Gå til innhold

Haster - hva når den ene ikke vil skilles?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bekjent som vil skilles, det vil ikke mannen hennes. Han har et voldsomt temperatment, kan være voldelig, og sier han skal ødelgge alt hun har dersom hun går. Hva gjør hun? Hvordan går man fram når den ene parten ikke vil skilles? Hun er redd og det haster med å få orden på ting. De har mange barn sammen, så det er ikke bare å pakke en bag og reise heller.

Skrevet

Ville tatt med meg et vitne når du setter seg ned og snakker med han, ha telefonen klar til å ringe ved eventuelle voldelige tendenser. Etter det ville jeg tatt med meg vitne til politistasjonen og fått et besøksforbud mot mannen. Pakket sakene mine ilag med venner/familie og dratt på flekken. Dette er IKKE bra for barna, og de er viktigst..

Jeg ville da hatt jevnlig kontakt med terapeut/familieråd og politiet. Og sagt at han må skaffe seg hjelp, ellers mister han all besøksrett til barna.

Skrevet

Ville tatt med meg et vitne når du setter seg ned og snakker med han, ha telefonen klar til å ringe ved eventuelle voldelige tendenser. Etter det ville jeg tatt med meg vitne til politistasjonen og fått et besøksforbud mot mannen. Pakket sakene mine ilag med venner/familie og dratt på flekken. Dette er IKKE bra for barna, og de er viktigst..

Jeg ville da hatt jevnlig kontakt med terapeut/familieråd og politiet. Og sagt at han må skaffe seg hjelp, ellers mister han all besøksrett til barna.

Det er faktisk ikke så enkelt. Man har ikke lov til å flytte barna ut fra deres hjem mot den andre foreldrens vilje og man kan heller ikke uten videre nekte den andre samvær. I noen tilfeller dessverre - i andre tilfeller heldigvis.

Skrevet

Lillemus har rett, det er ikke bare å dra med barna.

Hvis det er grunn til å tro at mannen vil lage problemer, er det viktig at man gjør alt riktig. Da er det vanvidd å handle på grunnlag av råd man får på et internettforum.

Få henne til å kontakte advokat og få riktige råd der. Hvis hun tjener under 230000 i året, har hun rett til fri rettshjelp, men uansett kan det bli mye dyrere å la være å kontakte advokat.

Skrevet

Det er faktisk ikke så enkelt. Man har ikke lov til å flytte barna ut fra deres hjem mot den andre foreldrens vilje og man kan heller ikke uten videre nekte den andre samvær. I noen tilfeller dessverre - i andre tilfeller heldigvis.

Jeg kan ikke se problemet her, alle kan ta barna med seg ut av huset når den ene parten er voldelig. Kan da ikke være så vanskelig å ringe krisesenteret, de kommer og henter henne og barna og hjelper med alt det praktiske med å få nytt husvære.

Skrevet

Jeg kan ikke se problemet her, alle kan ta barna med seg ut av huset når den ene parten er voldelig. Kan da ikke være så vanskelig å ringe krisesenteret, de kommer og henter henne og barna og hjelper med alt det praktiske med å få nytt husvære.

Hun vil jo helst gjøre dette så skånsomt som mulig for ungene da, og å havne på krisesenter er helst noe man vil unngå. Foreløpig har hun bare noen blåmerker, og det overlever hun. Han har et godt forhold til ungene.

Skrevet

Jeg henger meg på Atenes innlegg om å skaffe en god advokat. Det er viktig at ting blir gjort ryddig.

Skrevet

Hvis den ene ikke vil skilles, blir separasjonstiden lenger, 2 år mener jeg. Er det skikkelig ille og hun frykter for det ene og det andre kan hun vel få skillsmisse ved dom.

Skrevet

Man kan ikke uten videre meldie flytting til ny adresse på barnet uten den andre foreldrens underskrift til folkeregisteret.

Gjest noen tips
Skrevet

Foreldre tar med seg barna og flytter, stadig vekk. Det er ikke på papiret lovlig nei, men man blir ikke straffet for det. I dette tilfelle med vold, vil det neppe få konsekvenser.

Personlig ville jeg rådet henne til å ta kontakt med krisesenter først. De kan ha gode råd å gi, de har vært i tilsvarende situasjoner mange ganger.

Dersom han har vært voldelig mot barna, ville jeg også tatt kontakt med barnevernet, slik at hun har dem i ryggen dersom hun ønsker å hindre samvær mellom far og barn.

Hun burde også politianmelde ham for vold med det samme hun flytter, slik at hun i alle fall kan vise til en slik anmeldelse dersom det skulle bli barnefordelingssak. Men han får neppe besøksforbud og/eller hun får neppe voldsalarm, hvis ikke det kan bevises at han har tydd til vold.

Det var absolutt et godt råd at hun har med seg noen når hun snakker med ham om dette. Men allerede da ville jeg ha plassert barna et annet sted så lenge, så han ikke hindrer henne i å ta dem med. Dessuten ville jeg pakket i smug alle de viktigste tingene, inkludert barnas pass, før han la merke til det, og satt det et annet sted.

Skrevet

Foreldre tar med seg barna og flytter, stadig vekk. Det er ikke på papiret lovlig nei, men man blir ikke straffet for det. I dette tilfelle med vold, vil det neppe få konsekvenser.

Personlig ville jeg rådet henne til å ta kontakt med krisesenter først. De kan ha gode råd å gi, de har vært i tilsvarende situasjoner mange ganger.

Dersom han har vært voldelig mot barna, ville jeg også tatt kontakt med barnevernet, slik at hun har dem i ryggen dersom hun ønsker å hindre samvær mellom far og barn.

Hun burde også politianmelde ham for vold med det samme hun flytter, slik at hun i alle fall kan vise til en slik anmeldelse dersom det skulle bli barnefordelingssak. Men han får neppe besøksforbud og/eller hun får neppe voldsalarm, hvis ikke det kan bevises at han har tydd til vold.

Det var absolutt et godt råd at hun har med seg noen når hun snakker med ham om dette. Men allerede da ville jeg ha plassert barna et annet sted så lenge, så han ikke hindrer henne i å ta dem med. Dessuten ville jeg pakket i smug alle de viktigste tingene, inkludert barnas pass, før han la merke til det, og satt det et annet sted.

Nei, straffet blir man ikke. Ikke med bøter eller fengsel ihvertfall.

Men nå er det nå en gang slik at en flyttemelding for barna må underskrives av begge foreldre. Hvis en underskrift mangler, vil ikke folkeregisteret godkjenne flyttingen. Dermed flytter mor i praksis alene, og far får omsorgen. Hvis han ønsker å ri prinsipper. I de fleste tilfeller går jo dette bra, men jeg ville ikke tatt sjansen.

Når det gjelder besøksforbud og voldsalarm tar du feil. Man kan få begge deler uten at det er bevist vold, ja også uten at det har forekommet vold. Men man må føle seg truet.

Gjest Gurojenta
Skrevet

Hvis den ene ikke vil skilles, blir separasjonstiden lenger, 2 år mener jeg. Er det skikkelig ille og hun frykter for det ene og det andre kan hun vel få skillsmisse ved dom.

Dette stemmer ikke.

Separasjonstiden er uansett 1 år. Men det vil ta lenger til å få innvilget separasjonen om begge parter ikke skriver under på søknaden.

Er vedkommende redd for liv og helse, anbefaler jeg at hun tar kontakt med familievoldskoordinator hos Politiet.

Skrevet

Dette høres skikkelig ille ut. Kan hun få flyttet på hemmlig adresse? eller kontakte ett kriseseter så hun og barna kan få beskyttelse?

Advokat kan hun ta senere. Hun gjør ingenting ulovelig ved å beskytte seg selv og barna.

Skrevet

I slike tilfeller tror jeg ingen rett vil dømme henne for å beskytte barna og seg selv.

Skrevet

Man kan ikke uten videre meldie flytting til ny adresse på barnet uten den andre foreldrens underskrift til folkeregisteret.

Jeg har flyttet på barna jeg uten underskrift av far....

Skrevet

Objections!

Skrevet

Jeg har flyttet på barna jeg uten underskrift av far....

Da jeg flyttet Snuppa ut av vårt til da felles hjem måtte jeg ha fars underskrift, men ved senere flyttinger har jeg ikke trengt det, det var kun første gangen det var nødvendig sa de på folkeregisteret da.

Skrevet

Dette stemmer ikke.

Separasjonstiden er uansett 1 år. Men det vil ta lenger til å få innvilget separasjonen om begge parter ikke skriver under på søknaden.

Er vedkommende redd for liv og helse, anbefaler jeg at hun tar kontakt med familievoldskoordinator hos Politiet.

Så har det i hvert fall vært sånn en gang.

Skrevet

Faktisk så kan man juridisk heller bli sett på med mistenksomme øyne om man ikke foretar seg noe i en slik sammenheng.

Det er grusomt å måtte være i en sånn situasjon. Og vanskelig uten støtte fra andre å gjøre de rette valgene.

Skrevet

De må bo fra hverandre et år, så kan hun få skilsmisse enten han vil eller ikke. Hvis det er mishandling inne i bildet kan hun også få skilsmisse ved dom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...