Gå til innhold

Støtte skinne til ankle - lam person

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Moren min fikk et slag for mange år siden, og går nå med "skinne" på ett av bena. Men hun tråkker fortsatt mye over. og går iblandt nesten på ankelen, spessielt på mykt underlag. Det ser veldig vondt ut når hun må legge hele belastningen av kroppen på ankelen og hinker. (hun er lam i benet og armen, men kan gå, hinker)

Jeg har lyst til og gi henne en presang, og da tenkte jeg at en ny skinne ville passe perfekt. En som faktisk støtter!!!

Hun bruker til daglig en hvit plastikk skinne/såle som går fra under foten og opp bak benet til litt under baksiden av kneet. Det ser mere ut som en såle, jeg skjønner ikke helt hvordan den kan støtte opp ankelen i det heletatt egentlig.

Hun har også en hvor det er 2 stål bøyler som går på siden av benet og ned til under foten(sitter fast på utsiden av skoene tror jeg). Denne støtter bedre, men den er kronglette og få på med 1 hånd)

Har dere noe tips? Jeg fatter ikke at det ikke skulle være så vannskelig og finne noe som faktisk kunne søtte opp ankelen hennes ordentlig, og ikke være så vannskelig og ta i bruk.. Kanskje en spessiel sko type som gjør hele området stivt? jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne og lete.

Skrevet

Du kan kjøpe et par råe støvler og så søke ortodped om å få bygget den ene om. Men snakk med ortoped først slik at du kjøper et riktig par.

Skrevet

Det finnes flere typer av skinner, hvorav noen også er integrert i sko, og dette er noe hun har krav på å få gratis gjennom folketrygden. Det er kun spesialister som kan rekvirere skinner, men valg av type gjøres best i samarbeid med ortopediingeniør. Jeg er usikker på om også ergoterapeuter kan rekvirere slike hjelpemidler, i såfall kan kommunenes ergoterapeut kontaktes.

Noen av de firmaene som lager/bestiller slike skinner, har også legespesialister tilknyttet , og i såfall kan denne legen fylle ut rekvisisjon.

Dersom din mor ikke lenger har kontakt med legespesialist, så ville jeg forsøkt å finne ut hvor hun har fått de skinnene hun har i dag fra. Kanskje står det på rekvisisjonen fra den gang at den også gjelder for fornyelse, og i såfall kan dere kontakte ortopediverkstedet direkte.

Dette ble litt knotete, men håper du fikk noen ideer til hva du kan gjøre.

Gjest Fenrisulven
Skrevet

Det er som Frosken beskriver, slike skinner må spesialtilpasses.

Kjenner igjen problemene som du beskriver med min egen mor, de metall skinnene er umulige å få på med arm. Min mor bruker den ikke. Din mor kan ogå ha krav på spesialsko, kanskje såler/fotsenger kan hjelpe også. Kontakt ergoterapeuten!

Regner med at hun bruker stokk/krykke, hvis ikke avlaster jo det benet også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...