Gå til innhold

Seborreisk eksem

Gjest King of Scotland

Anbefalte innlegg

Gjest King of Scotland

Hei, Jeg er plaget av noe som jeg tror er seborreisk eksem i skrittet og har hatt dette i mer enn 10 år. Jeg har hele tiden holdt plagene i sjakk med kortisonkremen Elocon, men ville nå gjøre en sjekk om det finnes andre metoder. Hudlegen jeg gikk til foreskrev en mild krem som ikke fungerte og sa da at jeg kunne prøve Protopic eller Elidel. Jeg har nå lest på nett om mulige bivirkninger pga av bruk av Protopic og Elidel (mulig fare for hudkreft) og lurer derfor på om jeg bør gå tilbake til Elocon som jeg vet fungerer tilfredstillende? Er det rapportert tilsvarende om Elocon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286669-seborreisk-eksem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det kan tenkes at du har seborrhoisk eksem i skrittet. Men selv om diagnosen er riktig, bør du ikke benytte Elocon over lengre tid på et sted der hud ligger mot hud og dessuten kan bli tett og fuktig. Elocon er en relativt sterk kortisonkrem , såkalt gruppe 3 og bør kun benyttes på åpne hudpartier på kroppen . På "tette" steder som i lyskene kan man få en slags tildekningseffekt med mye dypere virkning og risiko for tynn hud . Det kan også forekomme at cortisonkremen kan stimulere vekst av sopp og mikroorganismer slik at f eks en latent soppinfeksjon kan bryte ut og forverres. Da kan cortisonkremen dempe kløen og "maskere" infeksjonen i lang tid. Protopic og Elidel kan være alternativ, men de kan gi hudsvie og ubehag og være litt vanskelige å bruke i denne regionen. Risikoen for hudbruk ved de sistnevnte er nok noe overdrevet og gjelder først og fremst samtidig med solbestråling . Synes du bør forsøke et svakere gruppe 2 steroid som Apolar evt et med kombinert soppmiddel som Dactacort og kanskje ta en tur til hudlegen dersom du ikke får det bra, for å utelukke en evt soppinfeksjon. Hilsen Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286669-seborreisk-eksem/#findComment-2302260
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...