Gå til innhold

Stress med full jobb og barn..

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig må man ta hensyn til inntekten.

Dersom min samboer hadde redusert sin stilling til 80% hadde vi tapt ca. 62 000 i året. Dersom jeg gjør det taper vi 200 000. Det er nesten 140 000 tusen i forskjell. Det er mye på et år.

Så får man heller lage en ordning ift pensjon. Kanskje kan mannen sette inn penger på et "pensons"fond for henne?

Ja, det er lurt hvis man finner metoder for å hindre at den enes pensjon blir skadelidende. Vi har selv sett att det koster mye å la den best betalte redusere stillingen sin.

Ofte er i hvertfall høytlønnsyrker i jobber hvor det er lettere med noe fleksitid og hjemmejobb, om ikke så ofte så ihvertfall en gang i uken. Mens lavtlønnsyrker (renhold, omsorg, butikk) er vanskeligere mht fleksitid og hjemmejobb. så får man håpe at den som tjener mest, har anledning til å være mer fleskibel, selv om de ofte jobber mange timer i uken.

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• kaffepiken

10

• morsan

6

• Lillemus

2

• Mirabell

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Må ta hensyn til lønnen

Ja, det er lurt hvis man finner metoder for å hindre at den enes pensjon blir skadelidende. Vi har selv sett att det koster mye å la den best betalte redusere stillingen sin.

Ofte er i hvertfall høytlønnsyrker i jobber hvor det er lettere med noe fleksitid og hjemmejobb, om ikke så ofte så ihvertfall en gang i uken. Mens lavtlønnsyrker (renhold, omsorg, butikk) er vanskeligere mht fleksitid og hjemmejobb. så får man håpe at den som tjener mest, har anledning til å være mer fleskibel, selv om de ofte jobber mange timer i uken.

Å være fleksibel er noe annet. En må da huske på at dersom den ene skal starte litt senere på jobb og/eller gå litt tidligere, så betyr ikke det at vedkommende har mindre arbeid og dermed mer tid/overskudd til husarbeid. Det betyr bare at vedkommende bytter på når han jobber.

Selvfølgelig må man ta hensyn til inntekten.

Dersom min samboer hadde redusert sin stilling til 80% hadde vi tapt ca. 62 000 i året. Dersom jeg gjør det taper vi 200 000. Det er nesten 140 000 tusen i forskjell. Det er mye på et år.

Så får man heller lage en ordning ift pensjon. Kanskje kan mannen sette inn penger på et "pensons"fond for henne?

Ja, så lenge man på forhånd tenker igjennom konsekvensene og sørger for å ta høyde for dette på en eller annen måte, er det jo ikke noe problem. Poenget er å unngå at den ene blir sittende igjen med et stort økonomisk tap fordi man ikke hadde tenkt igjennom konsekvensene.

For min del føler jeg meg litt lurt. Jeg jobbet deltid da "besteårsregelen" gjaldt. Så ble det snakk om å innføre nye regler, og plutselig gjaldt de nye reglene for alle født etter 1965(?) I hvertfall omfatter de meg. Disse reglene fikk altså tilbakevirkende kraft, og det syns jeg er veldig urettferdig. Jeg planla at jeg uansett ville klare å jobbe opp 20 år med bedre inntekt som ville kompensere for de få årene med redusert stilling. Og plutselig gjaldt ikke det lenger. Det irriterer meg kraftig!

Ja, så lenge man på forhånd tenker igjennom konsekvensene og sørger for å ta høyde for dette på en eller annen måte, er det jo ikke noe problem. Poenget er å unngå at den ene blir sittende igjen med et stort økonomisk tap fordi man ikke hadde tenkt igjennom konsekvensene.

For min del føler jeg meg litt lurt. Jeg jobbet deltid da "besteårsregelen" gjaldt. Så ble det snakk om å innføre nye regler, og plutselig gjaldt de nye reglene for alle født etter 1965(?) I hvertfall omfatter de meg. Disse reglene fikk altså tilbakevirkende kraft, og det syns jeg er veldig urettferdig. Jeg planla at jeg uansett ville klare å jobbe opp 20 år med bedre inntekt som ville kompensere for de få årene med redusert stilling. Og plutselig gjaldt ikke det lenger. Det irriterer meg kraftig!

I forb. med at alle år teller: Hvordan blir det egentlig når man jobber deltid ved siden av studier?

Jeg tjente i overkant av 1 G (ja, tenkte faktisk på at det var viktig å ligge over G'ene i forbindelse med pensjon!) gjennom hele studiet. Tjente selvfølgelig langt mindre enn en vanlig årslønn, så disse årene kan vel umulig telle med ved beregning av årsgjennomsnittet...?

I forb. med at alle år teller: Hvordan blir det egentlig når man jobber deltid ved siden av studier?

Jeg tjente i overkant av 1 G (ja, tenkte faktisk på at det var viktig å ligge over G'ene i forbindelse med pensjon!) gjennom hele studiet. Tjente selvfølgelig langt mindre enn en vanlig årslønn, så disse årene kan vel umulig telle med ved beregning av årsgjennomsnittet...?

Det er jo ingen som vet ennå hvordan det nye systemet eventuelt blir. Såvidt jeg har fått med meg er det bare en utredning fra utvalget til Sigbjørn Johnsen som har sagt sitt, og det gjenstår ennå å fremme formelt lovforslag om dette.

Men jeg vet ikke om man fra Johnsen &co foreslo å erstatte "gjennomsnitt av 20 beste år" med "gjennomsnitt av alle år" eller "gjennomsnitt av 40 beste år".

Det kreves 40 år som medlem i norsk trygd for å kunne opparbeide seg rett til full grunnpensjon, så da er det litt rart om man skal ta årsgjennomsnittet av MER enn 40 år, synes jeg.

Det er jo ingen som vet ennå hvordan det nye systemet eventuelt blir. Såvidt jeg har fått med meg er det bare en utredning fra utvalget til Sigbjørn Johnsen som har sagt sitt, og det gjenstår ennå å fremme formelt lovforslag om dette.

Men jeg vet ikke om man fra Johnsen &co foreslo å erstatte "gjennomsnitt av 20 beste år" med "gjennomsnitt av alle år" eller "gjennomsnitt av 40 beste år".

Det kreves 40 år som medlem i norsk trygd for å kunne opparbeide seg rett til full grunnpensjon, så da er det litt rart om man skal ta årsgjennomsnittet av MER enn 40 år, synes jeg.

''Det kreves 40 år som medlem i norsk trygd for å kunne opparbeide seg rett til full grunnpensjon''

Det er vel snarere slik at du må ha tjent over 1 G i 40 år for å ha rett på full pensjon uten avkortninger, eller?

Hm, dette kunne jeg jo en gang.. , men nå blir jo reglene antakelig nye uansett.

Annonse

''Det kreves 40 år som medlem i norsk trygd for å kunne opparbeide seg rett til full grunnpensjon''

Det er vel snarere slik at du må ha tjent over 1 G i 40 år for å ha rett på full pensjon uten avkortninger, eller?

Hm, dette kunne jeg jo en gang.. , men nå blir jo reglene antakelig nye uansett.

Nei, for også minstepensjonister får full grunnpensjon dersom de har 40 års opptjeningstid. Det er for tilleggspensjonen at man teller pensjonspoeng.

Nei, for også minstepensjonister får full grunnpensjon dersom de har 40 års opptjeningstid. Det er for tilleggspensjonen at man teller pensjonspoeng.

Ah, sånn var det kanskje, ja :-).

Minstepensjonist skal jeg nok heldigvis ikke bli :-).

Håper ikke inntekten min fra årene som student telles med, for da blir det et elendig gjennomsnitt da...

Her står det litt om hvordan det blir:

http://www.norskpensjon.no/Om+pensjon/Ulike+pensjonsordninger/Folketrygden

Håper ikke inntekten min fra årene som student telles med, for da blir det et elendig gjennomsnitt da...

Oi, da ser det ut til at de sletter 40-årsregelen også!

Det ser da ut som at det er bestemt allerede, ut fra det som står her? Men det betyr kanskje bare at det er bestemt at det da skal bli en reform, ikke hvordan den nøyaktig vil arte seg?

Annonse

Det ser da ut som at det er bestemt allerede, ut fra det som står her? Men det betyr kanskje bare at det er bestemt at det da skal bli en reform, ikke hvordan den nøyaktig vil arte seg?

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/rapporter_planer/rapporter/2002/Samleside-Pensjonsreform.html?id=105717

Her står det litt om fremdriften i saken

Interessant! Ser ut som at reglene for opptjening av pensjon fortsatt er uavklart da. Jeg håper ikke de fjerner besteårsregelen!

Uff, dette kan jeg INGENTING om. Ser at slik vi har innrettet oss, vil dette gå direkte inn på min inntekt som pensjonist:

''Mens det tidligere var de 20 årene med høyest inntekt som bestemte pensjonen, skal alle år med arbeidsinntekt nå telle med. Dermed vil det å jobbe mindre eller stå utenfor arbeidslivet i perioder i større grad slå direkte ut i form av lavere fremtidig pensjon.''

Før 1996 hadde jeg bare enkelte småjobber, strøjobber og et par sommerjobber, bortimot 0 i inntekt. Levde på studielån.

Ble ansatt våren 96 og jobbet 3 år i 100%, deretter svangerskapspermisjon i ca 1 år. 4 mnd uten jobb i 2000. Jobbet 100% fra sommer 01 til sommer 02, svangerskapspermisjon. Jobbet vel 70% en periode i 02/03, deretter 100% i 3 mnd før fødsel i mars 04.

Har jobbet 70% siden august 05 nå.

Å være fleksibel er noe annet. En må da huske på at dersom den ene skal starte litt senere på jobb og/eller gå litt tidligere, så betyr ikke det at vedkommende har mindre arbeid og dermed mer tid/overskudd til husarbeid. Det betyr bare at vedkommende bytter på når han jobber.

Det var vel ikke husarbeid det først og fremst er snakk om, men henting, bringing og oppfølging av barn. Hos oss er det den som kommer hjem først, som henter barn, evt. handler og lager middag. Når den siste kommer hjem, er jo middagen laget, og nye oppgaver venter (fotball, bursdager, lekseoppfølging....) Ingen får slappet av før til kvelden uansett. Husarbeidet kommer jo i tillegg...

Gjest vi snudde det rundt

Tja. Kjenne seg igjen? Både og. Nøkkelen til å få ting til å fungere er planlegging og system. Rutiner. Alle må ha hver sin nøkkel. Transport må planlegges senest dagen i forveien. Klær kan legges fram dagen i forveien (så slipper man å oppdage at man mangler BH eller lete rundt i skuffer og skap etter en genser).

Legg fram også yttertøyet - og sykkelhjelmer - og alt annet man trenger.

Våre morgener har pleid å se omtrent slik ut:

Far står opp 06:15 - han begynner på jobb klokka 07. Mor står opp 06:25 - går i dusjen. Klokka 06:45 vekkes barna, som går på badet og kler på seg klærne som er sirlig stablet opp i riktig rekkefølge kvelden i forveien. Mor går i mellomtiden på kjøkkenet og smører matpakker til seg selv og barna, og frokost til seg selv og barna. Barna kommer ned ca kl 07:00- og spiser frokost. Frokosten er over på ca 15-20 minutter, så er det tanpuss, på med yttertøyet og mor og barna forlater huset senest 07:30.

For oss ville det ikke fungert å rote rundt etter BH-er, nøkler og sykkelhjelmer om morgenen. Alt må gå på skinner.

Men nå har vi brutt tvert over, da.

Så nå ser dagene slik ut:

06:45: mors vekkerklokke ringer. Mor står opp, går i dusjen, kler på seg, smører matpakke til seg selv mens hun spiser frokost. Enten mor eller far smører matpakke til skolebarnet.

06:55: far står opp, kler på seg (han dusjer mest på kvelden).

07:15: Barna vekkes omtrent samtidig med at mor forlater huset. Begynner da på jobb 07:30.

Barna kler på seg, far fikser frokost. Klokka 08:05 går far og begge barna til skolen og leverer skolebarnet. Så går far og førskolebarnet hjem igjen. Klokka 14:10 kommer skolebarnet hjem med skolebussen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...