Gå til innhold

Klimaendringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

så det før i dag.. sinnsykt ekkelt.. kommer aldri til å gå bra!! men jeg mener det er vår egen feil, og at det er for seint å gjøre noe...

Skrevet

Jeg kan få småpanikk av å tenke på det... prøver å trøste meg selv med at det er normale svingninger i temperatur, det har skjedd i tidligere tider også. Men jeg klarer ikke helt å overbevise meg selv. Blir så engstelig på mine barns vegne, det er nok de som får oppleve de virkelige konsekvensene.

:-(

Skrevet

så det før i dag.. sinnsykt ekkelt.. kommer aldri til å gå bra!! men jeg mener det er vår egen feil, og at det er for seint å gjøre noe...

Håper ikke du har rett i at det er for sent :-(

Skrevet

Det de ikke viser der er at isen vokser igjen om vinteren, så så ille som det ser ut er er det ikke. Spørsmålet er bare om den vil vokse nok om vinterene fremover.

Skrevet

Det de ikke viser der er at isen vokser igjen om vinteren, så så ille som det ser ut er er det ikke. Spørsmålet er bare om den vil vokse nok om vinterene fremover.

Ja, det kan jo også skyldes et spesielt varmt år akkurat i år, men jeg frykter at det er menneskeskapte årsaker som ikke lar seg snu. Som den optimisten jeg er tror jeg mye kan gjøres fortsatt. Men jeg har liten tro på at det fins politisk vilje nok på verdensbasis til å gjennomføre det. :(

Skrevet

Ja, det kan jo også skyldes et spesielt varmt år akkurat i år, men jeg frykter at det er menneskeskapte årsaker som ikke lar seg snu. Som den optimisten jeg er tror jeg mye kan gjøres fortsatt. Men jeg har liten tro på at det fins politisk vilje nok på verdensbasis til å gjennomføre det. :(

Jeg tenker akkurat som deg. Jeg er også redd for at det er menneskeskapt. Prognosene for Norge ser imidlertid ikke så dårlig ut. Nordmenn vil sannsynligvis merke lite til klimaendringene, og vil fortsatt kunne gå på ski om vinteren, så jeg er ikke så bekymret for barna mine. Jeg er mer bekyrmet for resten av verden. Dessverre ser det ikke ut til at politikerne har vilje nok til å gjøre noe med det, og det hjelper fint lite hva vi i Vesten gjør så lenge ikke Kina osv. bryr seg i det hele tatt.

Skrevet

PS! Isen på Nordpolen smelter alltid om sommeren.

Skrevet

Det har vært mulig å seile over nordpolen mellom stillehavet og atlanterhavet før. Hvorfor er det så skremmende om det skjer igjen?

Det har også svinget andre veien og det har vært is til langt nede i europa. Er det mindre skremmende?

At isen smelter i seg selv (noe som er avhengig av både tid på året og årlige variasjoner) er vel ikke særlig farlig? Hva er egentlig problemet?

Skrevet

Det har vært mulig å seile over nordpolen mellom stillehavet og atlanterhavet før. Hvorfor er det så skremmende om det skjer igjen?

Det har også svinget andre veien og det har vært is til langt nede i europa. Er det mindre skremmende?

At isen smelter i seg selv (noe som er avhengig av både tid på året og årlige variasjoner) er vel ikke særlig farlig? Hva er egentlig problemet?

Problemet er at dette sannsynligvis er menneskeskapt. Ja, det har vært varmere enn nå på denne delen av kloden før, men det har ikke før vært generelt varmere på hele jordkloden på en gang.

Skrevet

Siden jeg ikke har kunnskap om temaet selv, må jeg forholde meg til det ekspertene sier. Og det er skremmende å høre at temperaturen på jorda øker raskere enn først antatt. Konsekvensene er det vel ingen som vet sikkert. Det kan gå bra, eller det kan bli katastrofe. Jeg tror jo at vi her i Norge vil klare oss bra, det er som alltid de fattigste landene med små ressurser som vil slite mest.

Håper for øvrig at du har rett :)

Skrevet

Jeg tenker akkurat som deg. Jeg er også redd for at det er menneskeskapt. Prognosene for Norge ser imidlertid ikke så dårlig ut. Nordmenn vil sannsynligvis merke lite til klimaendringene, og vil fortsatt kunne gå på ski om vinteren, så jeg er ikke så bekymret for barna mine. Jeg er mer bekyrmet for resten av verden. Dessverre ser det ikke ut til at politikerne har vilje nok til å gjøre noe med det, og det hjelper fint lite hva vi i Vesten gjør så lenge ikke Kina osv. bryr seg i det hele tatt.

Ja, det er frustrerende å se at så lite gjøres! Men jeg husker da det ble spådd at ozonlaget skulle forsvinne innen sånn og sånn. Den utviklingen ble jo snudd etter at tiltak ble satt inn globalt. Så ting kan gå bra også :)

Skrevet

Ja, det er frustrerende å se at så lite gjøres! Men jeg husker da det ble spådd at ozonlaget skulle forsvinne innen sånn og sånn. Den utviklingen ble jo snudd etter at tiltak ble satt inn globalt. Så ting kan gå bra også :)

Ja, jeg er fortsatt optimistisk! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...