Gå til innhold

skal jeg si noe

Gjest annonym for denne gangen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigerinna mi har nettopp kjøpt hus, og bruker penger som hun ikke har. Setter nye dyre møbler på kredittkort, og bestiller kjøkken som koster dobbelt av hva som er mulig å få kjøpt.

Saken er at jeg mistenker henne å ikke helt forstå økonomi, og at hun kan gå personlig konkurs med forbruket sitt. Men, som sakt.. jeg vet ikke hvor mye penger hun har.

Spørsmålet til dere. Skal jeg si noe? Eller håpe på at hun har kontroll? Samboeren min er enig med meg ang forbruket hennes, men vet ikke om det hjelper å si noe.

Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe. Det er hennes penger, og hennes økonomi, og hun må få styre med det som hun vil. Du risikerer bare uvennskap. Spør hun deg direkte om råd, blir det selvsagt noe annet. Eller du kan si: "Jeg ville heller valgt det kjøkkenet, siden det er langt billigere."

Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe. Det er hennes penger, og hennes økonomi, og hun må få styre med det som hun vil. Du risikerer bare uvennskap. Spør hun deg direkte om råd, blir det selvsagt noe annet. Eller du kan si: "Jeg ville heller valgt det kjøkkenet, siden det er langt billigere."

Det er liksom der jeg heller mot også. Men så kommer tanker som.. Hun har en sønn... Hva skjer da? Om hun går personlig konkurs? Jeg vet også at familien hennes, ønsker ikke at sønnen skal være uten hjem, så da blilr de å hoste opp penger. Jeg vet samboeren min var/er villig til å ta opp et kerdittkort for søsterens fritt disponibel. Da begynner jeg å bli skeptisk.

Skrevet

Det er liksom der jeg heller mot også. Men så kommer tanker som.. Hun har en sønn... Hva skjer da? Om hun går personlig konkurs? Jeg vet også at familien hennes, ønsker ikke at sønnen skal være uten hjem, så da blilr de å hoste opp penger. Jeg vet samboeren min var/er villig til å ta opp et kerdittkort for søsterens fritt disponibel. Da begynner jeg å bli skeptisk.

Det er vanskelig dette. Jeg vet om folk som av en eller annen grunn klarer å få lån og penger som de bruker uten å ha de. Jeg kjente en jente som hadde 500 000 i forbruksgjeld. Hennes mani var å kjøpe klær. Det må jo bli mannen din som eventuellt skal ta opp et slikt tema. Eller noen i hennes familie. Når hennes økonomiske disposisjoner kan komme til å gå utover hennes familie så er det ikke lenger bare hennes egen sak. Om man da ikke bestemmer seg for å la henne seile sin egen sjø. Men det er ikke lett. For det kan oppleves nesten umydiggjørende. Jeg vet ikke....men kan man ikke på en pen måte spørre henne lit om dette?

Skrevet

Er dere 100% sikre på at det er så ille da? Jeg leste "venninna mi" i stedet for "svigerinna mi" i det første innlegget av en eller annen grunn. Det blir litt annerledes hvis det går utover dere selv.

Skrevet

Det er vanskelig dette. Jeg vet om folk som av en eller annen grunn klarer å få lån og penger som de bruker uten å ha de. Jeg kjente en jente som hadde 500 000 i forbruksgjeld. Hennes mani var å kjøpe klær. Det må jo bli mannen din som eventuellt skal ta opp et slikt tema. Eller noen i hennes familie. Når hennes økonomiske disposisjoner kan komme til å gå utover hennes familie så er det ikke lenger bare hennes egen sak. Om man da ikke bestemmer seg for å la henne seile sin egen sjø. Men det er ikke lett. For det kan oppleves nesten umydiggjørende. Jeg vet ikke....men kan man ikke på en pen måte spørre henne lit om dette?

Jo... Men jeg er visstnok ikke flink til slikt. Derfor jeg holder meg unna, og prøver å få samboeren min til å si noe. Men, selv om han er enig med meg sier han ingenting til henne.

Men ja... Jeg skal holde meg i bakgrunnen tror jeg. Så får den nærmeste familie si noe om de føler det er behov for det.

Skrevet

Er dere 100% sikre på at det er så ille da? Jeg leste "venninna mi" i stedet for "svigerinna mi" i det første innlegget av en eller annen grunn. Det blir litt annerledes hvis det går utover dere selv.

Nei. Som sakt er jeg langt fra 100% sikker. Alt jeg vet er hvor dyrt det er å pusse opp hus, og hvor vanskelig det er å være alenemødre i dag. At hun går å bruker 24000 kr på nye spisestuemøbler er for meg utenkelig. Samtidig skjekker hun ikke om det er mulig å kjøpe samme gjenstand billigere andre plasser. Derfor har jeg sterke mistanker om at hun ikke gjør ting på beste måte. Men for all del, klarer hun å betale tilbake alt, kan hun bruke så mye hun vil for min del.

Skrevet

Jo... Men jeg er visstnok ikke flink til slikt. Derfor jeg holder meg unna, og prøver å få samboeren min til å si noe. Men, selv om han er enig med meg sier han ingenting til henne.

Men ja... Jeg skal holde meg i bakgrunnen tror jeg. Så får den nærmeste familie si noe om de føler det er behov for det.

hmmm jeg vet jo ikke noe om deres forhold da....så det kan godt være at det er greit at du tar det opp også. men jeg tenker at hvis dette kan bli pinlig så må det være bedre om noen trekker henne litt til siden og forteller henne noe i fortrolighet enn at hun skal oppleve at alle "rotter seg sammen":-)

Skrevet

Nei. Som sakt er jeg langt fra 100% sikker. Alt jeg vet er hvor dyrt det er å pusse opp hus, og hvor vanskelig det er å være alenemødre i dag. At hun går å bruker 24000 kr på nye spisestuemøbler er for meg utenkelig. Samtidig skjekker hun ikke om det er mulig å kjøpe samme gjenstand billigere andre plasser. Derfor har jeg sterke mistanker om at hun ikke gjør ting på beste måte. Men for all del, klarer hun å betale tilbake alt, kan hun bruke så mye hun vil for min del.

Hun har ikke kommet særdeles godt ut av samlivsbrudd da?

Skrevet

Du kan jo snakke om hvor skremmende utviklingen har blitt at man låner til det ene og det andre. Og at de som hadde mye gjeld var de som slett sist gang det kom et krakk.

Skrevet

Hvis hun virker frisk så ikke si noe. Men er hun manisk så burde hun kanskje kommet seg til lege, klippet sund kredittkortene og få hjelp før det går over styr.

Gjest silje sara
Skrevet

Hun har ikke kommet særdeles godt ut av samlivsbrudd da?

Hun var aldri sammen med barnefaren

Gjest ChiengMai
Skrevet

''bestiller kjøkken som koster dobbelt av hva som er mulig å få kjøpt.''

Stjeler hun det da, siden det er så dyrt at det ikke går an å få kjøpt? :-)

Skrevet

''bestiller kjøkken som koster dobbelt av hva som er mulig å få kjøpt.''

Stjeler hun det da, siden det er så dyrt at det ikke går an å få kjøpt? :-)

Hehe. Litt knotete skrevet. Hun har bestillt kjøkken til 60.000kr... Jeg vet at om hun går til IKEA f.eks kan hun få samme kjøkkenet til halve prisen.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg hadde nok prøvd å snakke med henne, så kan jo hun høre etter eller la være. Innimellom er det greit å vite at man i alle fall har prøvd.

Skrevet

Hehe. Litt knotete skrevet. Hun har bestillt kjøkken til 60.000kr... Jeg vet at om hun går til IKEA f.eks kan hun få samme kjøkkenet til halve prisen.

Neppe samme kjøkkenet. :-)

Gjest bland deg ikke opp i folks prioriteringer
Skrevet

Men i all dager, dette har du vell strengt tatt ingen ting med egentlig. jeg kan selvsagt forstå at du uroer deg for tante-barnet men så lenge du ikke vet noe om hennes økonomi tror jeg du kan la det være, for alt du vet har hun kansje vunnet flere millioner i lotto. jeg sitter også med en følelse av at det kansje er litt misunnelse bak din såkalte bekymring, men jeg kan selvsagt ta feil!

Skrevet

Syns du skal la være å legge deg opp i andres økonomi.

Et kjøkken til 60.000 er ikke spesielt dyrt, ut fra det første innlegget ditt trodde jeg det var snakk om minst en null til i beløpet. Hvis møblene hun kjøper er i samme prisklasse skal det litt til for å kjøpe seg konkurs.

Skrevet

Ahem

24.000 for spisestue og 60.000 for kjøkken?

Jeg syntes ikke at det er så hårreisende dyrt jeg da... Jeg vet jo at det er MULIG å finne noe som er billigere, men jeg brukte da minst like mye da vi pusset opp huset vårt.

Og da kjøpte vi også en del av de store innkjøpene på kredittkort - vi hadde lyst til å gjøre ting skikkelig når vi først var i gang, og ville heller betale på stasen over litt lenger tid.

Det er da hennes prioriteringer om hun vil ha litt høyere utgifter det neste året for å få det fint hjemme. Det ville i allefalø jeg.

Skrevet

Ahem

24.000 for spisestue og 60.000 for kjøkken?

Jeg syntes ikke at det er så hårreisende dyrt jeg da... Jeg vet jo at det er MULIG å finne noe som er billigere, men jeg brukte da minst like mye da vi pusset opp huset vårt.

Og da kjøpte vi også en del av de store innkjøpene på kredittkort - vi hadde lyst til å gjøre ting skikkelig når vi først var i gang, og ville heller betale på stasen over litt lenger tid.

Det er da hennes prioriteringer om hun vil ha litt høyere utgifter det neste året for å få det fint hjemme. Det ville i allefalø jeg.

Jeg synes heller ikke det er hårreisende dyrt. Mange bruker da langt over 100 000 på et nytt kjøkken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...