Gå til innhold

Prosentandel i felles hus.

Anbefalte innlegg

Gjest kinkig dilemma
Skrevet

Da jeg og min kjære kjøpte hus sammen for 2 år siden hadde jeg ikke noe egenkapital mens han solgte et hus og fikk derfor en del egenkapital fra salget. Vi kjøpte et forholdsvis dyrt hus. Jeg fikk ikke ta opp nok lån til å betale halvparten den gang. Derfor betalte han 70% og jeg 30% av huset.

I etterkant syns jeg at dette er så kjipt. Jeg har to barn og han har ett, venter også et fellesbarn snart. Jeg har veldig lyst til å eie halvparten i huset. Har spurt han om jeg kan få kjøpe meg inn i huset slik at jeg eier halvparten, dette er han tvilende til da han mener at jeg vil få så dårlig økonomi i etterkant at det vil gå ut over vårt forhold. Vi har delt økonomi. Jeg mener at med tiden så syns jeg at prosentandelen kan utligne seg med årene og at etter 20 år f.eks vil vi eie det samme i huset. Jeg tjener mindre enn han, og nå som vi får felles barn har jeg ikke den samme muligheten til å jobbe mye slik som han gjør.

I hverdagen har dette jo ingen ting å si, vi ser heller ikke for oss at vi skal gå fra hverandre, jeg tenker mest på at det er dumt dersom noe skjer med min kjære og han skulle falle fra så syns jeg det er kjedelig at jeg skal måtte betale ut 70% til hans sønn, Jeg syns også at det er veldig vondt å tenke på at dersom begge skulle dø så vil mine barn måtte dele på 30% av huset mens hans ene sønn får over dobbelt så mye.

Dersom jeg skal betale meg mer inn i huset må det nesten skje snart før verdistigningen blir for stor for da får jeg aldri råd til å gjøre det.

Hva mener dere er riktig å gjøre? Er det noen som er i en lignende situasjon og son har noen gode erfaringer å dele?

Skrevet

Jeg mener helt klart du bør kjøpe deg inn gradvis. Ikke minst av hensyn til barna dine, som du selv sier. De blir straffet hvis dere faller fra, og du blir starffet dersom han på et tidspunkt skulle velge å forlate deg.

Gjest kinkig dilemma
Skrevet

Jeg mener helt klart du bør kjøpe deg inn gradvis. Ikke minst av hensyn til barna dine, som du selv sier. De blir straffet hvis dere faller fra, og du blir starffet dersom han på et tidspunkt skulle velge å forlate deg.

Uff...jeg vet at jeg bør gjøre det. Vi har tenkt å lage til loftet nå og da kan jo jeg kanskje ta opp lån slik at jeg får litt flere prosent i huset. Håper jeg får ta opp lån til dette i banken, har ikke all verdens mye egenkapital å hoste opp, men har ikke problemer med å betale avdragene på lånet som jeg allerede har i banken. Får prøve på det.

Gjest kinkig dilemma
Skrevet

Tenkte mye på dette da vi kjøpte huset og tegnet heldigvis en veldig god livsforsikring slik at barna vil få veldig mye penger om jeg skulle dø. Har også tegnet en forsikring på min kjære som jeg betaler på. Denne er på et par millioner slik at jeg skal ha råd til å betale ut hans sønn fra huset vårt og fremdeles kunne sitte med huset selv i etterkant uten noe særlig gjeld. Men allikevel syns jeg at det er kjedelig å ikke eie halvparten av et hus vi var to om å kjøpe!

Skrevet

Tenkte mye på dette da vi kjøpte huset og tegnet heldigvis en veldig god livsforsikring slik at barna vil få veldig mye penger om jeg skulle dø. Har også tegnet en forsikring på min kjære som jeg betaler på. Denne er på et par millioner slik at jeg skal ha råd til å betale ut hans sønn fra huset vårt og fremdeles kunne sitte med huset selv i etterkant uten noe særlig gjeld. Men allikevel syns jeg at det er kjedelig å ikke eie halvparten av et hus vi var to om å kjøpe!

OK, da blir det ikke like ille. Men jeg skjønner fortsatt svært godt ønsket ditt om å eie like mye. Især når du har råd til det. Jeg hadde blitt temmelig frustrert i samme situasjon, især når samboeren din mener det er unødvendig og ikke ønsker det sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...