Gå til innhold

er jeg smittet av hiv?

Anbefalte innlegg

hei er en engstelig mann på 23 år, som ca 2 og en halv uke etter ubeskyttet munnsex med en hivprostituert fikk sår hals og svelgesmerter... de gikk over etter ca 10 dager. dette betyr jo vel at jeg nå er smittet med hiv? i så fall, kan jeg ta en test etter det er gått 6 og en halv uke? må jeg spørre om noe spesielt siden det er gått så kort tid? eller holder det å spørre om en vanlig hiv test? vil den være sikker? og om det skulle vise seg å være påvist hiv og jeg kommer i rask behandling. hvor lenge kan jeg da leve med hiv viruset i kroppen? mer enn 5 år? er meget redd nå, alle tankene svirrer rundt denne hendelsen. får verken konsentrert meg på jobben eller noe som helst...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286160-er-jeg-smittet-av-hiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei, Jeg skjønner at du er engstelig. Ubeskyttet sex med en HIV positiv person er som å spille russisk rullett. Heldisgvis er det ikke fullt så ille som du vil ha det til. For det første så smitter HIV mindre effektivt ved munnsex enn ved vanlig sex. Det er derfor slett ikke sikkert at du er smittet. Så hals og svelgsmerter kan man får av andre grunner enn HIV, sjabseb er faktisk vesentlig større. Men utelukke kan man ikke. Og tiden passer egentlig ganske bra med HIV infeksjon (ca 10-14 dager). Det er riktig at den eneste fornuftig du kan gjøre er å få tatt en prøve til HIV test. Du nevner 6 uker etter mulig smitte og det er riktig. De vanlige HIV tester som brukes i norske laboratorier er meget sikre. Prognosen er ikke så ille som du antyder. Med riktig behandling kan du leve et henimot normalt liv i mange år fremover. Men det krever en nitidig gjennomført behandling. Men ta en ting om gangen: vent i noen uker og ta en test før du går videre. Testen kan være positiv tidligere, så det kan være et poeng å ta en prøve etter ca 4 uker for å få et midlertidig resultat.

Hvordan i all verden kunne du en gang finne på å ha ubeskyttet oralsex med en hiv positiv prostituert????

Jeg gadd ikke engang spørre. Men det er jo mulig at han ikke visste hun var hiv-positiv før etterpå? Alikevel - det å ha enhver form for ubeskyttet sex med prostituerte er jo en risikosport!

Og kanskje kan man si det samme om ubeskyttet sex med ikke-prostituerte også, selv om sjansen nok ikke er fullt så stor da.

Jeg gadd ikke engang spørre. Men det er jo mulig at han ikke visste hun var hiv-positiv før etterpå? Alikevel - det å ha enhver form for ubeskyttet sex med prostituerte er jo en risikosport!

Og kanskje kan man si det samme om ubeskyttet sex med ikke-prostituerte også, selv om sjansen nok ikke er fullt så stor da.

Jeg klarte ikke å dy meg - jeg måtte bare spørre.

Joa det kan hende at han ikke fikk vite det før etterpå, men jeg synes det høres litt usansynlig ut.. det er vel ikke vanlig å ha noe særlig kontakt med en prostituerte etter et ligg.. og jeg tviler på at hun har sugd han for å så si.. "du.. by the way, så har jeg hiv". Og det å i det hele tatt ha ubeskyttet sex med en prostituert er meg helt ubegripelig.

Jeg klarte ikke å dy meg - jeg måtte bare spørre.

Joa det kan hende at han ikke fikk vite det før etterpå, men jeg synes det høres litt usansynlig ut.. det er vel ikke vanlig å ha noe særlig kontakt med en prostituerte etter et ligg.. og jeg tviler på at hun har sugd han for å så si.. "du.. by the way, så har jeg hiv". Og det å i det hele tatt ha ubeskyttet sex med en prostituert er meg helt ubegripelig.

'' Og det å i det hele tatt ha ubeskyttet sex med en prostituert er meg helt ubegripelig.''

Så sant, så sant. Jeg for min del skjønner ikke de som har sex med prostituerte i det hele tatt, med eller uten kondom. Hva er stasen med å ha sex med en kvinne man med 99,9% sikkerhet er tvunget til detmot sin vilje? Og som kanskje hundrevis av menn har hatt pikken sin i tidligere?

• 2 måneder senere...

Annonse

Gjest undres_!

Hei, Jeg skjønner at du er engstelig. Ubeskyttet sex med en HIV positiv person er som å spille russisk rullett. Heldisgvis er det ikke fullt så ille som du vil ha det til. For det første så smitter HIV mindre effektivt ved munnsex enn ved vanlig sex. Det er derfor slett ikke sikkert at du er smittet. Så hals og svelgsmerter kan man får av andre grunner enn HIV, sjabseb er faktisk vesentlig større. Men utelukke kan man ikke. Og tiden passer egentlig ganske bra med HIV infeksjon (ca 10-14 dager). Det er riktig at den eneste fornuftig du kan gjøre er å få tatt en prøve til HIV test. Du nevner 6 uker etter mulig smitte og det er riktig. De vanlige HIV tester som brukes i norske laboratorier er meget sikre. Prognosen er ikke så ille som du antyder. Med riktig behandling kan du leve et henimot normalt liv i mange år fremover. Men det krever en nitidig gjennomført behandling. Men ta en ting om gangen: vent i noen uker og ta en test før du går videre. Testen kan være positiv tidligere, så det kan være et poeng å ta en prøve etter ca 4 uker for å få et midlertidig resultat.

Har du tatt test? Hva ble resultatet... lykke til affal :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...