Gå til innhold

feriepenger i oktober..

Gjest slutte-i-jobben...

Anbefalte innlegg

Gjest slutte-i-jobben...
Skrevet

Jeg skal slutte i jobben i oktober, og kan da velge å ta ut feriepengene

på siste lønning. Men om jeg tar ut feriepengene i år, må jeg da skatte av dem?

Eller hvordan fungerer dette?

Skrevet

Om du tar ut feriepenger nå, så må arbeidsgiver trekke skatt av pengene. Men feriepenger er uansett skattepliktige. (Beløpet kommer med i totalbeløpet for lønn for året, og er med når skatten beregnes)

Det som folk ikke helt forstår er forskjellen mellom skattepliktig og trekkpliktig lønn.

Skattepliktig betyr at det er med i skatteberegningen når året er omme, og trekkpliktig betyr at arbeidsgiver må trekke skatt av pengene før de blir utbetalt.

Om det er mest lønnsomt for deg eller ikke er vanskelig å si. Generelt kan du tenke etter om du kommer til å tjene mest i år eller til neste år. Om du kommer til å tjene mer til neste år selv om du tar ut feriepengene i år, så er det i hvertfall like greit å ta de ut i år.

Men husk at du da får svært lite feriepenger til ferien neste år. Det blir bare beregnet av lønna du får resten av året i år.

Skrevet

Det der med å betale skatt av feriepengene er litt misforstått. Du skatter litt mer hele året ellers for å få FP utbetalt skattefritt året etter i juli.

Du kan be om å få restoppgjøret ditt, FP for "neste år" når du slutter i oktober, og da blir du ganske riktig trukket skatt. Eller du kan spørre om de gidder å vente med å utbetale dem til vanlig feriepengekjøring i juni/juli neste år dersom du synes det er vanskelig å spare pengene til ferien din. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...