Gjest Senior 64 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Jeg får ofte korte anfall av svimmelhet (ikke det som kalles vertigo). Noen perioder kan det være hver dag, i perioder kan det gå en ukes tid i mellom. Jeg føler neste hele tida et trykk for pannen. Det er ubehaglig men ikke smertefullt. Når jeg blir svimmel, føler det som jeg får et lett grep om halsen og ofte et trykk i magen. Mitt inntrykk av lyset rundt meg, er at alt ser mer eller mindre hvitt ut. Jeg opplver det som regel når jeg går eller er stående, men jeg har kjent det sittende. Når jeg står, bøyer jeg meg, og det hjelper. Legen min har sagt at det høres ut som blodtrykksfall, men jeg tar Centyl for høyt blodtrykk. Blodtrykket har ved enkelte målinger vært mye for høyt. Jeg tar videre Lansoprazol for mage, folsyre for B-vitaminopptak, Simvastatin for kolesterol og Finasterid for prostata! Jeg har vært til hjerteundersøkelse uten at det funnet du galt. Jeg tenker da på om det er dårlig blodtilførsel til hodet. Jeg er slank, røyker ikke, går daglig tur. Har kontorjobb. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286291-svimmelhet-og-trykk-for-pannen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Er enig med fastlegen din i at dette kan høres ut som forbigående blodtrykksfall, eller såkalt "ortostatisk hypotensjon". Det betyr IKKE at det jevnt over er dårlig blodstrømning eller "åreforkalkning" til hjernen. Oftest skjer det idet en reiser seg; særlig dersom mye av kroppens blod er i huden eller tarmene, som etter hhv varmt bad eller etter måltider. Det tar nemlig noen sekunder før refleksene mellom hjerte-hjerne-og nervesystem forteller at hjertet må pumpe litt hardere for å få passelig trykk i hjernen. Denne reguleringen er en veldig fin-innstilt mekanisme, som virker kontinuerlig. Dersom man drikker for lite, eller står på blodtrykksreduserende tabletter får man denne plagen lettere. Det hjelper umiddelbart å få hodet i lavere nivå enn hjertet, noe som du også har erfart. Hadde du hatt hjerneblødning eller svulst ville ikke denne manøvren ha hjulpet. Dersom hodepinen tiltar, eller den særlig kommer om morgenen og ledsages av kvalme, bør det taes et bilde av hjernen for sikkerhets skyld. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286291-svimmelhet-og-trykk-for-pannen/#findComment-2299856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.