Gå til innhold

Blodsukker - hva nå?

Anbefalte innlegg

Gjest Oslomann 51

Jeg har tidligere i år (mai) vært hos lege, og fikk ved rutinekontroll målt et høyt blodsukker på fastende 6,5 og langtidssukker til 6,6. Hadde da hatt et kosthold med mye sukker/godteri, corn-flakes, appelsinjuice etc. i lang tid. Jeg gikk noen uker på en sukkerfri diett, og målte igjen fastende bs til 6,4 og langtidssukker til 5,4. Det ble så foretatt glukosebelastningsprøve, hvor det ble rørt ut 100 g vanlig sukker i vann, som jeg drakk. Etter en time var bs 11,2, etter to timer var det 7,4. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke hadde diabetes, men burde spise sunt og lite sukker fortsatt. Nå er det gått noen måneder, og jeg har vært nokså ”flink” – så å si ikke sukker, bare et par utskeielser med desserter/iskrem. Nå har jeg fått foretatt ny måling, fastende bs (etter sykkeltur på morgenen) er 6,2, mens langtidssukker nå er nede i 3,8. Hva forteller dette tallet? Er langtidssukkeret blitt for lavt nå? Føler meg ofte trøtt og lite opplagt. Eller er det bra? Betyr dette at jeg er definitivt "friskmeldt" for alle diabetes-mistanker, og kan reintrodusere litt "vanlig" mat med noe sukkerinnhold osv. Eller bør jeg fortsette på en sukkerfri og trist diett for alltid? Hva bør jeg gjøre? Det er veldig kjedelig å være så "flink" med kosten hele tiden. Min fastlege var noe usikker angående dette. Jeg er ellers frisk, men under behandling for lett forhøyet blodtrykk. Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286167-blodsukker-hva-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...