Gå til innhold

frostskade etter isposebruk

Anbefalte innlegg

fotballspilleren1365380784

Hei! Jeg spiller fotball aktivt, og har gjort det i 10 år. har før øvrig alltid trodd at "aldri ta isposen på huden" er en myte. for ca 3 uker siden, ble taklet hardt i leggen. Jeg ble båret av banen og kunne ikke gå skikkelig på foten før etter 2-3 dager. det skjedde ikke noe alvorlig med foten, det var bere en real smell med hevelse og blått parti som følger. Jeg iset straks ned skaden, og isposen lå rett på huden i ca 30 min. da jeg tok av isposen, var den blitt så kald at det hadde dannet seg litt is rundt den, pga rein i luften. da jeg hadde vært i dusjen, merket jeg at det begynte å svi veldig der hvor isposen hadde vært (også der som skaden hadde skjedd). jeg hadde et rødt hovent merke over hele leggen som ikke sluttet å svi før ut på kvelden. det virket for meg noe uvanlig at det skulle svi i leggen etter en "legg-høne" dagene som fulgte var preget med vondt i beinet der skaden hadde intruffet, og en hoven fot. det gjor imidlertidig ekstremt vondt hvis jeg gikk fra liggende til stående tilstand slik at blodet randt ned i foten, til skadestedet. dette var en forbigående smerte på ca 10 sekund. dagene gikk og foten ble fin, så jeg begynte å trene igjen. nå er det ca tre uker siden skaden, men jeg har ikke følelse i huden på utsiden av leggen, i området hvor jeg ble truffet. følelesen har begynt å bli bedre, men den er fortsatt veldig redusert i området rundt skaden. det er i tillegg et hvitt felt akkurat hvor selve skaden intraff.. denne er ca 5 cm i diameter, og huden er litt "ekkel" akkurat på dette området. ser også at hårene som jegg hadde på leggene har forsvunnet akkurat på dette punktet. det kan selvsagt være slaget som har gitt dette hvite området og nedsatt følelese i huden, men det slo meg at det kanskje også kunne være isposen. blodsirkulasjonen i foten er for øvrig helt fin. men var litt dårlig de første dagene etter skaden sikkert på grunn av at leggen var svært hoven. for 3 dager siden iset jeg ned den andre leggen min (skade 2), etter at jeg ble sparket på trening. dette var en uskyldig skade som jeg bare iset ned av gammel vane. da tok jeg en ispose, som jeg hadde frøset ned i frysen min, og la en på skadestedet (høyt oppe på leggen), jeg vil tro at en frosset ispose er mye kaldere enn vanlig ispose med flytende veske. uansett så satt jeg med denne frossete posen på leggen i ca en halvtime. plutselig var huden min blitt hard på to steder. det virket ikke bare som om det var det aller øverste hudlaget, men som om den også var hard litt ned i under huden. jeg skyndte meg å skylde foten i varmt vann. den ble straks myk, men det begynte å svi, og der hvor huden hadde vært kald ble det etterlat to røde merker. disse gjør ondt når jeg berører men er mye bedre tre dager etterpå. tror de er iferd med å gå vekk. det er fortsatt to flekkete røde merker der huden var hard. de blir dog bedre for hver dag som går. jeg er ikke i tvil om at skade 2. er frostskade. skade 1 derimot har jeg vanskelig for å tra at en ispose som brukes etter anvisningen kan forårsake. (jeg la den rett på huden i begge tilfeller). skade 1 klødde veldig i uken som fulgte men det kan jo ha vært vev som har grodd.. skade to har også klødd litt siden jeg fikk den. spørsmålet mitt er: skade 2, vet jeg at er en frostskade. den kom ene og alene pga en frossen ispose rett på huden. jeg har ingen blemmer eller byller bare rød flekkete hud som svir litt. er det vits i oppsøke lege med denne, evt når må lege oppsøkes? skade 1 har et hvit område og jeg er litt "ekkel" i huden rundt skadestedet. jeg har nedsatt følelese i hele utsiden av leggen hvor jeg ble truffet. kan dette være en frostsakde? eller er det bare smellen jeg har fått som har sotte sine sport? jeg har fortsatt dødt blod osv igjen i foten hvor jeg ble truffet, hvor lang tid vil det ta før dette er vekke, eventuellt når er det aktuellt å søke lege?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286098-frostskade-etter-isposebruk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...