Gjest Oslomann51 Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Jeg har tidligere i år (mai) vært hos lege, og fikk ved rutinekontroll målt et høyt blodsukker på fastende 6,5 og langtidssukker til 6,6. Hadde da hatt et kosthold med mye sukker/godteri, corn-flakes, appelsinjuice etc. i lang tid. Jeg gikk noen uker på en sukkerfri diett, og målte igjen fastende bs til 6,4 og langtidssukker til 5,4. Det ble foretatt glukosebelastningsprøve, hvor det ble rørt ut 100 g vanlig sukker i vann, som jeg drakk. Etter en time var bs 11,2, etter to timer var det 7,4. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke hadde diabetes, men burde spise sunt og lite sukker fortsatt. Nå er det gått noen måneder, og jeg har vært nokså ”flink” – så å si ikke sukker, bare et par utskeielser med desserter/iskrem. Nå har jeg fått foretatt ny måling, fastende bs (etter hard sykkeltur på morgenen) er 6,2, mens langtidssukker nå er nede i 3,8. Hva forteller dette tallet? Er langtidssukkeret blitt for lavt nå? Eller er det bra med så lav verdi?Føler meg ofte trøtt og lite opplagt. Betyr dette at jeg er definitivt "friskmeldt" for alle diabetes-mistanker, og kan reintrodusere litt "vanlig" mat med noe sukkerinnhold osv. Eller bør jeg fortsette på en sukkerfri og trist diett for alltid? Hva bør jeg gjøre? Det er veldig kjedelig å være så "flink" med kosten hele tiden. Min fastlege var noe usikker angående dette. Jeg er ellers frisk, men under behandling for lett forhøyet blodtrykk. Takknemlig for svar. - Oslomann 51 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286203-blodsukker-hva-n%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth Holmen Berg, diabetessykepleier Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Hei! Jeg skal si du har gått inn for oppgaven å redusere blodsukkeret! Normalområdet for HbA1c (langtidsblodsukker) på det laboratoriet jeg forholder med til ligger mellom 3,9 og 6,2%. Du har altså 3,8%, og ligger litt i underkant. Det er svært vanlig når noen går inn for å endre kostholdet at de endrer for mye, eller overdriver litt. Da går man lei, slik du har gjort. Det er svært viktig nå at du ikke går tilbake til det kostholdet du hadde i utgangspunktet, hvor du selv sier det var mye sukker/godteri, cornflakes, appelsinjuice etc. Kanskje en klinisk ernæringsfysiolog kunne hjelpe deg til å finne fram til et sunt og "godt" kosthold som også er mulig å opprettholde over tid. Alle stramme kost/diett regimer har nemlig den ulempen at de er kortvarige. Det er viktig å ha mulighet til å glede seg over maten, og unngå dårlig samvittighet for å kunne ha et fornuftig kosthold som varer. Du hadde ikke diabetes da de første prøvene ble målt, og du har det ikke nå. Et sunt og riktig kosthold og mye fysisk aktivitet vil hjelpe deg med å forebygge diabetes. Et riktig kosthold må også inneholde nok næring, ellers blir du sliten og trøtt. Lykke til! Vennlig hilsen Elisabeth 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286203-blodsukker-hva-n%C3%A5/#findComment-2299463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.