Gå til innhold

Mat til mange - trenger tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger noen tips - og gjerne oppskrifter - på mat som skal serveres

- til mange

- som skal serveres kald

- som kan spises med fingrene

Jeg kan min pizza-snurre, men utover det er jeg blank... Hjelp?

Skrevet

Lag pizzasnurrer og et par tapas-retter i tillegg.

Skrevet

Lag pizzasnurrer og et par tapas-retter i tillegg.

Hm... Tapas-retter er vel smart. Hvordan? (Jeg er ikke flink til dette)

Skrevet

Glemte å få med at

- det må lages i forveien, altså et par dager før det skal spises

- det skal transporteres

Skrevet

Lag etpar gode paier, det kan spises kaldt. Doble porsjonene og stek dem i langpanner så blir det mye. Lettvindt å lage også!

Skrevet

Hm... Tapas-retter er vel smart. Hvordan? (Jeg er ikke flink til dette)

Mini-paier med godt fyll (fetaost og 1/2 cherrytomat i hver, spinat og fetaost, løk, spinat og soltørka tomater)

Lakseruller (lefse, røkelaks og finhakka rødløk - rull sammen og skjær i skiver, evt en tannstikker gjennom)

Spekeskinke i passende biter

Manchego-ost i skiver

Kyllingvinger med saus / dip

Kjøttboller (karbonadedeig, litt finhakka løk, chili og hvitløk og et egg - trill dem, kok i litt kyllingbuljong og steik ferdig i smør)

Skrevet

Lag etpar gode paier, det kan spises kaldt. Doble porsjonene og stek dem i langpanner så blir det mye. Lettvindt å lage også!

Smart! Da lager du bare deigen i dobbel størrelse, klemmer den ut i langpanne og fyller på? (Må ha det inn med t-skjeer)

Skrevet

Mini-paier med godt fyll (fetaost og 1/2 cherrytomat i hver, spinat og fetaost, løk, spinat og soltørka tomater)

Lakseruller (lefse, røkelaks og finhakka rødløk - rull sammen og skjær i skiver, evt en tannstikker gjennom)

Spekeskinke i passende biter

Manchego-ost i skiver

Kyllingvinger med saus / dip

Kjøttboller (karbonadedeig, litt finhakka løk, chili og hvitløk og et egg - trill dem, kok i litt kyllingbuljong og steik ferdig i smør)

Dævven - du er go'!

Særlig den lefsevarianten er jo snedig, kan bruke andre ting også.

Supert!

Skrevet

Smørbrød med karbonade eller noe på?

Hm, tror det kan bli litt vondt å få med seg, det må transporteres. Også kan jeg vel kanskje ikke lage det til et par dager før, tror jeg.

Glemte å ta med et par forutsetninger i hovedinnlegget, skjønner du...

Skrevet

Dævven - du er go'!

Særlig den lefsevarianten er jo snedig, kan bruke andre ting også.

Supert!

Lefsevarianten er god - men enda bedre om du også smører lefsene med ost, Snøfrisk eller annen smøreost.

*nam*

Skrevet

Lefsevarianten er god - men enda bedre om du også smører lefsene med ost, Snøfrisk eller annen smøreost.

*nam*

Jepp, og en mer barnevennlig variant er frokostsalat og servelatpølse. Har jo lagd slike før, skjønner ikke hvorfor jeg ikke kom på dette....

Godt man har noen å spørre! :-)

Skrevet

Smart! Da lager du bare deigen i dobbel størrelse, klemmer den ut i langpanne og fyller på? (Må ha det inn med t-skjeer)

Jeg tror det, har aldri gjort det selv da, men sånn ville jeg gjort det! :-)

Og så må du beregne litt lenger steketid da, siden paiene er dobbelt så store. Kanskje 10 minutter ekstra?

Skrevet

Kan jeg få spørre hvordan du lager disse pizzasnurrene? Høres gode ut! Ellers ser jeg at de fleste forslagene jeg hadde har allerede blitt nevnt :-)

Skrevet

Jeg tror det, har aldri gjort det selv da, men sånn ville jeg gjort det! :-)

Og så må du beregne litt lenger steketid da, siden paiene er dobbelt så store. Kanskje 10 minutter ekstra?

Den er god! *Noterer ivrig*

Skrevet

Kan jeg få spørre hvordan du lager disse pizzasnurrene? Høres gode ut! Ellers ser jeg at de fleste forslagene jeg hadde har allerede blitt nevnt :-)

Mine pizza-snurrer ligner veldig på vanlig pizza, har bare oppi et egg eller to i deigen (avhengig av størrelsen, så klart). Kjevler ut, kliner utover det jeg normalt har på pizzaen, ruller sammen og deler opp i "passe biter". Pensler med egg, og steker omtrent som pizza.

Veldig snedig å ha i fryseren, bruker også å sende med ungene en når de har noe spesielt på skolen/i barnehagen.

Skrevet

Her har du en oppskrift på en garantert vellykket pai. Du kan lage den i langpanne, bare doble oppskriften.

Paideig:

100 g. smør

3 dl. hvetemel

2-3 ss. vann

Smør og mel smuldres, tillsett vann så det henger sammen. Bør hvile 1 time i kjøleskapet, lettere å trykke ut.

Trykk ut i paiform Prikk bunnen og stek i 225.gr. i 15 min .

Fyll:

200 gr. skinke

150 gr. ost (Jarlsberg) i terninger

1 hakket løk

3 egg

3 dl. melk

piskes lett sammen

tilsett

3 fedd hakket hvitløk

smak til med salt og pepper

Legg fyllet i skallet, hell over eggestanden og stek i 30 min til.

Skrevet

Her har du en oppskrift på en garantert vellykket pai. Du kan lage den i langpanne, bare doble oppskriften.

Paideig:

100 g. smør

3 dl. hvetemel

2-3 ss. vann

Smør og mel smuldres, tillsett vann så det henger sammen. Bør hvile 1 time i kjøleskapet, lettere å trykke ut.

Trykk ut i paiform Prikk bunnen og stek i 225.gr. i 15 min .

Fyll:

200 gr. skinke

150 gr. ost (Jarlsberg) i terninger

1 hakket løk

3 egg

3 dl. melk

piskes lett sammen

tilsett

3 fedd hakket hvitløk

smak til med salt og pepper

Legg fyllet i skallet, hell over eggestanden og stek i 30 min til.

SUPERT! Tusen takk!

Skrevet

Smørbrødkake. Supergodt. Det er vel egentlig en svensk tradisjon - smörgåstårta.

Skrevet

Smørbrødkake. Supergodt. Det er vel egentlig en svensk tradisjon - smörgåstårta.

Det har jeg aldri lagd, bare sett på bilder. Kan den lages et par dager i forveien, da? Blir ikke brødet tørt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...