Gå til innhold

treg fordøyelse

Anbefalte innlegg

Gjest Sliten 40

Hei. Jeg er en dame på 40 år som har slitt med treg fordøyelse i rundt 20 år da jeg bruker medisiner som påvirker tarmen. Brukte Haldol og Anafranil inntill for 10 år siden. Da byttet jeg til Semap( uregistrert preparat), som er det samme som Haldol. ( Brukte dette for tics ved Tourettes). For 1 år siden klarte jeg å slutte med Semap, og Bruker bare Anafranil 35 mg. Jeg har hatt veldig treg mage hele tiden.For ca. 10 år siden forstod jeg at jeg måtte drikke mye.Derfor drakk jeg masse vann og brukte linfrø.Jeg var på do ca. 1 g pr uke noe jeg er fortsatt. Det endte med at jeg etter å ha vært på do en gang( tømt hele tarmen) så drakk jeg mye og fikk elektrolytt forstyrrelse ( hjerne ødem) mistet bevisstheten kastet opp og kom på sykehus.Det var visst veldig alvorlig. Etter denne hendelsen er jeg redd for å drikke for mye. Jeg bruker nå vi- siblin 3 g. om dagen det har fungert en stund.Har nå begynt å spise veldig fiberrikr brød.Trenger jeg da Vi- siblin 3g. om dagen. Har nå hatt ca. 1 mnd. hvor jeg har vært syk. Det begynte med kvalme og slitenhet.Var veldig kvalm orket ikke mat. 2-3 dgr uten mat lå isengen. Ble veldig anspent i hele kroppen, var på legevakt, fikk beroligende. Fungerte nogenlunde et par dgr. , ble så kvalm sliten måtte ligge, vondt i magen. Var redd for hva dette var. Var på ultralyd, han så ikke noe galt. Tenker at dette handler om fordøyelsen. Jeg ønsker å lære hvordan jeg skal klare å fungere med magen min. Hva kan jeg spise? Hvor mye fiber , vann etc. Det er slitsomt å være på do bare 1g pr. uke. Er det bra og ha det sånn i 20 år?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286750-treg-ford%C3%B8yelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Skjønner problemet ditt, og det synes ut som du allerede har gjort mye riktig. jeg pleier ofte å anbefale Vi-siblin iblandet Biola-melk morgen og kveld, og eventuelt bruke et lett avførende middel dersom det går mer enn 4 dager. Men synes du kanskje fortjener en utredning. kanskje kan fastlegen din henvise deg til gastroenterologene ved sykehuset der du hører til. kanskje bør røntgenbilde av tykktarmen taes, og en spesielist vil undersøke deg. Og du kan be om time hos en ernæringsrådgiver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286750-treg-ford%C3%B8yelse/#findComment-2303080
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...