Gå til innhold

Vaske klær.

Anbefalte innlegg

Gjest Snart voksen!
Skrevet

Noen som kan hjelpe meg litt her?

Jeg vasker sengtøy og håndklær på 90, men har ingen anelse på hvor mangen grader andre klær skal vaskes. Greit at på de fleste jumprer osv så står det grader. Men kan noen hjelpe i en fart?

Boxere og truser- hvor mange grader? Og hvitt og farga hver for seg?

Dongribukser? Sokker? Og hva kan jeg legge i samme maskin?

Pokker meg ikke lett å plutselig bli voksen hehe... Så takker for de som svarer her!

Skrevet

Jeg vasker slik:

Sengetøy, truser, kluter, håndklær og hvite t-skjorter med sterk svettelukt vaskes sammen- 60-90 grader (veksler litt på temperaturen fra gang til gang, oftest tar jeg det på 70 grader)

Mørkt tøy - dvs dongeribukser, andre mørke bukser, t-skjorter, bomullsgensere, sokker osv - 40 grader

Lyst tøy - dvs lyse kjoler, t-skjorter, bukser, sokker, skjørt, bomullsgensere, bluser - 40 grader

Ulltøy - 30 grader med Milo.

Det er viktig å vaske nytt tøy med sterk farge på alene den første, evt de første gangene, i tilfelle de farger av!

Skrevet

Boxere og truser- hvor mange grader?

60 grader. Alt undertøy bør på 60 eller 90 grader. Da blir det helt rent.

Og hvitt og farga hver for seg?

Absolutt!!! Ellers får du fargede hvite klær - og det vil du ikke :)

Dongribukser?

Kan du vaske sammen med blå/svarte andre klær som vaskes på 40 grader.

Sokker?

Sammen med lignende farget undertøy. Helst på 60 grader.

Og hva kan jeg legge i samme maskin?

Nå har jeg 3 barn og en mann i tillegg til meg, så jeg gjør det slik:

Jeg har lyst undertøy og lyse sokker og strømpebukser, lyse håndklær og kluter, samt lyst sengetøy sammen på 60-90 grader.

Så har jeg mørkt undertøy, sokker etc. for seg på 60-90 grader.

Lyse gensere, bukser, kjoler osv. går på 40 grader for seg. Det samme med mørke gensere osv.

Røde klær tar jeg for seg selv etter samme mønster som lyst og mørkt.

Ull kjører jeg på ullprogram med Milo vaskemiddel.

Husk at hvis du kjøper ett nytt plagg som har kraftig farge, vask det alene første gangen ellers kan du fort ende opp med å farge de andre klærne.

Og jeg skjønner deg godt når du synes det er vanskelig. Jeg har selv prøvd å feilet litt, men dette systemet funker veldig godt hos oss.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg vasker alt det mørke for seg (dongeribukser,sokker,jumpere,truser o.l.) på 40 grader. Samme med alt hvitt, på 40 grader. Bruker flytende Omo. Kluter,oppvaskefiller,vaskefiller og vaskekluter og sånt dill tar jeg på kok (90 grader).Sengetøy på 40 grader. Jeg skifter ofte på sengen.

Sikkert ikke mange som gjør som meg, men jeg vil beholde fargene i tøyet, og jeg har enda ikke omkommet :-)

Nyinnkjøpte klesplagg vaskes separat den første gangen.

Skrevet

Jeg vasker håndkler og sengetøy på 60 grader. Nesten alle andre klær på 40 grader.

Du bør dele inn klærne i farger. Hvitt, lyst og mørkt som et minimum. Jeg vasker også gult, rødt og grønt hver for seg.

Lykke til med vaskingen:-)

Skrevet

Primært så skiller jeg mellom lyse klær, mørke klær og undertøy/handklær/sengesett.

Vasker lyse og mørke klær hver for seg på 40*C. Da klær som bukser, gensere, tskjorter, bh'er, ulvangsokker, duker osv.

Vasker som oftest alt av sengetøy, handduker, truser og sokker sammen på 60*C da det meste jeg har er ganske lyst. Men har jeg mange store mørke ting (ikke bare noen sokker og truser) som feks sengesett, så vasker jeg en egen mørkvask på 60. Har jeg tuer og sånn så alt ettersom hvor skitne de er og hvor mange de er så bruker jeg enten bare å kaste de i 60-vasken, evt klore de før jeg kaster de i 60-vasken. Er det flere tuer så hiver jeg på en 95*C vask der jeg hiver på alt det jeg vasker ved 60*C utenom evt truser og sokker jeg vil ta ekstra godt vare på.

Ull på 30*C ullprogram med Milo.

Skrevet

Håndklær og sengetøy og ev. truser og sokker som ligger til vask samtidig: 60 grader.

Ren ull/silke: ullprogram på vaskemaskinen.

Annet tøy: skiller mellom lyst og mørkt, vaskes på 40 grader. Slenger ved behov også med et mørkt håndkle eller en genser i akryl og ull el.

Skrevet

Jeg vasker alle klær (unntatt ull) på 40 grader. Det blir rent av det når man bruker vaskemiddel, og det er mer økonomisk og bedre for miljøet enn å kjøre det meste på 60 grader. Sengetøy og håndklær vasker jeg på 60 grader. Og selvsagt lyst og mørkt tøy for seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...