Gå til innhold

Jobb ved siden av videregående. Ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde jobb ved siden av fra jeg gikk på ungdomsskolen, jeg. Det var faktisk i den perioden jeg hadde jobb, at karakterene mine ble best! Jeg skjønte at jeg måtte prioritere, og lære meg å benytte tiden godt. Det er ingen dum lærdom!

Det tror jeg du har rett i.

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

5

• laban

4

• Sofline

3

• mariaflyfly

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er bra at de lærer å jobbe, men det må være en balanse. 1 dag i uka + annenhver helg tror jeg er helt OK. Men ho bør ha fri i eksamenstiden.

Ja, det er sant.

Skrevet

Ja det er vel ikke noen tvil om at v.g.s. er krevende. Synes det jobbes sent og tidlig. Er det ikke innleveringer, er det prosjekter og framføringer/foredrag. Prøver og prøver og atter prøver:-)

De færreste har vel vondt av en liten jobb ved siden av skolen, det er jo ok å tjene noen kroner.

En dag i uka og annenhver lørdag høres jo perfekt ut.

Noe som ser ut til å være litt vrient for enkelte arbeidsgivere å forstå, er å huske på at det er et ansvar de påtar seg ved å ansette unge "1. gangsjobbere". Opplæringen som blir gitt er alfa og omega. Uten skikkelig opplæring, kommer usikkerheten.

Skrevet

Uansett hva rektor sier, er det veldig vanlig at vgs-elevene har en liten jobb ved siden av. Datteren min har også det, omtrent i samme målestokk som den jobben du beskriver - faktisk litt mer.

Det spiller liten rolle for skolearbeidet om hun er opptatt med dans eller arbeid om ettermiddagen - bortsett fra at man ikke så lett kan droppe en jobb, men hun drev jo seriøst med dans osv. også, ikke bare når det passet.

Med aktiviteter ved siden av, uansett hva det er, vil man av og til komme opp i situasjoner der tidsnød (f.eks. før en prøve) gjør at man får 5 i stedet for 6 (nå tar jeg i betraktning hva du har skrevet her før). Sånn er faktisk livet, det gjelder voksne også - man har forpliktelser som gjør at man ikke disponerer all tid til seg og sitt. Tror ikke det skader med litt balanse av den typen når man i utgangspunktet er litt perfeksjonist.

I tillegg har ungdom har godt av å disponere egne penger som ikke kommer fra foreldrenes lommebok.

Skrevet

Alle har behov for variasjon i hverdagen, også ungdom i vgs.

Synes rektors uttalelse er unyansert. Det er selvfølgelig ikke lett å kobinere mye jobbing med god innsats på skolen, men jobb i det omfanget du beskriver mener jeg er bra. Også ungdom som går på skoler hvor det har høy prestisje å få gode karakterer, har godt av å forholde seg til litt andre sider av livet enn skoleverdenen. Kanskje ville færre blitt skoletrette og etterhvert umotiverte, hvis man vektla betydningen av balanse i hverdagslivet, i stedet for ensidig press på prestasjoner.

(En helt annen ting er at rektor også overser det faktum at mange av disse ungdommene har sterke oppfatninger av "hva man bare MÅ ha eller være med på, og at familiers økonomi kan bli ganske belastet dersom ikke ungdommene er med på å finansiere disse tingene selv. )

Skrevet

Jeg tror ungdommene lærer mye av å jobbe.

Selv jobbet jeg ikke da jeg gikk på gymnaset, og jeg kan ikke huske at noen av de andre elevene jobbet heller.

Da jeg begynte i fast jobb på kontor, visste jeg knapt hva en binders var! Dagens unge ser ut til å ha mer ikke-teoretiske-kunnskaper.

Skrevet

Det synes jeg er helt greit.

Det som ikke er greit, er når elevene på vgs jobber hver dag i kassa på kiwi fra 1500-2300, så skal de hjem og gjøre lekser og komme seg på skolen til 0800 neste dag.

Jobber i vgs...

Skrevet

Det synes jeg er helt greit.

Det som ikke er greit, er når elevene på vgs jobber hver dag i kassa på kiwi fra 1500-2300, så skal de hjem og gjøre lekser og komme seg på skolen til 0800 neste dag.

Jobber i vgs...

Huff, stakkars unger. Er det mulig? De har da lengre dager enn foreldrene sine.

Skrevet

Jeg tror ungdommene lærer mye av å jobbe.

Selv jobbet jeg ikke da jeg gikk på gymnaset, og jeg kan ikke huske at noen av de andre elevene jobbet heller.

Da jeg begynte i fast jobb på kontor, visste jeg knapt hva en binders var! Dagens unge ser ut til å ha mer ikke-teoretiske-kunnskaper.

Mitt inntrykk er også at de har mer teoretiske kunnskaper. Jeg synes også de tar skolen mer alvorlig enn vi gjorde. Nå skal jeg ikke snakke for alle foresten, men jeg tror det er slik.

Skrevet

Alle har behov for variasjon i hverdagen, også ungdom i vgs.

Synes rektors uttalelse er unyansert. Det er selvfølgelig ikke lett å kobinere mye jobbing med god innsats på skolen, men jobb i det omfanget du beskriver mener jeg er bra. Også ungdom som går på skoler hvor det har høy prestisje å få gode karakterer, har godt av å forholde seg til litt andre sider av livet enn skoleverdenen. Kanskje ville færre blitt skoletrette og etterhvert umotiverte, hvis man vektla betydningen av balanse i hverdagslivet, i stedet for ensidig press på prestasjoner.

(En helt annen ting er at rektor også overser det faktum at mange av disse ungdommene har sterke oppfatninger av "hva man bare MÅ ha eller være med på, og at familiers økonomi kan bli ganske belastet dersom ikke ungdommene er med på å finansiere disse tingene selv. )

Jeg tror også de har godt av det. Ihverfall skader det ikke å prøve, så får vi se hvordan det går.

Hun hadde visst også sagt på intevjuet at hun kunne stille på kort varsel om noen blir syke. Får bare håpe hun ikke angrer på den uttalelsen og at det utvikler seg til mer enn hun hadde tenkt.

Skrevet

Uansett hva rektor sier, er det veldig vanlig at vgs-elevene har en liten jobb ved siden av. Datteren min har også det, omtrent i samme målestokk som den jobben du beskriver - faktisk litt mer.

Det spiller liten rolle for skolearbeidet om hun er opptatt med dans eller arbeid om ettermiddagen - bortsett fra at man ikke så lett kan droppe en jobb, men hun drev jo seriøst med dans osv. også, ikke bare når det passet.

Med aktiviteter ved siden av, uansett hva det er, vil man av og til komme opp i situasjoner der tidsnød (f.eks. før en prøve) gjør at man får 5 i stedet for 6 (nå tar jeg i betraktning hva du har skrevet her før). Sånn er faktisk livet, det gjelder voksne også - man har forpliktelser som gjør at man ikke disponerer all tid til seg og sitt. Tror ikke det skader med litt balanse av den typen når man i utgangspunktet er litt perfeksjonist.

I tillegg har ungdom har godt av å disponere egne penger som ikke kommer fra foreldrenes lommebok.

Det er bra med litt balanse ja, men samtidig vil jeg jo at hun skal komme inn på det studiet hun ønsker når den tid kommer. Ihverfall skader det ikke å prøve med en jobb for å se hvordan det går. Selv om det har vært enkelt for henne frem til nå, kan det være at hun må jobbe seg inn bedre rutiner nå for å mestre like bra.

Det blir nok ikke like enkelt fremover.

Skrevet

Ja det er vel ikke noen tvil om at v.g.s. er krevende. Synes det jobbes sent og tidlig. Er det ikke innleveringer, er det prosjekter og framføringer/foredrag. Prøver og prøver og atter prøver:-)

De færreste har vel vondt av en liten jobb ved siden av skolen, det er jo ok å tjene noen kroner.

En dag i uka og annenhver lørdag høres jo perfekt ut.

Noe som ser ut til å være litt vrient for enkelte arbeidsgivere å forstå, er å huske på at det er et ansvar de påtar seg ved å ansette unge "1. gangsjobbere". Opplæringen som blir gitt er alfa og omega. Uten skikkelig opplæring, kommer usikkerheten.

Det kan bli mye å gjøre. Hørte alt hun ramset opp i dag om hva som skulle skje denne uka og neste uke. Det var ikke småtterier. Vi får se hvordan det går. Det skader ikke å prøve.

Gjest annlovinda
Skrevet

Synes nå det må være helt ok at hun jobber litt ved siden av skolen.

Selv jobbet jeg to ettermiddager i uka når jeg gikk på videregående.

Datteren min går i 2. klasse på videregående, hun jobber ikke, men hun trener 4 dager i uka, og har gjerne en kamp i helga.

Skrevet

Alle jeg kjenner som har gått på videregående har jobbet ved siden av. Men husker rektor sa på starten at han ikke synes noe om det da sønnen min begynte på Handelsgym.

Kanskje fordi det var mange pengesterke foreldre der. Ingen som sa noe slikt da dattera mi tok vidergående her vi bor.

Skrevet

Det ser jeg ikke noe galt i. Det blir noe annet når man som en jeg gikk på videregående med jobber rundt 20 timer i uka.

Skrevet

Jeg sa feil. Jeg mente en dag i uka + ennehver lørdag.

Det er et amerikansk konsept hvor de skal være sammen med barn på et og lage bamser.

Det høres jo ut som en drømmejobb i forhold til de jobbene man vanligvis må nøye seg med som skoleelev. :-)

Skrevet

Hvorfor skal rektor bestemme hva elevene skal bruke fritiden på? Eller skal all tid gå med til skole og lekser?

Skrevet

Alle jeg kjenner som har gått på videregående har jobbet ved siden av. Men husker rektor sa på starten at han ikke synes noe om det da sønnen min begynte på Handelsgym.

Kanskje fordi det var mange pengesterke foreldre der. Ingen som sa noe slikt da dattera mi tok vidergående her vi bor.

"Men husker rektor sa på starten at han ikke synes noe om det da sønnen min begynte på Handelsgym"

:-)

Skrevet

Godt å høre:) Fikk nesten litt dårlig samvittiget etter rektors tale, men bare litt:)

Synes ikke du skal ha det. *klem*

Skrevet

"Men husker rektor sa på starten at han ikke synes noe om det da sønnen min begynte på Handelsgym"

:-)

Hehe, er det samme karen? Kanskje han sier det hvert år. Nå er det 10 år siden min begynte der, han har vel en ferdig tale han tar hvert år :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...