Gå til innhold

Refinansiering

Gjest sliter litt økonomisk nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble skilt for 4 år siden. Vi hadde nettopp kjøpt hus, og det lot seg ikke selge uten tap.

Jeg tok derfor over huset og gjelden.

Jeg hadde 180 000 i inntekt og 3 barn, for å klare dette jobbet jeg svart i tillegg en periode til jeg kom ajour med lånet.

Jeg har lånet mitt i Postbanken og på det tispunktet var renta på 8,25 og 100% finansiert med garantist for 20%.

Da renta sank, fikk jeg ikke refinansiere fordi det innebar ny lånevurdering og jeg hadde for lav inntekt, 250 000 i året og lån på 1,5 mill.

Så måtte jeg slutte i jobben jeg hadde, fikk meg ny jobb, men min gamle bil brøt sammen.

Jeg gikk til banken, fikk verdivurdering på huset, ca 2,8 mill.

Jeg fikk justert lån hhv. inntil 60 og 80%.

mine boutgifter sank med flere tusen, og avtale om sparing i fond.

Jeg trengte bil, ba om 15 000,- men fikk ikke dette.

Siden har jeg vært nødt til å låne andre steder, ingen bussforbindelse der jeg jobber og heller ikke til barnehage.

Tjener i dag ca. 380 - 400 000,- pr år, men får fortsatt ikke lån.

Har ca. 100 000,- i gjeld i slike smålån, skulle gjerne samlet disse, da det ville innebært en veldig reduksjon i månedlige utgifter for meg.

En jeg kjenner fikk over 3 mill i lån, 100 % finansiert og forsørger kone + 3 barn. Han tjener ca. 500 000,- i året. Samme bank.

Hvordan får man refinansiert? Jeg ønsker å bedre min økonomiske situasjon og har god sikkerhet, likevel får jeg ikke...

Hvordan gjør dere andre det? Hus i dag koster jo mellom 3 og 4 mill. Jeg nekter å tro at alle som låner ikke overstiger 3 ganger årsinntekt..alle kan vel ikke tjene så mye?

Gjest håper de ordner seg for deg
Skrevet

Hei! viss jeg var deg ville jeg tatt meg en runde til andre banker og forklart situasjonen, kansje blir du positivt overasket, tror nemlig ikke at postbanken er det beste alternativet. ( det er selfølgelig viktig at du ikke har betalingsanm.)

Lykke til!

Skrevet

Hei! viss jeg var deg ville jeg tatt meg en runde til andre banker og forklart situasjonen, kansje blir du positivt overasket, tror nemlig ikke at postbanken er det beste alternativet. ( det er selfølgelig viktig at du ikke har betalingsanm.)

Lykke til!

Jo, takk, jeg har vært i et par andre banker.

Den ene banken, eller saksbehandleren at dette skulle ikke være noe problem, siden jeg hadde så god sikkerhet.

Han sendte inn søknaden, men fikk avslag fordi jeg hadde for liten inntekt.

I den andre banken ble jeg blankt avvist.

Er litt frustrerende...jeg har egentlig rimelig grei inntekt, jobber en del overtid, har bidrag og barnetrygd,støndad til barnetilsyn.

Jeg burde egentlig greid meg ganske bra, men pga av disse smålånene så sliter jeg nå og jobber og jobber for å ta meg inn.

Dette går jo utover barna mine. Pr. dags dato har vi ca. 4000 pr mnd til mat og forbruk etter alle utgifter er betalt. Det er ikke så mye og to av barna er tenåringer og nokså dyre i drift.

Skrevet

Har du sjekket med flere banker?

Kjenner til tilfeller hvor ulike banker har vurdert dette helt ulikt.

Skrevet

Bruk tid på å lete etter andre banker! Postbanken er, mildt sagt, kun en bank for de som har for mye penger (har du penger på bok liker Postbanken deg og vil gjerne gi deg lån, trenger du lån fordi du ikke har penger på bok, vil de ikke hjelpe).

Ser at du har prøvd et par banker allerede, men husk - det finnes mange banker, og du må bare prøve igjen.

Lykke til!

Skrevet

Bruk tid på å lete etter andre banker! Postbanken er, mildt sagt, kun en bank for de som har for mye penger (har du penger på bok liker Postbanken deg og vil gjerne gi deg lån, trenger du lån fordi du ikke har penger på bok, vil de ikke hjelpe).

Ser at du har prøvd et par banker allerede, men husk - det finnes mange banker, og du må bare prøve igjen.

Lykke til!

Ja, kanskje det fungerer slik for Postbanken.

Litt morsomt, for når vi søkte om lån for å kjøpe hus, det var vel i 2001, ja så kastet de nesten pengene etter oss..

Da var de den desidert billigste banken for oss.

Jeg har forsøkt en del slike nettbanker da, fordi de er nokså billige.

Men alt de spør om er årsinntekt og gjeld og da får jeg bare nei, uten noe mer diskusjon.

Kanskje noen kan anbefale en god bank?

Bor forøvrig i Stavangerområdet.

Skrevet

Ja, kanskje det fungerer slik for Postbanken.

Litt morsomt, for når vi søkte om lån for å kjøpe hus, det var vel i 2001, ja så kastet de nesten pengene etter oss..

Da var de den desidert billigste banken for oss.

Jeg har forsøkt en del slike nettbanker da, fordi de er nokså billige.

Men alt de spør om er årsinntekt og gjeld og da får jeg bare nei, uten noe mer diskusjon.

Kanskje noen kan anbefale en god bank?

Bor forøvrig i Stavangerområdet.

Altså, Postbanken fremstår for meg som en bank fullstendig uten forståelse for hva banker skal gjøre for mennesker...

Jeg trengte for 14-15 år siden et lån på 15 000,- - hadde lån hos arbeidsgiver som jeg sluttet hos, og måtte innløse dette - men Postbanken mente jeg hadde for lite inntekt til å betjene lånet. Meningsløst, selvfølgelig, men de avslo altså. Min mor tok opp lån i sin bank, så jeg betalte henne. Endel år senere kontaktet Postbanken meg, og da hadde jeg godt med penger "på bok" - i fond og slikt. De ville tilby lån, vi skulle tilfeldigvis ha lån, og damen på telefonen ble kjempeivrig. Jeg fortalte villig vekk om penger i fond, BSU og hva vi trengte i lån, og hun var klar til å gi meg lån på telefon. Jeg takket nei, og sa at dengang jeg trengte dere, ville dere ikke ha meg. Nå har jeg noe dere vil ha, men nå gidder ikke jeg. Hun ble litt flat...

Ja-ja, det var nå det, nå skjønner du sikkert hvorfor jeg ikke er så ivrig på Postbanken.

Jeg kjenner ikke bankene i Stavanger-området, men hvis jeg var deg ville jeg tatt en runde hos de ulike bankene. Sett opp inntekter og utgifter på et regneark, vis hva du betaler og betjener i dag slik at de forstår at du klarer dine forpliktelser. Vær helt konkret på hvor mye du trenger å låne, hvordan du skal bruke pengene og hvor mye du klarer å betale i måneden. Vedder på at du får napp ett eller annet sted!

Gjest sliter litt økonomisk for tiden
Skrevet

Altså, Postbanken fremstår for meg som en bank fullstendig uten forståelse for hva banker skal gjøre for mennesker...

Jeg trengte for 14-15 år siden et lån på 15 000,- - hadde lån hos arbeidsgiver som jeg sluttet hos, og måtte innløse dette - men Postbanken mente jeg hadde for lite inntekt til å betjene lånet. Meningsløst, selvfølgelig, men de avslo altså. Min mor tok opp lån i sin bank, så jeg betalte henne. Endel år senere kontaktet Postbanken meg, og da hadde jeg godt med penger "på bok" - i fond og slikt. De ville tilby lån, vi skulle tilfeldigvis ha lån, og damen på telefonen ble kjempeivrig. Jeg fortalte villig vekk om penger i fond, BSU og hva vi trengte i lån, og hun var klar til å gi meg lån på telefon. Jeg takket nei, og sa at dengang jeg trengte dere, ville dere ikke ha meg. Nå har jeg noe dere vil ha, men nå gidder ikke jeg. Hun ble litt flat...

Ja-ja, det var nå det, nå skjønner du sikkert hvorfor jeg ikke er så ivrig på Postbanken.

Jeg kjenner ikke bankene i Stavanger-området, men hvis jeg var deg ville jeg tatt en runde hos de ulike bankene. Sett opp inntekter og utgifter på et regneark, vis hva du betaler og betjener i dag slik at de forstår at du klarer dine forpliktelser. Vær helt konkret på hvor mye du trenger å låne, hvordan du skal bruke pengene og hvor mye du klarer å betale i måneden. Vedder på at du får napp ett eller annet sted!

Jeg får vel ta runden igjen ja og prøve på nytt, det må jo være mulig å få lån et sted.

Ser flere barnefamilier hvor bare den ene jobber og det går jo rundt, og de har vel så mye gjeld som meg.

Er så lei av aldri ha råd tid noen ting, alt dreier seg om å strekke pengene nok til at vi har mat til neste lønning.

Skrevet

Din tankegang er nok veldig fornuftig. Slike smålån er ofte veldig dyre, og du betaler uforholdsmessige høye renter vil jeg tro.

Hva med å gå til andre banker? Med så god sikkerhet burde det være mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...