Gjest Kronik Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Hei;-) Jente, 28 år, fikk "diagnosen" kronisk bihulebetennelse i fjor vår, etter å ha slitt med konstante bihule problemer fra forkjølesen startet i august 06 og frem til våren 07. høsten 06 hadde jeg en skanning som viste trange/smale bihuler og fikk da diagnosen. Fikk foreskrevet kortison nesesparay men syntes ikke den hjalp noe særlig. I hele sommer har jeg vært kjempefin, ikke merket noen ting. men i august nå startet det opp igjen. har selv funnet ut av ved å skylle nesen med saltvann en fem seks ganger daglig med et såkalt "nesehorn", etterfulgt av nesespray er ganske effektfult i tillegg til at jeg spiser en fem- seks ibux om dagen, for å holde de verste smertene i hodet, bihuler og tenner og tannkjøtt under sjakk.. Dette må til for å klare meg gjennom en dag på jobb. ( Jobber i barnehage, mye bøying, og har barn hjemme.) Men ser jo at dette ikke går i lengden. Så ca en gang i mnd må jeg gjennom en avvenning av nesesprayen for så å starte opp igjen et par dager etterpå. Så mye ibux er vel heller ikke bra i lengda? spørsmålet mitt er: Hva er effekten av en evt operasjon, legen min har sagt at dette er noe vi må vurdere, men at det ikke er alle som har en effekt av operasjonen. Hva gjør man under et slikt inngrep? Er det under narkose? Merker at jeg gruer for å kontakte legen min for en henvisning til spesialist med tanke på operasjon, har hørt at man er våken og at det gjør fryktelig vondt...? Takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286401-krobisk-bihulebetennelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Sålenge du har effekt av avsvellende nesespray, skal du også ha effekt av cortison-holdig nesespray. Begge virker på hevelsen i slimhinnene. Den første ved å redusere blodtilførsel, den andre ved å hindre inflammasjon. Cortison-holdig nesespray må brukes riktig. man skal være mest mulig åpen i nesen når man sprayer. Du kan altså bruke åpnende spray først, deretter cortisonen. I starten kan 3-4 doser være nødvendig. Så trapper man ned den vanlige nesesprayen, og etter en ukes tid når cortisonene har begynt å virke ordentlig, kan denne trappes ned til vedlikeholdsdose som er 1-2 dusjer i hvert nesebor hver morgen. Operasjon for å åpne opp til bihulene gjøre i lokalbedøvelse. Eventuelle polypper og overflødig slimhinne skjæres bort, og kanalene gjennom knokkelen lages litt større. Man må gå med tampong inni nesen noen dager etterpå, og skylle rikelig med saltvann. Smertestillende tabletter kan brukes de første dagene etterpå. Det er veldig varierende hva pasienter synes om smertene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286401-krobisk-bihulebetennelse/#findComment-2301012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.