Gå til innhold

Påbygging av huset..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neste år.. så snart snøen forsvinner, begynner vi med å bygge på huset.

Skal ha større kjøkken, bad, nytt vaskerom (større), ny yttergang, ny trapp opp til loftet. oppe får vi to soverom til + muligens et lite bad (visst jeg får viljen min, ang badet.)

Det blir som ett nytt hus og jeg gleder meg som en liten unge :)

Vi vet hvordan vi vil ha det, men har ikke tegnet det ned. Alle ideer og tanker har vi oppe i hodene våre ;)

Noen som vet om gode hustegneprogram? Hadde vært artig å prøvd seg på det.

Og en ting til, noen mener vi burde ha en litn VF før gangen. Slik at vi slipper å få kulden rett inn i gangen (som blir til å inneholde trapp opp til 2 etasjen.) Tanken er god, men jeg får ikke helt til å se for meg hvordan jeg ville hatt det... Jeg mener at det må liksom ikke bli for lite heller.

hilsen

Skrevet

Få det snarest tegnet ned, send inn en byggesøknad og finn håndverkere. Det kan være lang ventetid på sånt.

Skrevet

Få det snarest tegnet ned, send inn en byggesøknad og finn håndverkere. Det kan være lang ventetid på sånt.

Byggesøknaden skal sendes inn snart ja.. Håndverkere har vi privat/familie, så det er ingen problem :) greit å ha snekkere i slekt.. eneste vi trenger utenom er rørlegger. Samboeren min er elektriker :)

Skrevet

For å få godkjent tegningene må de nok være godkjent/underskrevet av en arkitekt, med mindre det kun er mindre forandringer dere skal gjøre. Men det høres jo ikke slik ut.

Skrevet

For å få godkjent tegningene må de nok være godkjent/underskrevet av en arkitekt, med mindre det kun er mindre forandringer dere skal gjøre. Men det høres jo ikke slik ut.

Men man trenger vel ikke å ha arkitekt til å tegne det vi skal levere med byggesøknaden?

Skrevet

Men man trenger vel ikke å ha arkitekt til å tegne det vi skal levere med byggesøknaden?

Det tror jeg dere gjør.

Skrevet

En arkitekt må gå grundig gjennom dem og godkjenne dem - det er ikke et krav at arkitekten selv har tegnet. Men en seriøs arkitekt setter jo ikke navnet sitt under tegningene og byggesøknaden om tegningene ikke er gode nok. Husk at å tegne skikkelige hustegninger dreier seg om langt mer enn oppriss av romløsninger.

Skrevet

Byggesøknaden skal sendes inn snart ja.. Håndverkere har vi privat/familie, så det er ingen problem :) greit å ha snekkere i slekt.. eneste vi trenger utenom er rørlegger. Samboeren min er elektriker :)

Snekkere kan jo som oftest dette med hva som kreves i forbindelse med byggesøknad (kfr. mitt andre innlegg om arkitekt) - spør en snekker da vel.

Skrevet

Snekkere kan jo som oftest dette med hva som kreves i forbindelse med byggesøknad (kfr. mitt andre innlegg om arkitekt) - spør en snekker da vel.

Skal gjøre det !! Tusen takk for svar og råd :)

Skrevet

Det er bare tull. Både moren min og onkelen min har selv tegnet store forbedringer på huset og bygd på uten at de har blitt godkjent av en arkitekt.

Skrevet

Nei, det trenger dere ikke, og det vet jeg 100% sikkert. Kommunens saksbehandler vil gå gjennom tegningene for å sjekke at alt er som det skal være forskriftsmessig. Og man er ikke sikker på å få ting godkjent bare fordi det er tegnet av en arkitekt heller, bare så det er sagt.

Skrevet

Det er bare tull. Både moren min og onkelen min har selv tegnet store forbedringer på huset og bygd på uten at de har blitt godkjent av en arkitekt.

Det du sier stemmer i hvertfall ikke for Oslo, hvordan det er andre steder vet jeg ikke sikkert, men jeg tviler på at det er slik du sier.

Mange bygger uten de rette tillatelsene, men det er en annen historie.

Skrevet

Nei, det gjør man ikke.

Etter regelendringene som kom for noen år siden, så skal man ha svært omfattende kompetanse for å klare å gjøre dette selv som "hobby-utbygger".

Gjest minus autoritetsangst
Skrevet

Etter regelendringene som kom for noen år siden, så skal man ha svært omfattende kompetanse for å klare å gjøre dette selv som "hobby-utbygger".

Det har ihvertfall ikke noe med utdannet arkitekt eller ikke. Her er det teknisk etat i kommunen som godkjenner eller ikke godkjenner tegningene. De ber ikke om cv til vedkommende som har laget tegningene.

Men tegningene bør selvsagt ha et snev av profesjonalitet over seg da ;-) Vi leverte ikke de serviettene vi hadde tegnet første utkast på for å si det slik..

Skrevet

Det du sier stemmer i hvertfall ikke for Oslo, hvordan det er andre steder vet jeg ikke sikkert, men jeg tviler på at det er slik du sier.

Mange bygger uten de rette tillatelsene, men det er en annen historie.

Vel, moren min har jobbet med å godkjenne byggesaker i svært mange år, i forskjellige kommuner (ingen av dem har riktignok vært i Oslo), så jeg tviler på at hun ikke vet hva hun snakker om. Bygger man ulovlig, risikerer man nedrivning. Ja, jeg vet om noen som ble tvunget til å rive ned et nybygd hus.

Skrevet

Man kan selvsagt ikke levere hva som helst, men det er ikke så vanskelig som man skulle tro å tengne et påbygg. Moren min har jobbet med godkjenning av byggesaker i årevis, så jeg tror hun vet hva som er lovlig og ikke-lovlig.

Skrevet

Man kan selvsagt ikke levere hva som helst, men det er ikke så vanskelig som man skulle tro å tengne et påbygg. Moren min har jobbet med godkjenning av byggesaker i årevis, så jeg tror hun vet hva som er lovlig og ikke-lovlig.

Syns det hørtes rart ut at man måtte ha godkjent arkitekt til å tegne det som skal gjøres. For visst det var slik, så tror jeg onkelen til samboeren min ville ha sagt det til oss. Han er snekker (eier snekkerfirma i samme kommune som vi bor i..)

Bor ikke i Oslo, men i et Trøndelag!

Gjest ChiengMai
Skrevet

En arkitekt må gå grundig gjennom dem og godkjenne dem - det er ikke et krav at arkitekten selv har tegnet. Men en seriøs arkitekt setter jo ikke navnet sitt under tegningene og byggesøknaden om tegningene ikke er gode nok. Husk at å tegne skikkelige hustegninger dreier seg om langt mer enn oppriss av romløsninger.

''En arkitekt må gå grundig gjennom dem og godkjenne dem - det er ikke et krav at arkitekten selv har tegnet. Men en seriøs arkitekt setter jo ikke navnet sitt under tegningene og byggesøknaden om tegningene ikke er gode nok. Husk at å tegne skikkelige hustegninger dreier seg om langt mer enn oppriss av romløsninger''

Dette stemmer i alle fall ikke alle steder. Jeg kjenner et par som har tegnet huset sitt selv, og de fikk det godkjent i teknisk uten problemer selv om huset er svært spesielt og har veldig spesielle (og _veldig_ lekre) romløsninger. Samme gjelder for en kompis av meg som fikk hustegningene sine godkjent etter et par runder der han måtte endre småting det ble stilt spesielle krav til ettersom huset han bygde ligger i en gate med gamle og verneverdige hus.

Jeg har sett mange idiotiske hustegninger opp gjennom årene. Det er tydeligvis ikke sånn at en arkitekt alltid ser lyset når han tegner, det skal gudene vite.

Skrevet

Syns det hørtes rart ut at man måtte ha godkjent arkitekt til å tegne det som skal gjøres. For visst det var slik, så tror jeg onkelen til samboeren min ville ha sagt det til oss. Han er snekker (eier snekkerfirma i samme kommune som vi bor i..)

Bor ikke i Oslo, men i et Trøndelag!

Ja, han burde i hvert fall visst det hvis det var tilfelle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...