Gå til innhold

Slutte på p-pillen kviser?

Anbefalte innlegg

Gjest Lurende jente 27

Hei. Er 2 ting jeg lurer på. Jeg er ei jente på snart 27 år. Meg og min mann snakker om å kanskje prøve å få barn om ikke så lenge. Har hørt det tar litt tid av og til så jeg lurte på om jeg bare skulle slutte på p-pillene nå og la det gå sin gang. Leste nettopp at når du skal prøve å få barn bør du ta folat/folinsyre fra en mnd før du blir gravid og framover noen mnd. Hvordan kan jeg vite når jeg evnt. må begynne å ta dette? Spm.2 Jeg begynte på p-pillen for 9-10 år siden. Da gikk jeg på Trionetta, også gikk jeg over til Yasmin når den kom (byttet pga nedsatt sexlyst). Også prøvde jeg Cerazette når den kom fordi jeg ble litt urolig pga nyhetene om hvor "farlig" Yasmin kunne være. Dette resulterte i at jeg fikk en del kviser (vonde med betennelse som aldri tok slutt). Jeg følte det var så gale at jeg ble værende hjemme fra jobb da det stod på som værst. Jeg har ikke hatt noe særlig problemer med dette før. Fikk bare noen sporadiske av og til. Byttet da selvfølgelig igjen, denne gangen til Yasminelle fordi de skulle ha samme egenskap som Yasmin vdr. kviser, men være mindre "helsefarlig". Hvis jeg nå da slutter på disse, vil jeg da få masse kviser igjen slik som jeg fikk da jeg gikk over fra Yasmin til erazette? På forhånd tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286172-slutte-p%C3%A5-p-pillen-kviser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest folat med en gang

Om du får uren hud når du starter på pillen vet du ikke før du har prøvd. Men du kan jo snakke med legen din om det, og få resept på midler du kan bruke også under et svangerskap (dalacin, skinoren osv, vet ikke om disse er trygge under svangerskap men det vet legen din).

Du kan jo også bestille time hos hudpleier, som kan hjelpe deg å holde utbruddene i sjakk. Men dette bare demper symptomer, midlene du får fra legen kan gå mer direkte på årsaken.

Begynn med folat samtidig som du slutter på p-pillen.

Gjest Lurende jente 27

Om du får uren hud når du starter på pillen vet du ikke før du har prøvd. Men du kan jo snakke med legen din om det, og få resept på midler du kan bruke også under et svangerskap (dalacin, skinoren osv, vet ikke om disse er trygge under svangerskap men det vet legen din).

Du kan jo også bestille time hos hudpleier, som kan hjelpe deg å holde utbruddene i sjakk. Men dette bare demper symptomer, midlene du får fra legen kan gå mer direkte på årsaken.

Begynn med folat samtidig som du slutter på p-pillen.

Tusen takk for svaret:)

Folat begynner du på med en gang dere begynner å prøve, eller helst to måneder før du slutter med prevensjon. Du bør spise det til du er 12 uker på vei. Tar det lang tid for deg å bli gravid ender du selvsagt opp med å ta det i lengre tid, men det gjør ikke noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...