Gjest Oslomann 51 Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Jeg har tidligere i år (mai) vært hos lege, og fikk ved rutinekontroll målt et høyt blodsukker på fastende 6,5 og langtidssukker til 6,6. Hadde da hatt et kosthold med mye sukker/godteri, corn-flakes, appelsinjuice etc. i lang tid. Jeg gikk noen uker på en sukkerfri diett, og målte igjen fastende bs til 6,4 og langtidssukker til 5,4. Det ble så foretatt glukosebelastningsprøve, hvor det ble rørt ut 100 g vanlig sukker i vann, som jeg drakk. Etter en time var bs 11,2, etter to timer var det 7,4. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke hadde diabetes, men burde spise sunt og lite sukker fortsatt. Nå er det gått noen måneder, og jeg har vært nokså ”flink” – så å si ikke sukker, bare et par utskeielser med desserter/iskrem. Nå har jeg fått foretatt ny måling, fastende bs (etter sykkeltur på morgenen) er 6,2, mens langtidssukker nå er nede i 3,8. Hva forteller dette tallet? Er langtidssukkeret blitt for lavt nå? Føler meg ofte trøtt og lite opplagt. Eller er det bra? Betyr dette at jeg er definitivt "friskmeldt" for alle diabetes-mistanker, og kan reintrodusere litt "vanlig" mat med noe sukkerinnhold osv. Eller bør jeg fortsette på en sukkerfri og trist diett for alltid? Hva bør jeg gjøre? Det er veldig kjedelig å være så "flink" med kosten hele tiden. Min fastlege var noe usikker angående dette. Jeg er ellers frisk, men under behandling for lett forhøyet blodtrykk. Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286167-blodsukker-hva-n%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.