Gå til innhold

Nybygget PC lager bare pipelyd ved oppstart

Anbefalte innlegg

Gjest pellegutten!
Skrevet

Jeg har satt sammen en ny PC med et abit AB9 hovedkort og alt skal være satt sammen etter manualen. Men når jeg prøver å starte den får jeg noen små svake pipelyer med jevne mellomrom. De blir etter hvert mer intense. Viftene i PCen går noen sekunder, slår seg av, går noen sekunder, slår seg av osv. osv. Etter hvert går de lenger og lenger før de til slutt står på konstant, men da med en konstant pipelyd. Ingentin skjer, ingenting kommer opp på skjermen.

Får en kryptisk melding på LED-displayet på hovedkortet, 7F, som ifølge manualen betyr "switch back to text mode if full screen logo is supported". Så lenge jeg ikke får opp noe bilde i det hele tatt sier ikke dette meg stort.

Jeg har koblet opp 6 harddisker og et relativt strømkrevende skjermkort, men med en 580 W strømforsyning skulle vel ikke det være noe problem i oppstarten?

Kan det være at strømforsyningen, som fungerte fint med den gamle PCen, er gåen? Kan det evt. være RAMen som er ødelagt. Eller er det noe helt annet?

Alle gode råd mottas med takk.

Skrevet

Sjekk manualen til hovedkort/BIOS. Ulike pipelyder gir signal om ulike typer feil. Det finnes som regel en liste over hva de ulike pipene betyr. Hvis du ikke finner noe hjelp der, er det ikke annet å gjøre enn å bytte ut en og en komponent til du finner ut hva som er galt...

Gjest pellegutten!
Skrevet

Sjekk manualen til hovedkort/BIOS. Ulike pipelyder gir signal om ulike typer feil. Det finnes som regel en liste over hva de ulike pipene betyr. Hvis du ikke finner noe hjelp der, er det ikke annet å gjøre enn å bytte ut en og en komponent til du finner ut hva som er galt...

Det står ingenting om hva de ulike pipelydene betyr, verken i manualen eller på internettsidene til produsenten. Fant en annen side som listet opp en del lyder.

Det kan virke som om det er problem med strømforsyningen.

Det er ikke så enkelt å bytte ut en og en komponent når en bare har en komponent av hver :-)

Skrevet

Det står ingenting om hva de ulike pipelydene betyr, verken i manualen eller på internettsidene til produsenten. Fant en annen side som listet opp en del lyder.

Det kan virke som om det er problem med strømforsyningen.

Det er ikke så enkelt å bytte ut en og en komponent når en bare har en komponent av hver :-)

Hvis du mistenker strømforsyningen kan du jo også koble fra alle diskene bortsett fra en, og se om den starter greit da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...