Gå til innhold

Norske kvinner i hjemmet og ute

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha vært i Norge i tyve år, har jeg egentlig sluttet å irritere meg over det, men det er litt rart. Hvorfor er det slik? Det finnes ingen smak, ikke noe krydder, ingen konsistens, ikke noe som helst. Dere snakker om middagsmat og brun saus og posemat av ditt og datt. Dere norske damer burde lært dere å lage mat i Tyrkia, der er posemat forbudt, vi lager maten vår selv. Maten vi lager er god, vi er flinke til å rydde og vaske, passe barna våre og vi legger oss ikke i senga med annenhver mann vi treffer. Jeg forstår hvorfor mange norske menn finner seg kone fra andre land.

Og hvorfor er barna her i Norge så frekke? De har ikke respekt for noe eller noen. De må lære det hjemme da?

Skrevet

Man får ta skikken dit man kommer mener nå jeg. Og forresten tror jeg ikke alle "legger seg i senga med annenhver mann"som du skriver.

Gjest enig i det ja
Skrevet

Man får ta skikken dit man kommer mener nå jeg. Og forresten tror jeg ikke alle "legger seg i senga med annenhver mann"som du skriver.

skjønner ikke hvorfor man bosetter seg her hvis man er så sterkt imot kulturen her.så jeg er enig:)

Skrevet

Enig at dere har god mat men lurer på hvordan du får tid til å lage slik mat hvis du er i full jobb.

Ellers så er de tyrkiske ungene jeg kjenner uoppdragne, frekke og har ikke lært at det er forbudt å slå andre unger eller mobbe andre. Men det er antagelig ikke dine jeg kjenner.

Skrevet

...ja, i det hele tatt kan man lure på hvordan du i det hele tatt har holdt ut her i 20 år. Det står dyp respekt av å holde ut slike forferdelige brudd mot de grunnleggende menneskerettighetene daglig. Tenk, posemat! Forstår godt at du vil at den Tyrkiske kulturen skal spre seg til Norge også. Da blir alt mye bedre.

I forhold til dine 20 år i landet, så ser det kanskje ut som om du ikke er særlig godt integrert. For de damene du beskriver kjenner jeg meg ikke særlig igjen i. Men du er hjertelig velkommen hit på god, hjemmelaga mat. Jeg lover å ikke hoppe til sengs med mannen din!

Skrevet

Hva mener du med at posemat er "forbudt"? Vi kjøpte både supper og annet i pose da vi var i Tyrkia i sommer.

Skrevet

Da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du har holdt ut her så lenge og ikke reist hjem igjen!

Skrevet

Men kjære deg, du tuller nå, ikke samt? Hvordan har du holdt ut i disse 20 årene?

Du kan jo ikke på ramme alvor mene at alle norske kvinner lager bare ferdigmat og hopper til køys med alle de møter på sin vei?

Og alle norske barn er frekke?

Er det ikke fint at alle kan leve på den måten man ønsker? Det være seg med ferdigmat eller mange menn. Og joda, norske barn kan være frekke, men det kan jammen barn fra andre land være også! Ofte så til de grader!

Det er en dårligere egenskap enn det du ramser opp til sammen, det at du setter deg selv så høyt over alle andre. Det blir vondt å lande når du ramler fra slike høyder.

Skrevet

Jeg tar dette innlegget som en ren provokasjon, for jeg tror ikke at noen på ramme alvor kan mene at dette gjelder alle norske kvinner - ja noen, men ikke alle tyrkiske kvinner lever som dydsmønstre heller, det finnes unntak i begge land... Heldigvis, får man nesten si, for gud bedre så kjedelig verden hadde vært hvis alle var like...

Skrevet

Jeg er temmelig sikker på at tyrkiske kvinner også hadde lagd posemat en gang i mellom hvis Toro hadde etabert seg i Tyrkia. Men tyrkiske kvinner er kanskje ikke nødt til å jobbe 100% for at økonomien skal henge sammen?

Men fint for deg at du er sånn et dydsmønster! :-)

Skrevet

Da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du har holdt ut her så lenge og ikke reist hjem igjen!

Sikkert på grunn av sosialhjelpen... *stygg*

Skrevet

Sikkert på grunn av sosialhjelpen... *stygg*

og kontantstøtta. Det er ikke slikt i Tyrkia eller andre land i Sør Europa.

Skrevet

og kontantstøtta. Det er ikke slikt i Tyrkia eller andre land i Sør Europa.

Nei, de færreste land har så mange offentlige støtteordninger som Norge.

Skrevet

Nei, de færreste land har så mange offentlige støtteordninger som Norge.

Det er derfor enkelte holder ut her ellers så hadde de reist hjem til "lykkelandet" for lenge siden ;o)

Skrevet

Det er derfor enkelte holder ut her ellers så hadde de reist hjem til "lykkelandet" for lenge siden ;o)

Jepp, for det er jo så fælt her. :-)

Gjest når skal kvinner skjerpe seg?
Skrevet

Kanskje ikke rart at menn importerer kvinner fra utlandet da? Er jo greit å ha en sånn kvinne. En dørmatte altså ;-)

Skrevet

Hei, jeg vil gi deg litt støtte og synspunkter.

Krydder: det er en vanesak. Er man vant til mindre krydder, smaker man mere, enn hvis man brukes sterkt krydder til vanlig. Smksevnen endrer seg. Ref. italiensk mat, som ikke er sterkt krydret.

Maten: enig i at å lage fra bunnen er veldig bra. I Norge har småbarnsfamilier for dårlig tid. Synd at alle må jobbe så mye. Halv dag hadde vært fint en periode, og best for barna. Nå er jeg 'gammeldags' mht. dette. men jeg tror trenden vil snu. Pappaer tar også mer perm fra jobben.

Senga: gifte kvinner pleier vel å ha et veldig enkelt sex-liv, altså med mannen sin, og når/hvis de orker selv om de er slitne. De som ikke har mann/sambo, ønsker seg oftest fast kjæreste. Hvis de er på leting, kan det hende de søker litt nærhet og spenning. Det skal ikke andre dømme om.

barna: jo, de er frekke, fordi de får ikke nok grenser. Foreldre er usikre, og vil gjerne være snille. i Tyrkia har dere kanskej et tettere familienettverk, og flere rollemodeller. Selv reagerer jeg på utenlandske barn, som får være oppe og skrike og skråle til langt på kveld. Det virker frekt på meg, at de får dominere og bråke, når det de skulle ha sovet i senga - slik jeg ser det med norske øyne.

Skrevet

Oj, her var det mye generalisering ute og gikk.

Kan det tenkes at norske kvinner er forskjellige? Kan det også tenkes at tyrkiske kvinner er forskjellige?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...