Gå til innhold

Dere som har vært gravide flere ganger

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid for andre gang.

Er nå ca 6 på vei, og allerede har magen begynt å synes, og jeg må tenke på hva jeg kler på meg - har ikke offentliggjort graviditeten i den "virkelige verden" ennå ;)

Er ikke veldig stor, men nok til at jeg ser gravid ut.

Med førstemann var det ikke synlig før jeg var 3 måneder på vei.

Hvordan opplevde dere forskjellen mellom svangerskapene deres?

Både i hvordan magen vokste/vekten økte, og symptomer/plager underveis?

Fortsetter under...

Ja, jeg fikk mage veldig fort med nr 2. (Naboen så det da jeg var 8 uker på vei...) Jeg tror egentlig ikke det er pga. at livmoren vokser så fort, men at det er hormonelt. Svangerskapshormonene gjør at kroppen (hud og muskler) blir slappere og magen siger ut.

Første gangen måtte jeg over i mammabukser i uke 13, da var de vanlige buksene mine for trange. Andre gangen måtte jeg kapitulere i uke 8... :o) Ellers tror jeg svangerskapene var nokså like hva mgemål og vekt angår, men jeg mener å huske at jeg var mer glad i salt når jeg gikk med jenta?

grunnen til at man ofte får mage tidligere når man er flergangsgravid er fordi at livmoren allerede er utvidet, samme gjelder når hode skal feste seg, da er det utvidet der så det kan løsne igjen.. så vil tro det er vanlig å få synlig mage tidligere...

gratulerer og lykke til!! :)

Ja, jeg fikk mage veldig fort med nr 2. (Naboen så det da jeg var 8 uker på vei...) Jeg tror egentlig ikke det er pga. at livmoren vokser så fort, men at det er hormonelt. Svangerskapshormonene gjør at kroppen (hud og muskler) blir slappere og magen siger ut.

Takk for fine svar hittil :-) Tar gjerne i mot flere :-)

Har et oppfølgerspørsmål: Er det vanlig å gå mer opp i vekt andre gangen, dersom utgangsvekta er den samme som sist, og man spiser sånn ca. likt?

Oppfører vekta seg omtrent som sist både før og etter svangerskapet? (Dersom man ikke putter i seg mer, selvsagt).

Har et oppfølgerspørsmål: Er det vanlig å gå mer opp i vekt andre gangen, dersom utgangsvekta er den samme som sist, og man spiser sånn ca. likt?

Oppfører vekta seg omtrent som sist både før og etter svangerskapet? (Dersom man ikke putter i seg mer, selvsagt).

Du, det vet jeg ikke, sammenlignet ikke det så nøye. Gikk mye opp i vekt, mye pga. vann i kroppen i siste trimester. Tror det var noe kilo mer i andre svangerskap.

Annonse

Jeg vet ikke om det er vanlig men jeg la på meg 18 kg første gangen, 20 kg andre og 35 kg tredje gangen. Du skjønner minstemann var helt vill etter kebab og big mac *rødmer*.

Men spiste jeg ikke så ble jeg kvalm så jeg småspiste hele tida og storspiste innimellom også :o)

Jeg gikk opp over 20 kg med Storebror. (da jeg hadde passert 20 kg nekta jeg å veie meg mer). Med Lillesøster gikk jeg opp 13-14 kg. Men med førstemann hadde jeg visst veldig mye fostervann. Ungene veide hhv 3500 og 3220 ved fødsel, så ingen kjempeunger noen av dem. :)

Jeg gikk opp over 20 kg med Storebror. (da jeg hadde passert 20 kg nekta jeg å veie meg mer). Med Lillesøster gikk jeg opp 13-14 kg. Men med førstemann hadde jeg visst veldig mye fostervann. Ungene veide hhv 3500 og 3220 ved fødsel, så ingen kjempeunger noen av dem. :)

*Hehe* Mye fostervann ja, men neppe 20 liter... ;o)

La på meg rundt 14 kilo begge gangene, og såvidt jeg husker så flatet vektkurven ut den siste mnd på begge to.

Annonse

Jeg gikk nok opp et par kg mer med andremann. Men jeg gikk ikke opp mye med noen av dem 7 kg med førstemann og ca. 10 med andremann.

Passet du veldig godt på hva du spiste da, eller?

Så flink kommer ikke jeg til å være ;-) Hihi.

Gikk opp 12-13 kg i første svangerskap, og i løpet av to uker var alle kiloene borte, men kroppen var ganske forandra likevel.

Lurer på hvordan det blir denne gangen, men er ikke hysterisk angående vekt osv altså :)

Seks uker? I såfall er det i hvert fall ikke fordi barnet har vokst seg så stort ennå. Det er nok luft eller lignende. Jeg var også ganske oppblåst i starten av graviditeten (jeg er gravid for første gang), uten at jeg vet helt hva det skyltes. Magen sank imidlertid sammen igjen, men nå innbiller jeg meg at den har blitt større igjen (12 uker).

vet ikke om det er vanlig, men jeg la på meg mer andre gangen ja. 14 kg første gang, 18 kg andre. Men andre gang var jeg 6 kg lettere i utgangspunktet. Har fått av de aller fleste kiloene nå, har vel 2 igjen. Men kroppen ser feitere ut... ;-P

Passet du veldig godt på hva du spiste da, eller?

Så flink kommer ikke jeg til å være ;-) Hihi.

Gikk opp 12-13 kg i første svangerskap, og i løpet av to uker var alle kiloene borte, men kroppen var ganske forandra likevel.

Lurer på hvordan det blir denne gangen, men er ikke hysterisk angående vekt osv altså :)

Nei, jeg spiste som vanlig, tror jeg Jeg har nok bare vært heldig. Men likevel satt jeg nok igjen med et par kg etter andremann, jeg tror nok det var fordi jeg kom meg mer ut på tur med førstemann. Det var ikke så greit å komme seg ut på mange lange turer når jeg hadde en 2-åring i tillegg til babyen.

Første gang syntes ikke magen skikkelig før jeg var 6-7 mnd på vei. Før det så det bare ut som jeg hadde spist litt for mye mat ;)

De to neste gangene måtte jeg begynne med mammabukser før 12 uker på vei...

Jeg la på meg 15 kg i første svangerskap (begynnende svangerskapsforgiftning og derfor masse vann i kroppen også) og 12 kilo i de to neste svangerskapene.

Første svangerskap var verst mht bekkenløsningssmerter og smertene var også ille de tre første mnd i andre svangerskap.

Ellers var alle tre svangerskap veldig like (har tre døtre).

Første fødsel starta 11 dager før termin og jeg fødte med epidural. Andre fødsel starta tre dager etter termin, setefødsel og ingen smertelindring. Tredje fødsel ble igangsatt ti dager før termin. Fikk akupunktur og lystgass i utdrivingsfasen.

Begge svangerskapene var veldig like. 18 mnd imellom de. Jeg gikk opp 10-11 kg begge gangene, og gikk rett inn i mine vanlig bukser etter en uke. Etter 2 mnd. var kroppen tilnærmet slik den var før svangerskapet- Jeg ammet den første i 14 mnd. og den andre i 11 mnd. I svangrskap nr. 2 hadde jeg veldig appetitt på cola, noe jeg ikke kan huske å ha i det første svangerskapet. Jeg vet at jeg har vært heldig, det er mange som sliter både med det ene og andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...