Gå til innhold

Gynekolog eller legen min?

Anbefalte innlegg

Gjest lege eller gyn?

Jeg har lyst å ta en sjekk på om jeg i det hele tatt kan få barn, slik at jeg ikke går på en real smell og får vite at jeg ikke er fertil etter å ha prøvd i årevis.

Lurer på om jeg skal gå via fastlegen min, eller om jeg kan bestille meg en gyn time på egenhånd?

Hva tror du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286128-gynekolog-eller-legen-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lege eller gyn?

Tviler på at fastlegen setter i gang noen større undersøkelser, med mindre det er noe ved deg som tilsier vanskeligheter med å kunne bli gravid.

men er en gynekologisk undersøkelse tilstrekkelig for å finne ut om maner i stand til å få barn eller ikke?

Annonse

Utredning for ufrivillig barnløshet for kvinner er svært omfattende og til dels smertefult. Derfor gjennomfører man ikke slike undersøkelser før man har prøvd å bli gravid i minst ett år uten resultat.

De fleste friske kvinner blir gravide i løpet av et år med prøving, og det er ikke unormalt at det tar litt tid.

Moderne kvinner har så dårlig tid når de endelig går i gang med å bli gravide, at de gjerne får panikk dersom de ikke blir gravide i løpet av to prøveperioder.

(og bare så det er sagt, jeg snakker av erfaring - ble utrolig utålmodig og deppa selv.... og jeg ble jo faktisk gravid på tredje forsøket. men de tre månedene var grusomme. Helt unødvendlig.)

Du kan godt gå til fastlegen din, så kan dere ta en prat om du har regelmessig menstrasjon, smerter eller annet. Få råd om folat. Kanskje du får tatt en innvendig ultralyd som viser om alt ser greit ut, og blodprøver som viser at du har eggløsning, eventuelt en henvisning til gynekolog som sjekker dette. Dette er starten på en utredning for barnløshet. Det er ikke sikkert h*n henviser deg til dette med en gang hvis alt virker normalt. Videre blir det mer komoplisert: Flere blodprøver, ultralyder, eventuelt HCG-røngten, sædprøveanalyse, laproskopi (en operasjon). Det spørs hva de finner. Er det tette eggløedere er det prøverør som er løsningen. er det manglende eggløsning/hormonubalanse er det hormonkurer, er det dårlig sædkvalitet kan prøverør også være en løsning osv. Det er ingen enkel test som kan si om du er fertil. Alt dette må man ha henvisning til og det er lang ventetid. Det er vanlig å ha prøvd i et år først før en lege vil begynne med dette . (og tro du meg, du ønsker heller ikke å gå igjennom dette hvis det ikke er nødvendig).

Gjest lege eller gyn?

Du kan godt gå til fastlegen din, så kan dere ta en prat om du har regelmessig menstrasjon, smerter eller annet. Få råd om folat. Kanskje du får tatt en innvendig ultralyd som viser om alt ser greit ut, og blodprøver som viser at du har eggløsning, eventuelt en henvisning til gynekolog som sjekker dette. Dette er starten på en utredning for barnløshet. Det er ikke sikkert h*n henviser deg til dette med en gang hvis alt virker normalt. Videre blir det mer komoplisert: Flere blodprøver, ultralyder, eventuelt HCG-røngten, sædprøveanalyse, laproskopi (en operasjon). Det spørs hva de finner. Er det tette eggløedere er det prøverør som er løsningen. er det manglende eggløsning/hormonubalanse er det hormonkurer, er det dårlig sædkvalitet kan prøverør også være en løsning osv. Det er ingen enkel test som kan si om du er fertil. Alt dette må man ha henvisning til og det er lang ventetid. Det er vanlig å ha prøvd i et år først før en lege vil begynne med dette . (og tro du meg, du ønsker heller ikke å gå igjennom dette hvis det ikke er nødvendig).

Jeg forstår... takk for alle innlegg!! Jeg er nok litt bekymret på grunn av svært ustabil og gjerne uteblivende mens over månder... har aldri hatt regelmessighet i dette.

Men det behøver vel ikke bety at jeg ikke kan bøli gravid, men som de fleste andre er jeg jo bekymret for dette...

Jeg forstår... takk for alle innlegg!! Jeg er nok litt bekymret på grunn av svært ustabil og gjerne uteblivende mens over månder... har aldri hatt regelmessighet i dette.

Men det behøver vel ikke bety at jeg ikke kan bøli gravid, men som de fleste andre er jeg jo bekymret for dette...

Siden du er så uregelmessig ville jeg ha tatt en prat med fastlegen min med en gang. Kanskje en liten hormonkur gjør susen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...