Gjest Angela25 Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Da faar jeg ta meg en tur innom her ogsaa, for naa har jeg vondt, igjen!! Har hatt smerter siden 14 aars alderen, og vokssmerter i barndommen. Beskrivelse: Vondt under fottene, knaerne,hoftene,haandleddene og skuldrene. For noen aar tilabake,hendte det at enkelte av taerne hovnet opp ogsaa,og ble blaa/lilla. Smertene er verst om maarran,veldig vondt aa bevege seg....Sitter jeg stille i en bestemt stilling ei lita stund, blir det verre. Har hatt depresjon og tungsinn. Min mor hadde fibromyalgi(hun er dod naa) og tror jeg kan huske at hun hadde lignende(?) symptomer som jeg har. Ellers har jeg lite energi og er ofte trott. Smertene varer et par uker,for saa aa gi seg. Deretter kommer de tilbake igjen, gjerne med et par mnd. mellomrom. Testet negativt for leddgikt,men hva kan det vaere egentlig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286692-fibromyalgirevmatisme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hønemoren Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Jeg kjenner meg igjen her så det kan være fibromyalgi, veldig lik mine plager. Dessuten søvnplager. Hva med å prøve å få et opphold på Lillehammer revmatismesykehus, de har alle tiders opplærings og mestringskurs, men du må vel få diagnosen først. I hvertfall veldig lærerikt det kurset, går fra søndag til fredag og blir dekket av folketrygden. Søkes via fastlegen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286692-fibromyalgirevmatisme/#findComment-2304265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Angela25 Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Jeg kjenner meg igjen her så det kan være fibromyalgi, veldig lik mine plager. Dessuten søvnplager. Hva med å prøve å få et opphold på Lillehammer revmatismesykehus, de har alle tiders opplærings og mestringskurs, men du må vel få diagnosen først. I hvertfall veldig lærerikt det kurset, går fra søndag til fredag og blir dekket av folketrygden. Søkes via fastlegen. Jeg bor i Spania, saa det blir vanskelig. Men maa nok ta meg en tur til fastlegen ja kanskje...Like greit aa faa en diagnose! Kan du beskrive litt hvor og hvordan smertene dine er? Takk:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286692-fibromyalgirevmatisme/#findComment-2304273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hønemoren Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Jeg bor i Spania, saa det blir vanskelig. Men maa nok ta meg en tur til fastlegen ja kanskje...Like greit aa faa en diagnose! Kan du beskrive litt hvor og hvordan smertene dine er? Takk:) Jeg hadde også mange voksesmerter i barn/ungdomen og problemer med ryggen. Mine smerter er veldig like dine, helt fra føttene til hodet vil jeg si. Der det sitter mest kronisk er vel nakke/hode, men smertene flytter seg rundt i kroppen. Kan være en arm en dag, et bein en annen dag, hofter og rygg, De kan vare fra få dager til flere uker, går over og kan ha en rolig periode som jeg virkelig nyter, så starter det igjen... Trøtt og uopplagt er vel også noe som følger med, føler meg aldri uthvilt for å si det sånn. Sliten hele tiden. Sover dårlig også. Det at du bor i Spania er jo veldig bra, legen rådet meg til å flytte til varmere strøk, men lettere sagt enn gjort.....jeg er så stedbundet her til barn og barnebarn så det orker jeg ikke. Jeg får heller gjøre det beste ut av det, trene det jeg orker, se positivt på tilværelsen, ha et sunt kosthold og kose meg med gode venner og familie. Ikke alltid så greit når man i en god periode blir invitert på noe og sier ja og innen dagen kommer er formen bånn, da angrer jeg. Vil jo så gjerne. Lønner seg å lade opp på forhånd for da har man ihvertfall gjort et man kan, ha en rolig dag før man skal ut på noe og ikke ha planer dagen etter for å hvile ut, da fungerer det noe bedre. Må jo også ha et sosialt liv, det er viktig. Tenker at mange har det enda verre jeg da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286692-fibromyalgirevmatisme/#findComment-2304368 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Angela25 Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Jeg hadde også mange voksesmerter i barn/ungdomen og problemer med ryggen. Mine smerter er veldig like dine, helt fra føttene til hodet vil jeg si. Der det sitter mest kronisk er vel nakke/hode, men smertene flytter seg rundt i kroppen. Kan være en arm en dag, et bein en annen dag, hofter og rygg, De kan vare fra få dager til flere uker, går over og kan ha en rolig periode som jeg virkelig nyter, så starter det igjen... Trøtt og uopplagt er vel også noe som følger med, føler meg aldri uthvilt for å si det sånn. Sliten hele tiden. Sover dårlig også. Det at du bor i Spania er jo veldig bra, legen rådet meg til å flytte til varmere strøk, men lettere sagt enn gjort.....jeg er så stedbundet her til barn og barnebarn så det orker jeg ikke. Jeg får heller gjøre det beste ut av det, trene det jeg orker, se positivt på tilværelsen, ha et sunt kosthold og kose meg med gode venner og familie. Ikke alltid så greit når man i en god periode blir invitert på noe og sier ja og innen dagen kommer er formen bånn, da angrer jeg. Vil jo så gjerne. Lønner seg å lade opp på forhånd for da har man ihvertfall gjort et man kan, ha en rolig dag før man skal ut på noe og ikke ha planer dagen etter for å hvile ut, da fungerer det noe bedre. Må jo også ha et sosialt liv, det er viktig. Tenker at mange har det enda verre jeg da. Takk for at du svarte:) Mine smerter flytter paa seg ogsaa, slik du beskriver det. Men kan ogsaa ha vondt "overalt" samtidig... Paa det verste er det vondt aa sette seg ned paa do...:)Knaerne svikter...Ryggen har jeg vondt i daglig nesten,spesielt etter aa ha vasket litt. Jeg vet bare at jeg maa ha meg til legen aa faa en diagnose. Jeg er saa lei av aa forklare andre at jeg har vondt baade her og der, uten at jeg vet hvorfor...Og jeg ser at enkelte ikke forstaar det, jeg er jo saa ung enda! Da skal man liksom ikke ha vondt... Men men...saann er det i allefall! Ellers har jeg ikke merket bedring ved aa bo i Spania egentlig...Men har bodd her bare 1 aar enda da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286692-fibromyalgirevmatisme/#findComment-2304575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hønemoren Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Takk for at du svarte:) Mine smerter flytter paa seg ogsaa, slik du beskriver det. Men kan ogsaa ha vondt "overalt" samtidig... Paa det verste er det vondt aa sette seg ned paa do...:)Knaerne svikter...Ryggen har jeg vondt i daglig nesten,spesielt etter aa ha vasket litt. Jeg vet bare at jeg maa ha meg til legen aa faa en diagnose. Jeg er saa lei av aa forklare andre at jeg har vondt baade her og der, uten at jeg vet hvorfor...Og jeg ser at enkelte ikke forstaar det, jeg er jo saa ung enda! Da skal man liksom ikke ha vondt... Men men...saann er det i allefall! Ellers har jeg ikke merket bedring ved aa bo i Spania egentlig...Men har bodd her bare 1 aar enda da. Er jo greit å få en diagnose, men er jo ikke så mye hjelp å få for denne diagnosen, ikke her ihvertfall. Jeg har det også som deg at i peroder vondt overalt, da er det helt umulig, og så trøtt og slapp som man blir........Er forresten trøtt tidlig hver kveld jeg og aldri utsovet om morgenen. Nå er det høstferie her så vi skal til fjells noen dager, håper på godvær og at jeg kan ha godt av fjell-lufta og noen turer. Har også mulighet for å svømme og ta badstu på hotellet vi skal så skal ihvertfall pleie meg selv godt disse dagene, det er jo godt. Vekk fra husarbeid en stund. Får da håpe varmen kan gjøre det noe bedre for det da, jeg har det ihvertfall bedre om sommeren når det er varmt enn nå om høsten og vinteren. Væromslag merkes godt, uansett hvordan egentlig. Må vel si at jeg husker fra oppholdet på revmatismesykehuset på Lillehammer at alle sa de kunne si alle plagene med et fellesord: utmatta, ja, det er det vi føler oss. Vi skal smile og være hyggelige, det synes jo ikke på oss at vi er syke....., men du verden så slitsomt det kan være, spille sånn liksom, det tar krefter fra oss det også og likedan det psykiske: at folk ikke kan forstå at vi sliter fordi det ikke synes. Men, men, vi vet selv hva vi står for og jeg føler da å gjøre så godt jeg kan til enhver tid så det får holde. Andre får tro og mene det dem vil. Som jeg tenker: man får ikke uføretrygd i Norge for ingenting heller, er en lang prosess selv om jeg møtte mange hyggelige folk på den veien. Ha det godt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286692-fibromyalgirevmatisme/#findComment-2304875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest linnea24 Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Er jo greit å få en diagnose, men er jo ikke så mye hjelp å få for denne diagnosen, ikke her ihvertfall. Jeg har det også som deg at i peroder vondt overalt, da er det helt umulig, og så trøtt og slapp som man blir........Er forresten trøtt tidlig hver kveld jeg og aldri utsovet om morgenen. Nå er det høstferie her så vi skal til fjells noen dager, håper på godvær og at jeg kan ha godt av fjell-lufta og noen turer. Har også mulighet for å svømme og ta badstu på hotellet vi skal så skal ihvertfall pleie meg selv godt disse dagene, det er jo godt. Vekk fra husarbeid en stund. Får da håpe varmen kan gjøre det noe bedre for det da, jeg har det ihvertfall bedre om sommeren når det er varmt enn nå om høsten og vinteren. Væromslag merkes godt, uansett hvordan egentlig. Må vel si at jeg husker fra oppholdet på revmatismesykehuset på Lillehammer at alle sa de kunne si alle plagene med et fellesord: utmatta, ja, det er det vi føler oss. Vi skal smile og være hyggelige, det synes jo ikke på oss at vi er syke....., men du verden så slitsomt det kan være, spille sånn liksom, det tar krefter fra oss det også og likedan det psykiske: at folk ikke kan forstå at vi sliter fordi det ikke synes. Men, men, vi vet selv hva vi står for og jeg føler da å gjøre så godt jeg kan til enhver tid så det får holde. Andre får tro og mene det dem vil. Som jeg tenker: man får ikke uføretrygd i Norge for ingenting heller, er en lang prosess selv om jeg møtte mange hyggelige folk på den veien. Ha det godt. Hei Hønemoren! Du er så utrolig flink til å svare på spørsmål ang fibromyalgi.Fint med mennesker som deg.Takk for gode svar på andre tråder også.Ha en så god høst du kan. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286692-fibromyalgirevmatisme/#findComment-2304927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hønemoren Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Hei Hønemoren! Du er så utrolig flink til å svare på spørsmål ang fibromyalgi.Fint med mennesker som deg.Takk for gode svar på andre tråder også.Ha en så god høst du kan. Så koselig med hilsen fra deg! Fin uke til deg også! Bare skriv i vei om det er noe. Klem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286692-fibromyalgirevmatisme/#findComment-2305452 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.