Gå til innhold

Folk gnir seg under nesen

Anbefalte innlegg

jeg er en gutt som har et stort problem, som har pågått de siste 5 årene faktisk, uten at jeg har fått noe hjelp for det. Jeg opplever at alle folk rundt meg gnir seg under nesen til meg eller snufser, som i å prøve å fortelle meg at jeg har noe der som jeg burde ta vekk. Jeg ser meg selv i speilet og ser ingenting! Jeg har snakket med psykolog om dette, og han mener det er en tvangstanke. Selv er jeg fullstendig uenig i dette, da det også hender hver gang jeg er i et rom med bare 1 annen person. Da vil denne personen sitte å snufse, gni seg under nesen eller peke på nesen til meg for å hinte fram at jeg har noe der. Videre har jeg også blitt pekt på min egen nese, i samme hensikt. Jeg orker ikke dette mer, det gnager noe helt enormt på meg, jeg tror jeg begynner å få en slags sosial angst der jeg prøver å skjule ansiktet mitt osvosv. Jeg er 21 år og vil ikke ha studietiden min på denne måten. Jeg håper noen kan hjelpe meg, og jeg vil ikke ha noe mer av de svarene at det er psykisk, fordi det er det faktisk ikke, det har jeg fått bevist.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286560-folk-gnir-seg-under-nesen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Kanskje du feiltolker hva de andre MENER med snufsingen eller håndbevegelsene. Det er vanlig at folk snufser eller gnir seg på nesen, og oftere blir det ved "nervøs stemning". Kanskje folk "senser" at du er redd?. Synes du skal alliere deg med en venn og forklare problemet. så kan han være med i en sosial sammenheng. Så kan dere tolke etterpå hva som skjedde; sammen. kanskje du får med deg at folk kommer med disse bevegelsene, mens vennen din nærmest ikke registrerer det. Da er det ikke nødvendigvis en tvangstanke, men at du er overfokusert på dette. Da må du finne metoder til å avlede deg selv på. Konsentrer deg om hva folk SIER, eller bruk andre av sansene dine enn øyne rettet mot andres neser. Du virker jo trygg på at nesen din er normal, så da er det vel neppe noen fysisk sykdom? For meg høres det ut som om en psykolog er den fagpersonen som kan hjelpe deg best, dersom du ikke klarer dette selv.

• 3 uker senere...

Jeg mener nok også det virker underlig hvis dette ikke skulle være psykisk.... men det er jo ikke godt å si!!! kanskje du henger deg opp i feil ting når du er sammen med folk.... klarer du å konsentrere deg om å føre en dialog med folk når du bare fokuserer på nesa deres, og blikk????

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...