Gå til innhold

Depositum og låst konto

Anbefalte innlegg

Gjest wonderinggirl
Skrevet

Jeg skal flytte inn i ny leilighet, og huseier skal ha depositum. Han bor i en annen by. Det er jo sånn at huseier og leieboer skal sammen opprette en egen, låst depositumskonto, som begge må være tilstede og underskrive på. Men huseieren sier at han ikke kan komme hit for å opprette en slik konto. Nå vil han ha depositumet rett inn på den vanlige kontoen. Hva bør jeg gjøre? Jeg skjønner jo at det er vanskelig å komme hit bare på grunn av det, men for alt jeg vet kan han være en svindler, jeg kjenner han ikke. Råd?

Skrevet

Hadde aldri i verden satt inn depositum på en utleiers konto. Om han hevder at du skylder husleie eller har ødelagt noe i leiligheten uten at du har gjort det så har du ikke noe rettsvern, han kan bare ta penga.

Hvis han holder til et annet sted så får han ordne dette med å faxe papirer til banken som er underskrevet, kan da ikke være vanskeligere enn det. Bruk en bank som er i begge byene evt så kan han få faxet papirer på postkontor, bibliotek eller annet sted.

Skrevet

Jeg hadde ihvertfall ikke satt inn penger på hans personlige konto!!

Det som er mulig er at du oppretter en konto, som du sperrer. Ville tatt med leiekontrakten og gitt beskjed i banken at eier ikke kan komme.

Når denne kontoen er oppretter og depositumet på plass, få en bekreftelse fra banken som du kan sende/vise til huseier.

Noe i den duren ihvertfall :-)

Skrevet

En bekjent av meg leier også ut en leilighet i en annen by, og har gjort en avtale med banken. H*n får opprettet en vanlig depositumskonto ved at kun leiere møter opp, selv ordner h*n opp pr. fax/mail.

Skrevet

Jeg leier ut noen leiligheter selv og dette er noe du ikke skal gjøre. Du kan få problemer med å få ut igjen pengene den dagen du flytter. I tillegg er det han som får renter av pengene og ikke du.

Nå er det ikke sikkert at han er en svindler og kanskje går alt greit den dagen du flytter, men dette vet du ikke og kan heller ikke ta sjangsen på det.

Han kan også lage masse problemer og påstå både det ene og det andre som han vil trekke i fra da du flytter. Han har taket på deg hvis du gjør dette.

Skrevet

Ikke gjør det. Jeg gjorde det første gang jeg leide hybel, og endte opp med å måtte anmelde utleier for underslag før jeg fikk tilbake pengene etter jeg flyttet.

Skrevet

Jeg har selv leid leilighet av utleier som bodde et annet sted i landet, og da ordnet vedkommende det med den lokale banken, slik at pengene gikk inn på en sperret depositumskonto, slik det skal være. Det lar seg fint gjøre.

Ikke sett pengene rett inn på utleiers egen konto.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...