Gå til innhold

prolaps - fremtidsutsikter

Anbefalte innlegg

Har i flere år slitt med vond rygg periodevis, men siden juni økte smertene på. Gikk til lege som henviste meg til fysioterapeut. Smertene ble gradvis verre. MR viste prolaps i L5/S1. Har problemer med å sitte/ligge, lite nattesøvn og begrenset hva kroppen vil være med på. Går 3 ganger i uka til ryggtrening, gjort dette siden juni, merker ingen frengang i det hele tatt. Føler meg sliten både fysisk og psykisk. Spørsmålet mitt er om der kan være andre tilbud for meg for å bli bedre? Er 30 år gammel dame, har en jobb som er tung fysisk og krever god fysikk(ambulansesjåfør) Så det blir mye tunge løft og mye bæring. Er for tiden fullt sykemeldt. Føler legen min har lite å tilby meg. Må bare se ting ann hele tiden. Tankene mine svirrer hele tiden rundt om jeg noen gang kommer tilbake i jobben min. Er det for tidlig å tenke på omskolering og har jeg noen framtid i jobben min med en prolaps? Hvordan skal man eventuelt gå fram ved omskolering, skal man bare vente til legen min evt foreslår det? Skjønner jo at jeg er utsatt for nye prolapser i yrket mitt med tunge løft og uheldige arbeidsstillinger og ingen hjelpemidler. Har du noen gode svar på alle mine tanker som svirrer rundt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286611-prolaps-fremtidsutsikter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

De aller fleste med ryggprolapser er enten symptomfrie etter 2 uker eller innen 3 måneder. Når du har gått såpass lenge med betydelige smerter, synes jeg det er på tide at en ortoped på ditt lokale sykehus vurderer deg. kanskje bør det vurderes å ta et nytt MR-bilde. Ofte er en av årsakene til at man vil operere at smertene stråler ned i benet og gir svekkelse av muskelkraft. Når det "bare" er korsryggsmerter er man gjerne mer tilbakeholden med kirurgi; de aller fleste blir bra. kanskje bør det vurderes om den treningen du har er riktig for deg. Det er for tidlig å si om du må omskoleres. Først skal man være sykmeldt 1 år, deretter evt 1 år rehabilitering. men dersom ryggen vil hemme deg i den jobben du har nå, mens du vil klare andre typer arbeid, vil du klart ha krav på omskolering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...