Gå til innhold

Ødelagt rotfylling!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svarte! Her sitter jeg og gumler knekkebrød, et som ikke var spesielt hardt engang (frokost fullkorn) og plutselig er en plombe borte! Selve plomben må jeg ha spist for borte er den og jeg må vel ringe tannlegen i morra tidlig. Grrr....

Jeg tror det er den jekselen jeg rotfyllte for 3 år siden, dette blir nok både behagelig og billig...

Skrevet

Tror ikke det er så farlig, antagelig er det nok å legge en ny fylling over rotfyllingen. Og det uten at du kjenner det minste, det er jo ikke følelse i en tann som er rotfylt. :- )

Gjest Baktusbror
Skrevet

Opplevde noe av det samme, og nå må jeg sette inn en krone. Og det koster mer enn en krone ;) Må ut med 4 - 5 laken.

Det er latterlig at kjeften ikke er en del av kroppen, den dekkes jo ikke av frikortordningen som gjelder alle andre kroppsdeler...

Skrevet

Gjorde akkura det samme for en stund siden.Jekselen var rotfylt,og plomben falt ut. Tannlegen satte bare inn ny plombe. Ikke vondt, og prisen var den samme som ved vanlig "plombering"

Skrevet

Gjorde akkura det samme for en stund siden.Jekselen var rotfylt,og plomben falt ut. Tannlegen satte bare inn ny plombe. Ikke vondt, og prisen var den samme som ved vanlig "plombering"

Høres bra ut! :o) Da satser jeg på at det går raskt og smertefritt. Har fått time i ettermiddag, men har selvfølgelig seinvakt og det er dårlig med vikarer så det spørs om jeg får det til...

Skrevet

Dette koster, ingen tvil om det, men det er kanskje billigere å erstatte ei rotfylling enn å sette inn en ny? Ikke vet jeg.

Jeg skal forøvrig til tannlegen i dag, for vanlig sjekk. Jeg har hatt veldig billig tannlege i alle år, fikk det gratis i minst 10 år. Det gjelder å ha en eks som er tannlege skjønner du, i tillegg er det viktig å gjøre en god jobb med dem så de føler takknemlighet resten av livet, hehe.

Forøvrig tror jeg at du har godt av ei rotfylling nå,hehe.

Skrevet

I en rotfylt tann er jo nerven fjernet, så den smerten slipper du i det minste.

Skrevet

Det er jo sikkert bare det "på toppen" som har falt ut - det som selve rota er fylt med er på plass. så neppe noen grunn til å måtte gjøre rotfyllingen om gijen. Det tror jeg først skulle vært nødvendig dersom du får en betennelse nedi tannkjøttet.

Så her kan sikkert tannlege lett klaske på en ny fylling. Nerven i tanna er jo borte, så det gjør ikke vondt, og det koster neppe mer enn en vanlig fylling.

Skrevet

Det er jo sikkert bare det "på toppen" som har falt ut - det som selve rota er fylt med er på plass. så neppe noen grunn til å måtte gjøre rotfyllingen om gijen. Det tror jeg først skulle vært nødvendig dersom du får en betennelse nedi tannkjøttet.

Så her kan sikkert tannlege lett klaske på en ny fylling. Nerven i tanna er jo borte, så det gjør ikke vondt, og det koster neppe mer enn en vanlig fylling.

Det kjennes ut som halve tanna er borte så jeg vet da søren hvor mye det er som har falt ut. Jeg har mektig lyst til å trekke hele skiten - har sikkert brukt 6000,- på denne tanna tidligere!

Skrevet

Dette koster, ingen tvil om det, men det er kanskje billigere å erstatte ei rotfylling enn å sette inn en ny? Ikke vet jeg.

Jeg skal forøvrig til tannlegen i dag, for vanlig sjekk. Jeg har hatt veldig billig tannlege i alle år, fikk det gratis i minst 10 år. Det gjelder å ha en eks som er tannlege skjønner du, i tillegg er det viktig å gjøre en god jobb med dem så de føler takknemlighet resten av livet, hehe.

Forøvrig tror jeg at du har godt av ei rotfylling nå,hehe.

''Forøvrig tror jeg at du har godt av ei rotfylling nå,hehe.''

*Humrer* Kjæresten har fått beskjed om å hive innpå med egg... ;o) *Gleder seg villt til i kveld*

Skrevet

Det kjennes ut som halve tanna er borte så jeg vet da søren hvor mye det er som har falt ut. Jeg har mektig lyst til å trekke hele skiten - har sikkert brukt 6000,- på denne tanna tidligere!

Jeg hadde en rotfylt tann der fyllinga + deler av selve krona falt ut. Tannlegen laget en slags "forskaling" rundt tanna ved å feste et tynt metallbånd stramt rundt, og så 'bygget' hun opp inni der med amalgam. Dette holdt fint i mange år, før jeg måtte bytte ut med en krone.

Kroner varer heller ikke for evig, så det kan være fint å utsette krona så lenge som mulig.

Forørvig har jeg den største sympati for tanken om å trekke hele skiten!! ;-) Jeg har kun hatt én problemtann, og den har det jammen meg vært mye med, men den har hatt to lange stabile perioder: Én med amalgam-forskalingsgreia i ca 5 år, og så med krone i ca 10 år.

Skrevet

Jeg hadde en rotfylt tann der fyllinga + deler av selve krona falt ut. Tannlegen laget en slags "forskaling" rundt tanna ved å feste et tynt metallbånd stramt rundt, og så 'bygget' hun opp inni der med amalgam. Dette holdt fint i mange år, før jeg måtte bytte ut med en krone.

Kroner varer heller ikke for evig, så det kan være fint å utsette krona så lenge som mulig.

Forørvig har jeg den største sympati for tanken om å trekke hele skiten!! ;-) Jeg har kun hatt én problemtann, og den har det jammen meg vært mye med, men den har hatt to lange stabile perioder: Én med amalgam-forskalingsgreia i ca 5 år, og så med krone i ca 10 år.

Amalgam kommer ikke inn i min munn! Tror jeg har hatt to plastfyllinger på den tanna før, den ene brakk og den andre ble vel ikke ordentlig tett eller noe, i alle fall måtte tanna rotfylles etter en tid. Rotfyllingen har holdt fint, det er vel et år eller noe siden jeg gjorde det, men nå gikk den også. Så nå er jeg svørt fristet...

Foreslo det for tannlegen for noen år siden, men han ville slett ikke trekke den. Skal høres hvordan det står til og så får jeg ta det derfra, om det er noe jeg gidder holde på med flere ganger.

Har krone på en fortann og den er helt fin, har vel hatt den i 5-6 år?

Skrevet

Jeg har mistet deler av en rotfylt tann, tannlegen min flikket på det så godt han kunne, og noen ny rotfylling var ikke på tale.

Men det holdt ikke så lenge, for tannen var helt gåen, bare smuldret opp. Den måtte trekkes. Nå har jeg nettopp vært på tannlegehøyskolen og satt en stift inn i tannbenet, og om noen uker skal det festes en kunstig tann i stiften.

:knasker pinex forte:

Skrevet

Jeg har mistet deler av en rotfylt tann, tannlegen min flikket på det så godt han kunne, og noen ny rotfylling var ikke på tale.

Men det holdt ikke så lenge, for tannen var helt gåen, bare smuldret opp. Den måtte trekkes. Nå har jeg nettopp vært på tannlegehøyskolen og satt en stift inn i tannbenet, og om noen uker skal det festes en kunstig tann i stiften.

:knasker pinex forte:

Hos meg er det snakk om den innerste jekselen, har ingen visdomstann bak den heller. Om jeg trekker den så gidder jeg ikke sette inn tann på stift der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...