Gå til innhold

Utbetaler arb.giver overskytende foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

Gjest planlegger permisjonstiden
Skrevet

Jeg vet at NAV har et "tak" på rundt 360.000 årlig som de utbetaler ved mammapermisjon. Jeg har hørt noe om at hvis man tjener mer enn dette (si at man har 380.000 i årslønn) så vil endel arbeidgivere betale det resterende. Er det noen som vet om dette gjelder i Helseforetakene også, hvis man er ansatt der?

Gjest planlegger permisjonstiden
Skrevet

Jeg sjekket NAV sine sider, og det beløpet de betaler er opptil 6G, det vil si i overkant av 400.000 kroner. Men hva hvis man tjener litt over dette da?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg lurer på om det er noen vits for meg å gå opp til full stilling før fødselen eller ikke. Jeg tjener ca ovenstående beløp nå i 90 % stilling. Hvis det uansett ikke vil telle i forhold til foreldrepengene om jeg går opp i full stilling, så er jo ikke det noen vits i. Hvis arbeidsgiver derimot dekker det overskytende, så er det jo vits i det. Jeg har ikke fortalt enda på jobben at jeg venter barn, derfor lurte jeg på om noen her visste det....

Skrevet

Dere som jobber i det offentlige har vel hatt full lønn under morspermisjon i flere tiår. Nå begynner private arbeidsgivere så smått å komme etter.

Gjest planlegger permisjon
Skrevet

Dere som jobber i det offentlige har vel hatt full lønn under morspermisjon i flere tiår. Nå begynner private arbeidsgivere så smått å komme etter.

Jeg har ikke vært klar over dette. Det er derfor jeg spør, fordi jeg trodde man kanskje ikke fikk høyere enn NAV's grense. Du mener altså at jeg vil komme til å få dekket full lønn (mellomlegget) av min arbeidsgiver?

Skrevet

Jeg har ikke vært klar over dette. Det er derfor jeg spør, fordi jeg trodde man kanskje ikke fikk høyere enn NAV's grense. Du mener altså at jeg vil komme til å få dekket full lønn (mellomlegget) av min arbeidsgiver?

Dersom du får utbetalt lønn av din arbeidsgiver, får du nok full lønn. Noen får lønn av NAV, men det kan jo tenkes at arbeidsgiver dekker det overskytende likevel.

Skrevet

Jeg sjekket NAV sine sider, og det beløpet de betaler er opptil 6G, det vil si i overkant av 400.000 kroner. Men hva hvis man tjener litt over dette da?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg lurer på om det er noen vits for meg å gå opp til full stilling før fødselen eller ikke. Jeg tjener ca ovenstående beløp nå i 90 % stilling. Hvis det uansett ikke vil telle i forhold til foreldrepengene om jeg går opp i full stilling, så er jo ikke det noen vits i. Hvis arbeidsgiver derimot dekker det overskytende, så er det jo vits i det. Jeg har ikke fortalt enda på jobben at jeg venter barn, derfor lurte jeg på om noen her visste det....

Grensen på 6G gjelder for full stilling. Så hvis du jobber 90% vil NAV betale maks 90% av 6G.

Skrevet

Her på bruket blir ikke dette praktisert. Tror det er veldig individuelt, så du må nok høre med din arbeidsgiver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...