luske Skrevet 1. juni 2001 Del Skrevet 1. juni 2001 Hei! Jeg er førstegangsfødende og nå 8 dager over termin. Jeg har ikke hatt nesten noe utflod den siste måneden, men i natt våknet jeg og var våt rundt underlivet og det var noen få dråper på lakenet også. Jeg gikk på toalettet og så at væsken var fargeløs og vandig konsistens. Tørket meg godt og det kom ikke mer væske. sovnet igjen og når jeg våknet i dag tidelig var det omtrent samme mengde (ingen renning, men veldig jeg tenkte at det var mye for bare å være utflod). Ringte KK for sikkerhets skyld og de sa der at det mest sannsynelig bare var utflod. Tok på bind og dette holdt seg tørt i flere timer. Men nå ser jeg at det er blitt ganske fuktig og i tillegg er det kommet noe mer slimete utflod (som er mer gullig på farge). Kan dette være noe annet enn bare vanlgig utflod? Kan det være deler av slimproppen? evt. fostervannslekkasje? Har hatt mensmurringer de siste ukene, hodet er festet og nurket ligger langt nede i bekkenet. Er det slik at en ved fostervannsavgang alltid kommer masse vann og at det ikke stopper opp å renne? Har ellers følt meg litt små-kvalm det siste døgnet. Begynner å bli utålomdig på å komme i gang med fødselen pga store isjas smerter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28648-utflodfostervannslimpropp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 2. juni 2001 Del Skrevet 2. juni 2001 Enkelte ganger behøver det ikke renne så mye av gangen selv om det har gått hull på fostervannshinnene. Da er det i så fall noe vi kaller høy vannavgang, og et typisk trekk er at vannet renner hvis du bøyer det, reiser deg opp eller gjør spesielle bevegelser. Hullet på fosterhinnene er da høyere opp i livmoren enn ved livmormunnen. Nå har det sikkert gått et døgn siden du skrev dette innlegget, og mye kan ha skjedd. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med KK hvis du opplever at det fortsetter å renne væske. Utflod er som du sikkert er vant til, mer slimete. Slimproppen er gjerne blodtilblandet. Hvis det skulle være fostervannslekkasje, bør du ikke gå hjemme for lenge uten at dette blir avklart. Det er alltid en viss risiko for infeksjon og derfor ønsker man alltid at fødselen skal starte rimelig raskt etter vannavgang. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28648-utflodfostervannslimpropp/#findComment-115807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.