en mer modere og uhøytidelig stil da.

Vel - vi har til 12 og det holder i lange baner. Vårt går nok ikke ut av produksjon på en stund, men hadde det gjort det, ville jeg nok tenkt som du og kjøpt et par ekstra kuverter.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg har ti middagstallerkener i Ostindia. Har aldri greid å bli enig med meg selv om jeg vil ha 12 eller 18, så da blir det liksom aldri kjøpt flere. Regner med at det er et servise som ikke kommer til å forsvinne fra markedet, men man kan vel aldri være for sikker.

Skrevet

Jeg har ti middagstallerkener i Ostindia. Har aldri greid å bli enig med meg selv om jeg vil ha 12 eller 18, så da blir det liksom aldri kjøpt flere. Regner med at det er et servise som ikke kommer til å forsvinne fra markedet, men man kan vel aldri være for sikker.

Får de ikke solgt, så fjerner de nok dessverre serviset, uansett hvor kjente mønstre det er snakk om...

Skrevet

Skal jeg be til familieselskap, må jeg ha flere, så jeg ville helt klart kjøpt noen til. Men det avhenger jo av hvor mange du eventuelt kan risikere å få på besøk samtidig.

Skrevet

Jeg har 12 flate og 12 dype middagstallerkener og serviset mitt er å få ennå, men om jeg får snusen i at det er på vei ut så vil jeg nok kjøpe noen flere, selv om de er grusomt dyre. Teller jeg med min far og hans samboer, meg selv og mine søsken med partnere og barn så er vi 16 stykker - nå er det uhyre sjeldent vi er samlet alle sammen da.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Får de ikke solgt, så fjerner de nok dessverre serviset, uansett hvor kjente mønstre det er snakk om...

Har de hatt det siden 1932 har de det nok noen år enda. :-D Dessuten er det jo så fint at jeg tror mange fortsatt kommer til å samle på det. :-)

Skrevet

Jeg har ikke mer enn 12 i noe service. Visste jeg at noe gikk ut av produksjon, hadde jeg kanskje kjøpt noen få deler i tilfelle jeg knuste noe. har heller ikke slektninger i nærheten jeg kan låne hos. Men jeg er jo noe asosial, så det er bare ved konfirmasjon og rund fødselsdag jeg har hatt bruk for mye service. Men det går jo an å bruke flere sorter, når man dekker ved flere bord. Det ser jeg andre gjør.

Noen av mine venninner har likt service (og gjerne også bestikk, glass etc.) som mor og/eller søster, så da kan de låne ved festlige anledninger.

'' Men det går jo an å bruke flere sorter, når man dekker ved flere bord. ''

Ja, det kan man.

''Noen av mine venninner har likt service (og gjerne også bestikk, glass etc.) som mor og/eller søster, så da kan de låne ved festlige anledninger.''

That ship has sailed, for å si det sånn! ;-) Dessuten bor halvparten av dem såpass langt unna at låning av servise ikke hadde vært noen god idé. Men lurt for dem som får til et slikt opplegg.

Skrevet

jeg har til tolv, men søsteren min har samme så kan barelåne der om nødvendig:) hvis det går ut så kan du jo kjøpe mer. men jeg tenker det holder med tolv, gjør jo egentlig ikke noe å blande om det skulle komme flere..

Nei, man kan blande. Og serviset er hvitt og enkelt, så det går an å bruke annet hvitt også.. Men p.t. har jeg ikke "annet hvitt"! ;-)

Skrevet

Jeg har bare 8. Får jeg fler gjester enn det, bruker jeg papptallerkner! :-)

Seriøst? ;-)

Vi har 12 av penserviset, og kanskje 10 (?) av "hverdagsserviset", pluss at innerst i et skap har vi noe gammelt 'ræl' fra tiden vi var studenter, så vi _kunne_ faktisk ha dekket på til mange uten å måtte ty til papp.

Skrevet

VI ønsket oss et dyrt og fint servise til bryllupet vårt, og har til 12.

Bruker det alt for lite, blir egentlig bare til jul; fordelen med dét er at det jo blir lite svinn . Liker å pynte bord når vi skal ha gjester, men da ofte i en mer modere og uhøytidelig stil da.

Vel - vi har til 12 og det holder i lange baner. Vårt går nok ikke ut av produksjon på en stund, men hadde det gjort det, ville jeg nok tenkt som du og kjøpt et par ekstra kuverter.

Det irriterer meg grønt at serviset utgår!! Hadde ikke falt meg inn å tenke tanken at det skulle skje så fort! *hrmpf*

Ja, ja, det er bare ut og shoppe, det...;-)

Skrevet

Har de hatt det siden 1932 har de det nok noen år enda. :-D Dessuten er det jo så fint at jeg tror mange fortsatt kommer til å samle på det. :-)

En del butikker skal viss ha et slags 'varslingsabonnement', der du kan få beskjed om kampanjer etc, og også om serviset utgår.

Skrevet

Det irriterer meg grønt at serviset utgår!! Hadde ikke falt meg inn å tenke tanken at det skulle skje så fort! *hrmpf*

Ja, ja, det er bare ut og shoppe, det...;-)

Nettopp derfor vi valgte en klassiker... *smiler bedrevitende*

Skrevet

Skal jeg be til familieselskap, må jeg ha flere, så jeg ville helt klart kjøpt noen til. Men det avhenger jo av hvor mange du eventuelt kan risikere å få på besøk samtidig.

Det skal uhyre mye til for at vi blir alle familiemedlemmer på én gang. Typisk vil man bare ha et selskap med den ene eller den andre siden av familien, eller som nå sist: Bare de som bor innen en 5-milsradius. Da ble vi 12, og dvs at alle kuverter var i bruk. Jeg liker å bruke penserviset selv til en mer 'ordinære middagsselskaper' og ikke bare jul og runddager.

Men tar vi med allemannalle i slekta blir vi 19. Men det kommer jo 50-årsdager og konfirmasjoner i løpet av det neste decenniet, så man vet jo aldri...;-)

Skrevet

Nettopp derfor vi valgte en klassiker... *smiler bedrevitende*

*S*

Vi stod mellom to klassikere og denne, og jeg er veldig glad vi valgte denne, for den er hvit og vakker og passer til alt! :-)

Skrevet

*S*

Vi stod mellom to klassikere og denne, og jeg er veldig glad vi valgte denne, for den er hvit og vakker og passer til alt! :-)

;)

Skrevet

Vi fikk middags- og kaffeservice til brylllupet for 13 år siden - Sans Soucis tror jeg det heter - helt hvitt med litt snirkler på kantene. Vi har til 12.

Det er helt OK, men jeg hadde nå ikke kjøpt det i dag - synes det er litt for snirklete - særlig kaffekoppene er bittesmå og sånn gammel-damete.... jeg liker stor krus!

Vi burde helt klart hatt til 18, men jeg tror ikke vi gidder å kjøpe flere av det - kan heller ønske meg et nytt til 40 års dagen - som kanskje kan matche de vi har, men kanskje være litt røffere?

Skrevet

Ja, det er sant. Man trenger ikke å ha like mange av hver 'sort'. P.t. har jeg 12 flate/dype/asjetter, men av en eller annen grunn bare 11 kaffe/te-kopper;-)

Men har selvsagt massevis av andre typer kaffekopper og -krus. Egentlig liker jeg best det siste. Jeg er en skikkelig kaffekjerring og synes sånne små kopper rommer lite...

Vedr håndvasking: Grunn god nok til å la koppene bare brukes i nødstilfelle. Da vi begynte å spare på dette serviset i anledning bryllupet, var vi begge skjønt enige om at det var et absolutt must at det kunne maskinvaskes.

Så, aller første gangen det hadde vært brukt, settes tallerknene inn i vår særs tilårskomne oppvaskmaskin (kjøpt som grønn metallic, typisk 70-tallsstil, på loppemarked), og idet den starter hører vi : ping - ping - ping....

Tallerknene var rett og slett for _høye_ for den gamle maskina!! Enda de er helt ordinære.

Men etter noen år sa pumpa på den gamle maskina takk for seg, og etter det har vi heldigvis kunnet ha middagsgjester uten å måtte håndvaske alt etterpå;-)

''Men har selvsagt massevis av andre typer kaffekopper og -krus. Egentlig liker jeg best det siste. Jeg er en skikkelig kaffekjerring og synes sånne små kopper rommer lite...''

Jeg VISSTE det!

Vi har 18 kuverter av middags- og kaffeservise i "penserviset" vårt. Og flere tefat. Bruker det rimelig mye, men alt er ikke i bruk mer enn 5-7 ganger i året.

Så - jeg ville jo ha "løpt og kjøpt". Forsent å angre på slikt, veit du. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...