Gjest siirii Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 hei! Lurer litt på en ting, har hatt perorial dermatitt i kanskje 5 år, og det innebærer at man ikke kan bruke kremer med hydrokortison. Men er litt redd for å bruke andre kremer også, for at aknene skal forverres. Har du noen eksempler på hva jeg kan bruke? Hvordan er det med solarium, er det bra at jeg soler ansiktet, eller skal jeg skjule det når jeg gjør det? Håper du kan skrive litt generelt om den hudsykdommen, for jeg kjenner ikke så godt til den. har brukt tetracyclin og skinoren, og det funker i perioder, Men blir aldri helt kvitt det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286228-perorial-dermatitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Hei siirii ! det høres litt rart ut at du har hatt perioral dermatitt i 5 år. Perioral deramtitt er et utslett rundt munnen og opp mot nesen spesielt hos dem som har litt fet hud med tendens til acne i tenårene og en form for eksem rundt nesevinger , i panne, hodebunn og ører som kalles seborroisk eksem eller talgkjerteleksem. Den periorale dermatitten kan utløses av cortisonkremer spesielt de som er sterkere enn hydrocortison dessuten fete fuktighetskremer. Behandlingen er tetracyclin tabletter evt kombinert med en av kremene Rosex eller Skinoren. Kremene kan også brukes separat. Dersom man stadig har utslag av perioral dermatitt eller noe som ser ut som dette, kan det være en annen form for utslett som kalles rosacea. Da er det aktuelt med tabletter i lengre tid evt Rosex i tillegg eller alene som vedlikeholdsbehandling og noen ganger også karlaserbehandling. Du må kanskje snakke litt nærmere med hudlegen for å få avklart riktig diagnose , årsaksforhold og behandling ? Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286228-perorial-dermatitt/#findComment-2299893 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.