Gå til innhold

Hva skal jeg bli når jeg blir stor?

Anbefalte innlegg

Gjest nå er jeg anonym
Skrevet

Trenger noen ideer for hva jeg kan gå videre med eller ta av utdanning for å få meg jobb. Jeg har utdannet meg før, til litt av hvert og er usikker på hva jeg vil bygge videre på. Jeg har norsk mellomfag, praktisk-ped. utd. og litt spes.ped. Videre har jeg to års utdannelse innen media: Informasjon og samfunnskontakt.

Har jobbet litt som lærer, men syntes ikke det var noe. Har også jobbet innen media, men det ble for hardt for meg fordi jeg sliter en del psykisk.

Jeg er veldig glad i å skrive og å lese bøker. Har en liten interesse for litteratur. Har noen ganger lurt på å ta mastergrad i nordisk også. Eller fullføre mastergrad i spes. ped. Vet ikke jeg. Akkurat nå har jeg fri et år fordi jeg skal gå i behandling.

Noen som har noen innspill på noe som kan være noe for meg? Har en liten forfatter i magen jeg. Alle testene på aetat foreslo noe innen media, lærer eller sosialfaglige yrker. Men jeg tror ikke sistnevnte er så lurt når jeg sliter selv. Men utdannelsen vil jeg uansett ikke ta før jeg blir mye bedre.

Skrevet

Aetats yrkestester synes jeg ikke er verdt så mye. I hvert fall passer de ikke så bra på meg.

Er du veldig glad i bøker og å lese, tror jeg master i nordisk kan være noe for deg, men du må regne med at du kan risikere læreryrket også her, men det gjelder jo også spesped. Hva med jobb i et forlag eller på bibliotek?

Skrevet

Hva med å søke ett år på skriveakademi? Finnes bl.a. i Bø og i Bergen. Da får du et spark bak for å skrive, og får feedback nok på det du skriver til at du virkelig finner ut om det er noe for deg.

Gjest nå er jeg anonym
Skrevet

Aetats yrkestester synes jeg ikke er verdt så mye. I hvert fall passer de ikke så bra på meg.

Er du veldig glad i bøker og å lese, tror jeg master i nordisk kan være noe for deg, men du må regne med at du kan risikere læreryrket også her, men det gjelder jo også spesped. Hva med jobb i et forlag eller på bibliotek?

Vet ikke jeg, men jeg er veldig interessert i å jobbe med et fag jeg liker. Og med en mastergrad blir en jo mer allsidig samt bedre lønn. Jeg er ikke så glad i å jobbe i grunnskolen/vgs egentlig, men innerst inne er jo drømmen min en forskerstilling og det å virkelig konsentrere og dypdykke i ett fag. Det å jobbe på en høyskole kunne vært tingen. Jeg liker egentlig å undervise, men synes at å jobbe på lavere trinn blir mindre tilfredstillende faglig sett. Har erfaring både fra barne, ungdoms- og videregående trinn.

Men det jeg lurer på er om jeg fremdeles må ta exphil og exfac når jeg allerede har en bachelor-grad og vel så det. Noen som vet?

Gjest nå er jeg anonym
Skrevet

Hva med å søke ett år på skriveakademi? Finnes bl.a. i Bø og i Bergen. Da får du et spark bak for å skrive, og får feedback nok på det du skriver til at du virkelig finner ut om det er noe for deg.

Tror ikke jeg vil det..blir for snevert egentlig..har i mange år tenkt på det å studere nordisk, men av praktiske årsaker har det ikke blitt. Jeg har jobbet et år som spesialpedagog og jeg syntes det tok altfor mye krefter. Men jeg er nå engang bare på tankestadiet nå. Jeg har et helt år foran meg med behandling og sykemelding...Så tiden får vel vise..

Skrevet

Vet ikke jeg, men jeg er veldig interessert i å jobbe med et fag jeg liker. Og med en mastergrad blir en jo mer allsidig samt bedre lønn. Jeg er ikke så glad i å jobbe i grunnskolen/vgs egentlig, men innerst inne er jo drømmen min en forskerstilling og det å virkelig konsentrere og dypdykke i ett fag. Det å jobbe på en høyskole kunne vært tingen. Jeg liker egentlig å undervise, men synes at å jobbe på lavere trinn blir mindre tilfredstillende faglig sett. Har erfaring både fra barne, ungdoms- og videregående trinn.

Men det jeg lurer på er om jeg fremdeles må ta exphil og exfac når jeg allerede har en bachelor-grad og vel så det. Noen som vet?

Hvis du har fått godkjent en bachelorgrad trenger du ikke ta forberedende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...