Gå til innhold

transfett

Anbefalte innlegg

Gjest transfett
Skrevet

Hvordan kan man lese på innholdsfortegnelsen om en matvare inneholder

transfett? Hva skal jeg se etter?

Hvilke matvarer finnes transfett i?

Skrevet

Vet ikke hvordan man leser det, men matvarer som kan inneholde transfett er f.eks kjeks og bakverket som ligger innpakket i butikken.

Skrevet

Ifølge Fedon Lindberg skal man styre unna mat som er merket med "delvis herdet vegetabilsk fett". Det er det samme som transfett.

Skrevet

Enkelt og greit, transfett er alt som brukes i junkfood industrien - alt som pommes frites hamburgerer etc blir stekt i, billig olje som du selv kjøper på butikkene (oliven olje er vel snart den eneste ja-oljen) - all billigmat som trenger olje inneholder transfett fordi det er den billigste i produksjonene -

Vanskelig å unngå den helt, men tenk enkelt, jo billigere maten er jo mer sannsynlig for billig oljebruk, altså transfett..

Skrevet

Nei, herdet vegetabilsk fett er ikke det samme. Jeg bor i Danmark, og her er det forbudt med mer enn 1-2% transfett i matvarer, men det er mange matvarer som selges her som inneholder herdet vegetabilsk fett.

Du har rett, jeg var for kjapp der. Skulle skrevet "delvis herdet vegetabilsk fett" i stedet. Jeg vet ikke om alt delvis herdet vegetabilsk fett inneholder transfett da. Det gjør det sikkert ikke.

Skrevet

Du har rett, jeg var for kjapp der. Skulle skrevet "delvis herdet vegetabilsk fett" i stedet. Jeg vet ikke om alt delvis herdet vegetabilsk fett inneholder transfett da. Det gjør det sikkert ikke.

Det hadde vært veldig greit om det stod på varene hvor mye transfett det inneholdt, men så ville de neppe solgt like mye...

De selger jo kjeks og langtidsholdbare kaker i butikkene i Danmark også, og McDonalds lager også pommes frittes her. Så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan kutte det ut.

Skrevet

Det hadde vært veldig greit om det stod på varene hvor mye transfett det inneholdt, men så ville de neppe solgt like mye...

De selger jo kjeks og langtidsholdbare kaker i butikkene i Danmark også, og McDonalds lager også pommes frittes her. Så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan kutte det ut.

''Så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan kutte det ut.''

Enig! Det har vel med pris å gjøre. Inntil produsentene får kniven på strupen velger de nok det som koster minst.

Gjetter jeg på..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...