Gå til innhold

Høyere utdanning i voksen alder

Anbefalte innlegg

Gjest litt anonym nå
Skrevet

Jeg leker med tanken på å ta høyere utdanning nå i begynnelsen av 30-åra. Det ble bare aldri til at jeg gjorde det da jeg egentlig skulle, og så har jeg aldri visst hva jeg skulle bli når jeg blei stor.

Har sett meg ut en bachelorgrad jeg kanskje kunne tenkt meg, men får i grunnen kalde føtter når jeg leser studieplanen og ser at dette er noe jeg ikke har peiling på. Er ikke vant til å "drive med disse tingene", synes jeg, og selvtilliten er vel ikke helt på topp etter at jeg hoppa av et studium tidligere, samt strøk til ex.phil. en gang for mange år siden. Føler at jeg ikke fikser å gå på skole/universitet, men er møkklei jobben min og vil finne på noe helt annet. (har jobbet innen samme felt i 7 år)

Det føles år og dag siden jeg satt på skolebenken sist, og jeg er redd jeg ikke vil få det til... :( Og dersom jeg skal starte på et studium er det viktig at jeg finner noe jeg virkelig har lyst til, og som jeg fullfører. Har vært hos studieveileder, men følte ikke at jeg "så lyset" av den grunn... Jeg har brukbart karaktersnitt fra vgs og kan komme inn på en del ting, tror jeg.

Har andre her erfaring med å starte opp med studier i voksen alder? Hvordan lot det seg kombinere med barn? Og følte du at du gjorde det rette valget i etterkant?

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med det selv, jeg er litt yngre enn deg, men på studiet mitt (bachelorgrad) er flere som er godt over de 30 og en hel del som har barn.

Skrevet

Heisann!

Eg er 34 år og akkurat utdannet ingeniør. (bachelorgrad)

Dette er ikke noe du trenger å frykte. Det er vanlig at høgskoler/universiteter har kurs i bl.a studieteknikk og PC. På slutten av studiet pleier det å være kurs i joosøknad.

Hvis du er motivert og interessert i emnet studiet tar opp, tror eg du kan få 3 fine år. Mye er gjort, bare å møte opp i forelesningene og følge med der.

Lykke til

Gjest litt anonym nå
Skrevet

Heisann!

Eg er 34 år og akkurat utdannet ingeniør. (bachelorgrad)

Dette er ikke noe du trenger å frykte. Det er vanlig at høgskoler/universiteter har kurs i bl.a studieteknikk og PC. På slutten av studiet pleier det å være kurs i joosøknad.

Hvis du er motivert og interessert i emnet studiet tar opp, tror eg du kan få 3 fine år. Mye er gjort, bare å møte opp i forelesningene og følge med der.

Lykke til

Takk for svar! :)

Akkurat bruk av pc er jeg meget komfortabel med, så det frykter jeg ikke. ;) Har tidligere syntes det har vært vanskelig å lese noe som ikke virkelig interesserer meg - da sovner jeg rett og slett... Tror jeg er mest redd jeg ikke skal finne noe som jeg virkelig brenner for å starte opp med, for jeg veit fortsatt ikke hva jeg skal bli når jeg blir stor... :(

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med det selv, jeg er litt yngre enn deg, men på studiet mitt (bachelorgrad) er flere som er godt over de 30 og en hel del som har barn.

Det var godt å høre. :)

Kan du si noe om hva du studerer?

Skrevet

Og der avslørte jeg meg sjøl allerede.. Hehe! Fort gjort, ja. ;)

Skrevet

Det var godt å høre. :)

Kan du si noe om hva du studerer?

Jeg studerer arkeologi. Jeg var redd for å være en av de eldste da jeg startet (jeg er 23), at nesten alle skulle komme rett fra videregående, men sånn var det ikke i det hele tatt. Det er minst like mange som er eldre som yngre enn meg, og utfra hva jeg har hørt fra andre som studerer andre ting er det helt normalt med mange 30+ på studiene.

Skrevet

Og der avslørte jeg meg sjøl allerede.. Hehe! Fort gjort, ja. ;)

Lurer på hva du vil bli jeg nå :-)

Bare å hoppe i det!

Skrevet

Lurer på hva du vil bli jeg nå :-)

Bare å hoppe i det!

Sier hun som allerede ER noe... ;)

Skrevet

Det klarer du så fint, så.

Jeg er betydelig eldre enn deg, og her går det ihvertfall utmerket.

Skrevet

Det klarer du så fint, så.

Jeg er betydelig eldre enn deg, og her går det ihvertfall utmerket.

Men du veit hva du skal bli når du blir stor... ;)

Skrevet

Sier hun som allerede ER noe... ;)

Min kjære mor tok et årsstudium da hun var 50. Du er ikke 50, så du kan ta tre år :-D

Men jeg lurer fortsatt altså...

Skrevet

Min kjære mor tok et årsstudium da hun var 50. Du er ikke 50, så du kan ta tre år :-D

Men jeg lurer fortsatt altså...

Melding på fb :)

Skrevet

Jeg har flere venninnen og en kusine som tok flerårsutdanning da de var 40-50 år, så du er da rene ungdommen. Tror de voksne studentene gjorde det vel så bra som de som kom rett fra videregående.

Gjest gå for det!!
Skrevet

Det er tredve år til du trenger å tenke på pensjonen. Så du har et helt liv foran deg. Sett i gang! Man har med seg mye når man er noen få år eldre enn de pur unge. Fint å studerer med noen år på baken.

Lykke til!

Skrevet

Det er ikke vanskeligere å kombinere studier og barn, enn jobb og barn. Mange begynner å studere på nytt i førtiårene og stortrives med det.

GO FOR IT. Du vil ikke angre på det.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Min erfaring er at voksne studenter gjør det bedre eller vel så bra som yngre studenter.¨

Voksne tar ting mer seriøst, jobber mer effektivt og har en indre motivasjon for å lære.

Du trenger ikke få kalde føtter.Du klarer det helt fint. :-)

Skrevet

Herregud, du er jo bare ungdommen. Jeg er kanske mye eldre enn deg, og nettopp nyutdannet med høyere utdanning. Aldri for sent vet du......kjenner en som er 56 år og nyutdannet vernepleier i år. Stå på, dette klarer du, alt ser greskt ut til å begynne med, men det går seg til etterhvert.

Skrevet

Takk for svar! :)

Akkurat bruk av pc er jeg meget komfortabel med, så det frykter jeg ikke. ;) Har tidligere syntes det har vært vanskelig å lese noe som ikke virkelig interesserer meg - da sovner jeg rett og slett... Tror jeg er mest redd jeg ikke skal finne noe som jeg virkelig brenner for å starte opp med, for jeg veit fortsatt ikke hva jeg skal bli når jeg blir stor... :(

Er det høgskole eller universitet du tenker på?

Hvis det er universitet er det ikke vanskelig å "snike seg inn" og høre på en og annen forelesning. Så kan du kanskje få et liten forsmak om du liker emnet eller ei?

Eg ville også kontaktet NAV med å få en skikkelig kartegging av deg. (undersøkelse) Den kan si litt om dine interesser og evner, og hvilke yrker som kan passe.

Selv er eg utrolig glad eg valgte dette yrket. Når sjefen ber meg om å "leke", for å løse en probemstilling, trenger han ikke be meg to ganger. Det tok 15 min, og vipps var løsningen funnet! *kult*

Lykke til med valget du tar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...